درآمدهای مالیاتی ساختار اقتصادی کشور را بهبود می‌بخشند

9:56 - 20 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۲۱۶۲
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
یک کارشناس امور مالیاتی، گفت: درآمدهای مالیاتی در بلندمدت می‌تواند ساختار اقتصادی و نظام بودجه‌ریزی کشور را بهبود ببخشد به‌گونه‌ای که با کاهش تورم و بهبود خدمات دولت مواجه شویم.
عبدالرضا ارسطو در گفت‌گو با میزان، در خصوص لزوم دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از مردم، گفت: در دنیا پایه‌های مالیاتی را بر اساس سه گزینه اقتصادی درآمد، ثروت و مصرف وضع می‌کند و در تمام کشورهای دنیا همزمان پایه‌های مالیاتی بر درآمد، بر ثروت و بر مصرف دریافت می‌شود.

به گفتهٔ وی مالیاتی که کمترین میزان اختلال را در فعالیت‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری و صادراتی دارد مالیات بر ارزش‌افزوده است.

این کارشناس امور مالیاتی عنوان کرد: نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده در کشور ما در تناسب با نرخ جهانی مالیات بر ارزش‌افزوده که ۱۵ الی ۱۶ درصد است کمتر است.

ارسطو با اشاره به این موضوع که اگر بتوانیم در آمدهای مالیاتی دولت را از منابع سالم مالیاتی تأمین کنیم؛ مسلماً دیگر شاهد تورمی که به معیشت مردم فشار مضاعف وارد می‌کند نخواهیم بود، افزود: یعنی درآمد‌های مالیاتی در بلند مدت می‌تواند ساختار اقتصادی و نظام بودجه‌ریزی کشور را بهبود ببخشد به گونه‌ای که با کاهش تورم و بهبود خدمات دولت مواجه شویم.

این فعال اقتصادی در پایان با بیان این موضوع که بسیاری از کالا‌های اساسی و دریافت خدمات مردم از جمله آموزش، درمان و مواد غذایی مصرف روزانه عموماً معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند، اضافه کرد: به همین دلیل بخش عادی مردم که هزینه‌های متعارف دارند عمدتاً مشمول بسیاری از پرداخت‌های مالیات بر ارزش افزوده نخواهند شد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *