بررسی جایگاه قوه قضاییه و استقلال این نهاد در کتاب "استقلال قاضی و قوه قضاییه در حقوق ایران، آمریکا و فرانسه"

16:00 - 05 تير 1397
کد خبر: ۴۳۰۸۴۹
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
کتاب "استقلال قاضی و قوه قضاییه در حقوق ایران، آمریکا و فرانسه" توسط مهدی رشوند بوکانی در قالب چهار بخش تالیف و توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، کتاب "استقلال قاضی و قوه قضاییه در حقوق ایران، آمریکا و فرانسه" توسط مهدی رشوند بوکانی در قالب چهار بخش تالیف و توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

در مقدمه کتاب آمده است این اثر درباره جایگاه قوه قضاییه و استقلال این نهاد در مقابل دیگر ارکان حکومت است و با یک بررسی تطبیقی سه کشور به موضوع کتاب پرداخته شده است.

بخش اول کتاب درباره مفهوم قدرت اجتماعی؛ منابع آن و جایگاه قوه قضاییه در سازماندهی و اعمال آن بر جامعه پرداخته است. از دیگر موضوعات مهم بخش اول بررسی جایگاه قوه قضاییه در نظام اسلامی و دیدگاه امام خمینی درباره این نهاد است.

در قسمتی دیگر از بخش اول به بررسی قدرت قضایی و ابزارهای کنترل قدرت‌های اجتماعی و عوامل آن از جمله (اجتماعی،اقتصادی،سیاسی و مذهبی و...) اشاره شده است.

استقلال قاضی و قوه قضاییه در حقوق ایران، آمریکا و فرانسه
در بخش دوم به بررسی جایگاه قضات و استقلال آنان در قوه قضاییه و شرایط کلی آنان اشاره شده است . در فصل دوم از بخش دوم به بررسی شرایط قاضی در کشورهای انگلستان ، آمریکا ، فرانسه و ایران پرداخته شده است و در ادامه به شرایط قاضی در فقه اسلامی اشاره کرده است.

قسمت پایانی بخش دوم به شیوه‌های گزینش قضات در کشورهای انگلستان، آمریکا، فرانسه و ایران می‌پردازد. بخش سوم کتاب درباره اصول حاکم بر سازمان قضایی و ارکان نظام حقوقی ایران و فرانسه و دیگر مذاهب اسلامی است.

در قسمت دیگر بخش سوم به بررسی جایگاه کارمندان و دستیاران دادگستری و نقش آنان در استقلال قضایی پرداخته شده است.

در بخش چهارم کتاب به مبحث استقلال قوه قضاییه و تفکیک قوا اشاره شده است. از جمله مهم‌ترین مباحث این بخش بررسی تعامل قوای مقننه و قضاییه در سیستم حکومتی چهار کشور انگلستان ، آمریکا ، فرانسه و ایران است و در فصل پایانی به بررسی رابطه قوه قضاییه و قوه مجریه و نظارت قوه قضاییه بر دولت در کشورهای آمریکا،انگلیس و ایران پرداخته شده است.

کتاب  "استقلال قاضی و قوه قضاییه در حقوق ایران، آمریکا و فرانسه" توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 252 صفحه و 1500 شماره چاپ و منتشر شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *