رفع رویه‌های متناقض قانونی و حقوقی در مناطق آزاد

15:23 - 29 مهر 1397
کد خبر: ۴۶۱۵۱۹
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تعارضات قانونی بین وظایف حاکمیتی و غیرحاکمیتی در مناطق آزاد باید شناسایی و برطرف شوند.

رفع رویه‌های متناقض قانونی و حقوقی در مناطق آزادبه گزارش گروه اقتصاد ، مرتضی بانک در «سومین نشست شورای هماهنگی مدیران حقوقی سازمان‌های مناطق آزاد کشور» اظهار کرد: ساختاری که بین دبیرخانه شورایعالی و سازمان‌های مناطق آزاد وجود دارد نیاز به هماهنگی دارد و مدیران حقوقی سازمان‌ها باید برای حل و فصل مسائل حقوقی راهکار‌هایی ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه ساختار‌های مناطق آزاد ساختاری شرکتی است، گفت: طبیعی است که این اصل در فعالیت‌های مناطق آزاد مورد توجه و تاکید است و باید در قالب شرکتی و تجاری ساماندهی شوند.

مشاور رئیس جمهور هدف از ایجاد مناطق آزاد را فراهم کردن شرایط مناسب‌تر اقتصادی با هدف توسعه اقتصادی کشور و منطقه دانست و افزود: نکته محوری در ایجاد مناطق آزاد در کشور این است که فعالیت‌های اقتصادی مناطق در جهت توسعه اقتصادی منطقه‌ای و ملی انجام شود، تسهیلات مناطق آزاد ایران نسبت به مناطق آزاد سایر کشور‌ها تسهیلات کمتری است، ولی با این وجود تسهیلات خوبی است و از مصوبات قوی برخوردار است.

وی به تعارضات قانونی بین وظایف حاکمیتی و غیرحاکمیتی در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: باید حرکت مناطق آزاد به شکلی مدیریت و برنامه ریزی شود که روند رو به رشد توسعه اقتصادی منطقه بتواند فراگیر شود و به عنوان پیشانی حرکت فعالیت‌های اقتصادی در کشور قرار گیرد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سرمایه‌گذاران به عنوان ذینفعان در مناطق آزاد نام برد و افزود: سرمایه گذاران مهم‌ترین ذینفعان در مناطق آزاد کشور هستند و اگر نتوانیم راه سرمایه گذاری آن‌ها را هموار کنیم و شرایط مناسبی فراهم نماییم وجود سرمایه گذار در مناطق آزاد بی معنی است.

بانک بر تبیین قرارداد‌های سرمایه گذاری به صورت شفاف و در چارچوب قوانین و مقررات برای سرمایه گذاران تاکید کرد و گفت: هرگاه بتوانیم به صورت شفاف و در چارچوب مقررات؛ قوانین و قرارداد‌های حقوقی برای سرمایه گذاران تبیین کنیم و پایبند به اجرای آن باشیم سرمایه گذاران با امنیت خاطر بیشتری برای حضور در مناطق و استفاده از ظرفیت‌های موجود در مناطق حضور خواهند یافت.

وی ادامه داد: رویه ها، پروسه‌ها و مقررات در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را تا جایی که امکان دارد تسهیل کنیم و مسیر را برای فعالیت فعالین اقتصادی کوتاه نماییم نه اینکه مانعی بر سر راه آن‌ها باشیم.

به اعتقاد مشاور رئیس جمهور، مدیران حقوقی مناطق آزاد باید رویه‌های متناقض و امور موازی در مناطق آزاد را شناسایی و پایش کنند و قرارداد‌های قانونی و روشنی ارائه دهند.

«سومین نشست شورای هماهنگی مدیران حقوقی سازمان‌های مناطق آزاد کشور» به مدت دو روز ۲۹ و ۳۰ مهرماه با حضور مدیران حقوقی سازمان‌های مناطق آزاد، دستگاه‌های اجرایی و قوه قضاییه به منظور تبادل تجربیات در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور در حال برگزاری است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *