کاهش فعالیت شرکت‌های خارجی در عربستان

11:10 - 26 دی 1400
کد خبر: ۷۸۹۵۶۳
یک گزارش نشان می‎دهد که فضای تجاری در عربستان خصمانه‌تر شده و این موضوع باعث شده بسیاری از شرکت‌های خارجی فعالیت‌های خود را در این کشور کاهش دهند.

- یک نشریه آمریکایی نوشت «عربستان برخی از  شرکت‌های جهان را برای مدرن کردن اقتصاد خود جذب کرده است و این در حالی است که فضای تجاری در این کشور خصمانه‌تر شده است.»

به گزارش «وال استریت ژورنال»، شرکت‌های اوبر تکنولوژی، جنرال الکتریک، بریستول مایرز اسکوییب، گیلای ساینس و چندین شرکت خارجی دیگر در عربستان تحت ارزیابی‌های مالیاتی شگفت‌انگیزی قرار گرفتند که اغلب به ده‌ها میلیون دلار می‌رسید.

این شرایط، بسیاری از شرکت‌های خارجی را بر آن داشت تا فعالیت‌های خود را در این کشور کاهش دهند.

«وال استریت ژورنال»، افزود که در نتیجه، سرمایه گذاری خارجی در عربستان به میزان قابل توجهی کم مانده است و برخی از شرکت‌ها در حال کاهش فعالیت‌های خود هستند یا برنامه‌های توسعه وعده داده شده را به تاخیر می‌اندازند.

نگارنده معتقد است که این ضربه‌ای به «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان است که در سال ۲۰۱۶ متعهد شد با بهبود فضای کسب و کار و ایجاد یک مرکز جهانی برای نوآوری، صنایع جدید غیر مرتبط با نفت بسازد.

از آن زمان، با دور شدن اقتصاد جهانی از سوخت‌های فسیلی، کاهش وابستگی عربستان به نفت ضروری‌تر شده است؛ و این نشریه آمریکایی اشاره کمی‎کند که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در عربستان در سال ۲۰۲۰ به ۵.۴ میلیارد دلار رسید که کمتر از نیمی از میزان یک دهه قبل و بسیار کمتر از ۱۹ میلیارد دلاری است که این کشور هدف گذاری کرده بود.

«وال استریت ژورنال» یکی از دلایل پایین ماندن این رقم را پروژه‌های برنامه ریزی شده ذکر کرد که محقق نشد، زیرا برنامه‌های شرکت اپل برای افتتاح یک فروشگاه پرچمدار در مرکز ریاض چندین سال پیش کم رنگ شد.

همچنین بر اساس این گزارش،  گروه «تریپل فایو»، یک توسعه‌دهنده مرکز خرید آمریکایی، نیز از ساخت یک مجتمع چند میلیارد دلاری در عربستان عقب نشینی کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *