نسل‌کشی عربستان در یمن؛ هیولایی که خاندان سعودی به جان کودکان یمنی انداختند+ تصاویر

21:30 - 27 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۱۰۰۳۶
فقیرترین کشور جهان که چندسالی است زیر آتش هر روز جنگنده‌های سعودی و هم‌پیمانایش روز را به شب می‌رساند در روزهای اخیر گرفتار بلای مرگبار دیگری شده‌است: شیوع بیماری کُشنده وَبا.
به گزارش گروه بین‌الملل ، فقیرترین کشور جهان که چندسالی است زیر آتش هر روز جنگنده‌های سعودی و هم‌پیمانایش روز را به شب می‌رساند در روزهای اخیر گرفتار بلای مرگبار دیگری شده‌است: شیوع بیماری کُشنده وبا.

«دومینیک استیلهارت» مدیر عملیات امدادرسانی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز یکشنبه در نشستی خبری در صنعا پایتخت یمن اعلام کرد: داده‌های موجود حاکی از گسترش سریع بیماری وبا در یمن است، از هفتم اردیبهشت تا روز ۲۳ اردیبهشت ۱۱۵ مرگ گزارش شده‌است.

وبا در یمن

وی همچنین ضمن هشدار نسبت به جدی‌بودن شیوع سریع این بیماری خطرناک به نقل مقامات وزارت بهداشت یمن افزود: طبق اطلاعات دریافتی از ۱۴ استان تا روز ۲۳ اردیبهشت بیش از هشت هزار و پانصد نفر مبتلا به این بیماری گزارش شده در حالی‌که در هفته پیش افراد مبتلاشده ۲ هزار و سیصد نفر اعلام شده بود.

وبا

بیماری وبا از بیماریهای واگیر عفونی است که از طریق آب آلوده و غذا منتقل می‌شود، علائم آن شامل اسهال و استفراغ شدید است و در صورت عدم مداوا تنها در طول چند ساعت می‌تواند منجر به مرگ شود. 

وبا

گرچه یمن سال گذشته با نخستین موج بیماری وبا روبرو شد و نزدیک به ۱۳۰ نفر به دلیل ابتلا به وبا و اسهال شدید جان خود را از دست داد، اما از آنجایی که به علت تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به این کشور فقیر تمام امکانات و تأسیسات بهداشتی آن را نابود کرده هم‌اکنون نظام بهداشتی این کشور توان رویارویی با این بیماری مرگبار که به سرعت در حال شیوع است را ندارد.

یمن

نتیجه تمام این کمبود‌ها را می‌توان در گزارش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت یعنی تن‌ها دو روز پس از نخستین گزارش دید.

سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: از ۲۷ آوریل تا کنون آمار قربانیان بیماری وبا در یمن به ۱۸۰ تن و تعداد افراد مبتلا ۱۱ هزار تن در سراسر این کشور رسیده است.

وبا

در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در نتبیجه دو سال جنگ هم‌اکنون کمتر از ۴۵ درصد از مراکز بهداشتی و درمانی در یمن مشغول به کا رهستند، حدود ۳۰۰ بیمارستان و کلینیک در جریان ۲ سال جنگ داخلی اخیر نابود شده اند.

گفته می‌شود که یکی از عوامل شیوع بیماری وبا در یمن به ویژه شهر صنعا اعتصاب کارگران مسئول جمع‌آوری زباله در این شهر بوده است، آنان خواستار دریافت مطالبات و دستمزدهای عقب‌افتاده‌ی خود بودند. زباله‌ها در پایتخت یمن چندین روز متوالی خیابان‌های شهر را پر کرده بود.

وبا

اما سازمان‎های بین‌المللی کمک‌رسانی مانند صلیب‌سرخ و سازمان ملل مهمترین و تنهاترین علت شیوع بیماری وبا در یمن را عربستان سعودی و ائتلاف متجاوز به سرکردگی خاندان سعودی می‌دانند که بیش از دو سال است کشور و مردم یمن را هدف حملات روزانه جنگنده‌های خود قرار داده‌اند و این کشور را تحت محاصره دریایی و هوایی قرار داده‌اند تاجایی که نمی‌توان به راحتی کمک‎های انسان‌دوستانه را به مردم گرفتار گرسنگی و بیماری منتقل کرد.

وبا

وزارت بهداشت کشور جنگ‌زده یمن با اعلام وضعیت اضطراری و ناتوانی خود در برابر غول ویرانگر وبا از تمام سازمان‎های کمک‌رسانی بین‌المللی برای مقابله با این پدیده شوم که به جان مردم ستمدیده یمن افتاده درخواست کمک کرد.

یمن

«دمینیک استیلهارت» مدیر عملیات امدادرسانی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ درخصوص کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در یمن ضمن بحرانی‌خواندن شرایط انسانی در یمن و سرعت بالای شیوع بیماری وبا گفت: تعداد بیماران مبتلا به عوارض بیماریِ وبا فراتر از گنجایش بیمارستانهای یمن است؛ به گونه‌ای که هر چهار مریض روی یک تخت بستری هستند. برخی در پارک‌ها و برخی نیز در خودروهای خودشان، سرم به آن‌ها وصل است.

وبا

وی در خصوص کمبود فضا می‌افزاید: حیاط بیمارستان‌ها مملو از افراد مبتلا به وبا است، حتی برخی از آن‌ها را در داخل خودروهایشان مداوا می‌کنیم.

سازمان ملل هشدار داد که در نتیجه ویرانی‌های جنگ دوساله هم‌اکنون ۱۷ میلیون تن یعنی دو سوم جمعیت کشور یمن در خطر فوری قحطی و گرسنگی قرار دارند.

وبا


بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی از آغاز تجاوز نظامی آشکار ائتلاف متجاوز سعودی بیش از ۸ هزار نفر از شهروندان عادی یمن جان خود را از دست دادند، هزاران نفر نیز زخمی و تمام تأسیسات زیربنایی این کشور ویران شده‌است؛ افزون بر این ائتلاف سعودی مردم یمن را در محاصره دریایی، زمینی و هوایی قرار داده‌ است.


برچسب ها: کشتار مردم یمن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *