مصرف منطقی و کاهش تداخلات دارویی در دستور کار سازمان غذا و دارو

14:08 - 18 مهر 1394
کد خبر: ۸۵۸۹۰
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان- دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو گفت: استفاده حداکثری از برنامه‌هایی که بتوانیم مصرف دارو را منطقی کنیم و عوارض و تداخلات دارویی احتمالی را کاهش دهیم، در دستور کار سازمان غذا و دارو است.
به گزارش گروه اجتماعی میزان، فاطمه سلیمانی در خصوص مصرف منطقی دارو گفت: تداخلات دارویی موضوع بسیار مهمی است که در حوزه تجویز منطقی دارو به آن پرداخته می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر اگر سابقه بیمار یا همان سابقه قبلی دریافت دارو توسط بیمار در اختیار پزشک باشد و یا وقتی بیمار به داروخانه مراجعه می کند در اختیار آنها قرار بگیرد، می توانند اگر تداخلات دارویی وجود داشته باشد آن را به بیمار گوشزد کنند و به بیمار اطلاعات کافی را بدهند.

سلیمانی افزود: در بعضی موارد این امکان مهیا نیست یا بیمار فراموش می کند که داروهای قبلی که مصرف می کند و بدون اینکه به داروخانه اطلاعی دهد طبیعتا این آگاهی وجود ندارد که با علم به این موضوع دارو در اختیار بیمار قرار دهند و به همین دلیل تداخلات ناخواسته به وجود می آید.

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو در ادامه اظهار کرد: در برنامه های  که در این موضوع پیش روی سازمان غذا و دارو قرار دارد بحث استفاده حداکثری از برنامه هایی است که بتوانیم مصرف دارو را منطقی کنیم و عوارض و تداخلات دارویی احتمالی را کاهش دهیم.

سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌هایی که اخیرا در دستور کار قرار گرفته موضوع نسخه الکترونیک است که بیمار یک پرونده الکترونیکی خواهد داشت و وقتی بیمار به مرکز درمانی یا داروخانه مراجعه می کند طبیعتا سابقه بیماری و سابقه مصرف داروهای قبلی را هم برای پزشک در مبدأ تجویز و هم برای داروخانه  در زمان تحویل مشخص خواهد کرد و براین اساس اگر تداخلی وجود داشته باشد تمامی اطلاعات در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *