رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تخلفات بهره‌برداران معادن چگنی در شرف رسیدگی

9:27 - 18 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۵۸۲۷
دسته بندی: جامعه ، عمومی
آیا با ارجاع پرونده تخلفات معادن چگنی به شورای عالی معادن سایه شوم این معادن از سر طبیعت بکر منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه کنار خواهد رفت یا روند تخریب این منطقه و سلب آسایش از اهالی روستاهای اطراف آن همچنان ادامه خواهد داشت؟

انتشار کلیپ‌ها و تصاویری از نابودی درختان کهنسال بلوط گرفته تا تخریب منابع طبیعی توسط مواد منفجره در منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه طی روزهای گذشته بار دیگر فعالیت مخرب و غیرقانونی معادن سنگ چگنی را که مانند زخمی کهنه بر طبیعت بکر لرستان روزبه‌روز عمیق‌تر می‌شود به تصویر کشید.

معدنی واقع در منطقه سه‌کره شهرستان چگنی که بهره‌برداران آن بر خلاف تعهدات محیط زیستی‌‌شان ضوابط استقرار را رعایت نکرده و به جای محدوده ۶ هکتاری تعیین‌شده در مجوز محیط زیست، در داخل منطقه حفاظت شده سفیدکوه اقدام به معدن‌کاوی کرده‌اند.

اداره کل محیط زیست لرستان، با تشکیل پرونده قضایی علیه بهره‌بردار این معادن ضمن اعلام مراتب تخلفات بر لزوم انجام اقدامات قانونی برای رفع تصرف، اعاده وضع به حال سابق و اخذ جرایم زیست محیطی وارده تاکید کرده است. بومیان هم بارها در اعتراضات خود به فعالیت مخرب و غیرقانونی این معادن معترض شده‌‌اند اما به رغم انقضای پروانه بهربرداری در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ و با وجود مخالفت مسئولان محیط زیست، ابزار و ماشین‌آلات معدن‌کاوی هنوز در منطقه مستقر و منطقه کماکان در تصرف بهره‌بردار است.

یکی از تخلفاتی که در کارنامه بهره‌برداران این معدن به ثبت رسیده انفجارهای غیرقانونی با استفاده غیرمجاز از مواد ناریه برای استخراج سنگ است که علاوه بر تخریب محیط زیست، سلامت روستاییان و اهالی منطقه را به طور جدد در معرض خطر قرار داده است.

در پی این تخلف در جلسه اعضای هیئت نظارت بر مواد ناریه با مسئولان سازمان سمت لرستان طی صورتجلسه مورخ ۱۳۹۹/۹/۲۵ ضمن تایید انفجارهای صورت گرفته در معادن سه‌کره شرقی و غربی شهرستان چگنی غیرقانونی و خارج از مقررات و بدون اخذ مجوزهای لازم از هیئت نظارت بر مواد ناریه استان لرستان انجام شده مقرر شد در اسرع وقت با توجه به تخلفات صورت گرفته از طریق مراجع قضایی با عوامل انفجارهای غیرقانونی و بهره‌برداران خاطی و مسئولان  برخورد قانونی به عمل آید و عاملین تهیه مواد ناریه غیرمجاز استفاده شده در معادن سه کره شرقی و غربی جهت برخورد قاطع قانونی به مراجع قضایی معرفی شوند.

بیشتر بخوانید:
استفاده غیرقانونی از مواد منفجره آنفو در معدن سه‌کره لرستان + فیلم

چند روزی است که وعده افشین بازگیر، فرماندار شهرستان چگنی در خصوص ارجاع پرونده معادن این شهرستان به شورای عالی معادن کشور و تاکید وی بر لزوم تسریع رسیدگی به تخلفات برخی معادن که از مطالبات مردم است امیدهایی را در دل علاقه‌مندان محیط زیست به ویژه اهالی منطقه چگنی زنده کرده است.

حالا باید منتظر ماند و دید در با ارجاع تخلفات معادن چگنی به شورای عالی معادن کشور سایه شوم این معادن سرانجام پس از سال‌ها از سر طبیعت بکر منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه کنار خواهد رفت یا روند تخریب این منطقه و سلب آسایش از اهالی روستاهای اطراف آن همچنان ادامه خواهد داشت.

انتهای پایم/






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *