عدم ثبات، امکان تصمیم‌گیری را از انتشاراتی‌ها سلب می‌کند/ کتاب جایگاهی در سبد خانوار ندارد

13:00 - 13 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۱۵۸۷
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نظیفی با اشاره به عدم ثبات در قیمت‌های حوزه نشر تاکید داشت: افزایش قیمت‌ها در حوزه کتاب باعث می‌شود که رونق این حوزه کاهش پیدا کند. تیراژ برخی از کتاب‌ها در حال حاضر به ارقامی چون صد یا پنجاه عدد رسیده است و کتاب‌های با تیراژ بالا معمولا چاپ نمی‌شود.

قاسم نظیفی، مدیر انتشارات اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره مشکلات کنونی حوزه نشر گفت: این موضوع مشخص است که کاغذ ماده اولیه حوزه نشر است. شرایط بحرانی حوزه نشر موجب شده که تولیدات غیر از مواردی که بسیار ضروری است، متوقف شود. نگه داشتن تولید موجب از کار افتادن چاپ‌خانه‌ها و صحافی‌ها می‌شود.

وی با توجه به تاثیرات وضعیت کنونی حوزه نشر اشاره داشت: چنین شرایطی باعث می‌شود که موجودی‌های انتشارات رو به اتمام باشد و چرخه اقتصادی آن‌ها با مشکل مواجه شود. این مسئله تا زمانی که بازار به ثباتی برسد، پا برجاست. عدم ثبات امکان تصمیم‌گیری را از انتشاراتی‌ها سلب می‌کند. انتشاراتی‌ها در حال حاضر از قیمت با ثبات کاغذ اطلاع ندارند. بر این اساس تولیدی‌های آن‌ها اکنون غیر از تولیدی‌های ضروری متوقف شده است.

مدیر انتشارات اسلامی با تاکید بر جایگاه کنونی کتاب در سبد خانوارها گفت: کتاب در سبد خانوار جایگاه خاصی ندارد. خانواده‌هایی که با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و نیازهای اصلی خود را نمی‌توانند تامین کنند، کتاب نیز نمی‌تواند جایگاهی در سبد خانوار داشته باشد.

عدم ثبات امکان تصمیم‌گیری را از انتشاراتی‌ها سلب می‌کند/ کتاب جایگاهی در سبد خانوار ندارد

نظیفی با اشاره به عدم ثبات در قیمت‌های حوزه نشر تاکید داشت: افزایش قیمت‌ها در حوزه کتاب باعث می‌شود که رونق این حوزه کاهش پیدا کند. تیراژ برخی از کتاب‌ها در حال حاضر به ارقامی چون صد یا پنجاه عدد رسیده است و کتاب‌های با تیراژ بالا معمولا چاپ نمی‌شود.

وی با توجه به نوسان قیمت‌ها در حوزه نشر اشاره داشت: حوزه کتاب از بقیه چرخه اقتصادی دور نیست. علی رغم اینکه گفته می‌شود دلار دولتی برای واردات کاغذ اختصای پیدا کرده است؛ اما چنین موضوعی در بازار دیده نمی‌شود. نرخی که از سوی دولت برای کاغذ اعلام شده، تا حال حاضر اجرایی نشده است. لوازم التحریر نیز امسال با شرایط کنونی با بحران جدی رو به رو می‌شود. دانش‌آموزانی که ابتدای مهر ماه به دنبال تهیه لوازم التحریر خواهند بود، در این حوزه با مشکل مواجه می‌شوند.

مدیر انتشارات اسلامی با بیان تاثیرات مشکلات اقتصادی بر حوزه کتاب گفت: سیستم اقتصادی کنونی باعث بحران در حوره کتاب شده است. زمانی که همه حوزه‌ها با آرامش رو به رو شود، مطمئنا حوزه کتاب نیز از این امر مستثنی نخواهد بود. اقدامات عملیاتی در حوزه کتاب و نشر غیر از سخنرانی‌، افتتاحیه و اختتامیه دیده نشده است.

عدم ثبات امکان تصمیم‌گیری را از انتشاراتی‌ها سلب می‌کند/ کتاب جایگاهی در سبد خانوار ندارد

نظیفی با اشاره به متضرر شدن تولیدکنندگان کتاب مطرح کرد: تولیدکننده‌ها بیشترین آسیب را از عدم ثبات می‌خورند. کتاب‌هایی که تولید می‌شود، نمی‌توان تغییر قیمت داد. مردم در فشار اقتصادی کنونی نمی‌توانند قدرت خرید داشته باشند. این در حالی است که برخی از مردم کتاب را نیاز دارند.

وی با تاکید بر افزایش قیمت کتاب در تولیدات جدید اشاره داشت: سرمایه تولیدکنندگان کتاب با مشکل مواجه شده است؛ به گونه‌ای که آن‌ها در حال حاضر موجودی‌های خود را با نرخ پایین به فروش می‌رسانند؛ اما تولیدی‌های جدید را مجبور هستند با قیمت بالا عرضه کنند. این موضوع به تمام حوزه‌های اقتصادی ارتباط پیدا می‌کند.

مدیر انتشارات اسلامی با توجه به بلاتکلیفی تولیدکنندگان کتاب گفت: تولید کتاب یک امر زمان‌بر است و برخلاف برخی از کالاهای دیگر در زمان کوتاه تولید نمی‌شود. انتشاراتی‌ها در حال حاضر در یک بلاتکلیفی به سر می‌برند و منتظر هستند که شرایط بحرانی کنونی به شرایط با ثباتی برسد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *