٢٠٠ میلیاردتومان تنخواه برای ۴ استان سیل‌زده در نظر گرفته شد/ افزایش حقوق کارکنان متعادل و متوازن انجام می‌شود

10:52 - 21 دی 1400
کد خبر: ۷۸۸۳۷۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی دولت با بیان اینکه ٢٠٠ میلیاردتومان تنخواه برای ۴ استان سیل‌زده در نظر گرفته شد گفت: سیمان رایگان نیز تخصیص یافت و تصمیمات لازم برای تامین علوفه دام‌ها نیز گرفته شد. حمایت‌های مالی لازم از منازل مسکونی تخریب شده صورت می‌گیرد.

- علی بهادری جهرمی امروز در نشست خبری هفتگی خود بیان کرد: ٧ استان درگیر سیل اخیر در کشور شدند، تلخی و ناگواری سیل با اطلاع رسانی قبلی گرفته شد. شاهد تلفات مالی فراوانی بودیم، وزرای نیرو و کشور سریعا از سوی دولت به مناطق سیلزده اعزام شدند.

سخنگوی دولت با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور به مناطق سیل زده افزود: جلسه ویدئوکنفرانسی با حضور استانداران کرمان، سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس برگزار و مشکلات بررسی شد. گزارش‌ها و اقداماتی که برای تخلیه آب، وصل آب، برق، گاز و در اختیار قراردادن غذای گرم و اقلام مورد نیاز بود در این جلسه بررسی شد.

٢٠٠ میلیاردتومان تن‌خواه جبران خسارت سیل برای ۴ استان 
وی عنوان کرد: ٢٠٠ میلیاردتومان تن‌خواه برای ۴ استان در نظر گرفته شد و سیمان رایگان نیز تخصیص یافت و تصمیمات لازم برای تامین علوفه دام‌ها نیز گرفته شد. حمایت‌های مالی لازم از منازل مسکونی تخریب شده صورت می‌گیرد.

١٢٣ میلیون دز واکسن تزریق‌شده است
بهادری‌جهرمی با اشاره به شرایط کنونی ابتلا به کرونا در کشور گفت: با همراهی مردم و تلاش‌های شبانه‌روزی وزارت بهداشت و دستگاه‌های دیپلماسی و اقتصادی امروز شاهدیم شرایط کرونا تا حدود زیادی تحت کنترل است. ١٢٣ میلیون دز واکسن تزریق‌شده و تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا به‌شدت کاهش‌یافته است. 

سخنگوی دولت با بیان اینکه تزریق دز سوم واکسن، بعد از گذشت سه ماه از تزریق دز دوم لازم و ضروری است گفت: واکسن به تعداد کافی در کشور فراهم است. همچنان استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه می‌شود.
 
تشکیل نخستین جلسه شورای عالی امور ایرانیان خارج کشور
وی با بیان اینکه نخستین جلسه شورای عالی امور ایرانیان خارج کشور ۱۱ دی ماه با حضور رئیس جمهور برگزار شد، افزود: رئیس جمهور بر حمایت و رسیدگی به مسائل ایرانیان خارج از کشور از جمله مسائل کنسولی، تحصیلی و تجاری تاکید کردند.همچنین در این خصوص سامانه میخک وزارت خارجه بعنوان پرسمان تردد محیطی راه اندازی شده است و ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند سوالات خود را در آنجا مطرح کنند و ظرف مدت کوتاهی پاسخ آن را دریافت کنند. 
 
سخنگوی دولت اضافه کرد: به منظور تسهیل در تردد ایرانیان خارج از کشور که مشمول خدمت سربازی هستند، فرصت دو سفر سالانه به ایران در نظر گرفته شده که بدون مانعی بتوانند به کشور رفت و آمد کنند. برای نخستین بار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عضویت شورای عالی ایرانیان خارج از کشور درآمد. لایحه جامع ایرانیان خارج از کشور نیز به منظور حمایت از حقوق این دسته از هموطنان در دولت در حال تدوین است.
 
تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال
وی با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال گفت: اعضای دولت با تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال مرکب از وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال، برطرف کردن موانع و شتاب بخشی به شکل گیری زیست بوم اقتصاد دیجیتال در کشور، حمایت از پلتفرم‌ها و کسب و کار‌های دیجیتال و فناوری پایه در کشور، بسترسازی برای توسعه اشتغال فناوری پایه در کشور، برطرف کردن موانع فعالیت پلتفرم‌های ایرانی در سطح بین المللی و توسعه مهارت‌های الزام آور اقتصاد دیجیتال، از جمله وظایف کارگروه یاد شده است.
 
تصمیم دولت در خصوص افزایش حقوق کارکنان دولت
بهادری‌جهرمی درباره تصمیم دولت در خصوص افزایش حقوق کارکنان دولت، گفت: دولت برای شیوه افزایش حقوق کارمندان برنامه دارد چرا که بخاطر تورم لازم است دستمزد‌ها افزایش پیدا کنند و همین تورم یکی از علل کاهش قدرت خرید مردم شده است. البته خلق پول و تصمیم‌گیری‌های بخشی در حوزه‌های عام و کلان نیز از دیگر علل تورم افسارگسیخته امروزی در جامعه هستند.
 
افزایش متعادل و متوازن حقوق کارکنان دولت
وی با بیان اینکه افزایش حقوق یک ضرورت است، گفت: برای حفظ قدرت خرید مردم و جبران خسارات مادی که مردم دچار آن شده‌اند لازم است حقوق کارکنان افزایش یابد. این افزایش متعادل و متوازن انجام می‌شود و مطمئن باشید دولت اصلی‌ترین مدافع متناسب‌سازی و متوازن‌سازی حقوق کارکان در همه بخش‌هاست. دولت امسال بنا ندارد حقوق همه کارکنان را به طور همسان افزایش دهد و معافیت مالی کارکنانی که افزایش حقوق کمی دارند کمتر افزایش پیدا می‌کند تا این امر نیز کمک‌کننده باشد.
 
کانادا برای برخورد با مجرمین اقتصادی و بازگشت اموال آنها همکاری ندارد
سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت برای بازگرداندن پول‌های به تاراج رفته کشور خصوصاً بازگرداندن پول‌های مفاسد اقتصادی که صاحبان آن‌ها به کانادا گریخته‌اند، گفت: در حوزه مفاسد اقتصادی یکی از موارد و مصادیق آن فرار متهمین به سایر کشورهاست. برای حل آن شناسایی احکام دادگاه‌ها در کشورهای مختلف و اجرای احکام آن‌ها لازم است که پلیس اینترپل نیز به همین منظور تشکیل‌شده است. ایران با ۲۸ کشور دنیا موافقت‌نامه استرداد مجرمین را امضا کرده است، اما متأسفانه کشور کانادا همکاری مناسبی برای برخورد با مجرمین اقتصادی و بازگشت اموال آنان نداشته و ندارد.
 
استرداد اموال ناشی از جرم‌ها و مفاسد اقتصادی در دستور کار است
بهادری‌جهرمی تصریح کرد: دولت از هیچ راهکار قانونی و دیپلماتیکی برای حمایت از حقوق عامه مردم و متضررین پرونده‌های فساد اقتصادی کوتاهی نمی‌کند و بحث استرداد اموال ناشی از جرم‌ها و مفاسد اقتصادی در دستور کار است؛ دولت کانادا ازنظر حقوقی مکلف به همکاری با ایران است و پیگیری‌های این موضوع در دستور کار وزارت دادگستری قرارگرفته است. دیدارهای مستمری نیز با مقامات کانادایی و همچنین پیگیری‌های از طریق پلیس اینترپل در دستور کار قرار دارد.
 
ارز ترجیحی یکی از علل اصلی تورم فعلی در کشور
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره علت موافقت دولت با حذف ارز ترجیحی عنوان کرد: دولت اصرار دارد قانون اجرایی شود. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در حذف ارز ترجیحی در نیمه دوم سال تأکید شده بود که به خاطر معایب و مفاسد متعدد متوجه این شیوه توزیع یارانه بوده و دولت نیز به‌طور رسمی مخالفت خود را با استمرار پرداخت این رویه اعلام کرده است. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ حدود ۸ هزار میلیارد تومان ارز ترجیحی برای نیمه اول سال در نظر  گرفته‌شده بود. خوشبختانه هم‌اکنون مضرات این ارز در رسانه‌ها روشنگری شده و مفاسد آن نیز اعلام‌شده است. یکی از علل اصلی تورم فعلی در کشور ناشی از همین ارز یارانه‌ای بوده که قدرت خرید مردم را نیز کاهش داده است.
 
اعطای ارز ترجیحی اقدامی ناکارآمد بوده است
وی بابیان اینکه اعطای ارز ترجیحی اقدامی ناکارآمد بوده است، گفت: طبق بررسی‌ها مشخص‌شده میزان تورم در کالاهایی که ارز ترجیحی می‌گیرند از تورم دیگر کالاها بیشتر بوده است. دولت با توجه به اینکه تدبیر یا راهکاری برای جبران فشاری که ممکن است به طبقات پایین جامعه با حذف این ارز وارد شود، اندیشیده نشده بود و همچنین نظر به اینکه خط قرمز دولت و مجلس سفره مردم است فعلاً اقدامی برای حذف ارز ترجیحی در دستور کار قرار نگرفته است.
 
اهمیت تخصیص جبران حذف ارز ترجیحی برای دهک‌های پایین جامعه 
بهادری‌جهرمی تأکید کرد: دولت یک لایحه ۲ فوریتی با ۲ موضوع نخست اینکه سقف اعتبارات ارز ترجیحی ادامه یاید تا مدت‌زمان لازم برای اجرای این مصوبه قانونی فراهم شود و دوم اینکه جبران این حذف و دوم اینکه جبران این حذف ارز برای دهک‌های پایین مشخص شود به مجلس ارسال کرد. دو فوریت آن در مجلس تصویب نشد لذا مباحث مشترک دراین‌باره با مجلس ادامه دارد تا موضوعات شفاف‌تر شوند.
 
 توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با روسیه در دستورکار دولت
وی در پاسخ به سؤالی درباره اهداف سفر رئیس‌جمهور به روسیه نیز گفت: دکتر رئیسی به دعوت از رئیس‌جمهور روسیه به این کشور سفر می‌کند و محوریت مباحث در این سفر حتماً مسائل اقتصادی و تجاری خواهند بود. راهبرد دولت، توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با روسیه بوده است و آقای رئیسی قبل از این نیز سفرهایی به کشورهای دیگر داشته‌اند که این روند ادامه خواهد داشت.
 
برای تأمین واکسن با هیچ محدودیتی روبرو نیستیم
سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که آیا بناست از ظرفیت هلال‌احمر برای واردات واکسن خارجی استفاده شود، گفت: امروز برای تأمین واکسن با هیچ محدودیتی روبرو نیستیم و تاکنون ۹ میلیون نفر از شهروندان دز سوم واکسن کرونا را تزریق کردند و هر زمان نیازی به واردات واکسن باشد آن را تأمین می‌کنیم چراکه سلامت مردم جزو اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم است.
 
برنامه دولت برای حل مشکل سه تیم فوتبالی که از لیگ قهرمانان آسیا
بهادری‌جهرمی در پاسخ به این سؤال که برنامه دولت برای حل مشکل سه تیم فوتبالی که از لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند چه خواهد بود، گفت:‌ ای اف سی (AFC) استانداردهایی دارد که از سال ۱۹۹۴ اعلام و ابلاغ شده بود و تیم‌های داخلی کشورمان باید در طول شش سال اخیر اقدامات لازم را برای رعایت این استانداردها انجام می‌دادند که متأسفانه چنین نشده است. دولت در چهارماهی که کار خود را آغاز کرده است حل مشکلات باشگاه‌های حرفه‌ای در وزارت ورزش را جزو اولویت‌های خود قرار داده و سعی کرده با سرعت زیاد به جبران عقب‌افتادگی شش ساله اخیر بپردازد، اما علیرغم همکاری سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد با باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها این مهم عملیاتی نشد.
 
دولت وظیفه خود می‌داند حامی باشگاه‌های ورزشی باشد
سخنگوی دولت ادامه داد: دولت وظیفه خود می‌داند حامی باشگاه‌های ورزشی باشد و از تمام ظرفیت‌های داخلی و خارجی خود برای حل مشکلات این باشگاه‌ها استفاده خواهد کرد. دولت معتقد است باشگاه‌های ورزشی همچون استقلال و پرسپولیس باید مردمی اداره شوند و در این راستا با سرعت کمک‌رسانی می‌کند.
 
علت حضور نمایندگان کره جنوبی و عربستان در مذاکرات وین
وی در پاسخ به سؤالی درباره علت حضور نمایندگان کشورهای کره جنوبی و عربستان در مذاکرات وین و نیز بازگشت بدهی‌های مالی کره جنوبی به ایران گفت: دولت ایران وظیفه تأکید حضور نمایندگان سایر کشورها در مذاکرات وین را ندارد و نمایندگان کره جنوبی و عربستان به ابتکار خودشان در این نشست حاضر شدند و به دعوت ایران این اقدام صورت نگرفته است.
 
کره جنوبی مکلف است همه دارایی‌های ایران را آزاد کند
بهادری‌جهرمی افزود: کره جنوبی بدهی‌های انباشته‌شده‌ای به ایران دارد که برخلاف اصول حقوق بین‌الملل است و کره جنوبی مکلف است همه دارایی‌های ایران را آزاد کند و دولت نیز از هیچ راهکار حقوقی و دیپلماتیکی برای رفع این مشکل فروگذار نخواهد کرد و در برخی از سفرها و دیدارهای متقابل این موضوعات پیگیری می‌شوند.
 
اهتمام عملیاتی دولت برای رفع مشکلات اقتصادی
وی در پاسخ به سؤالی درباره اهتمام عملیاتی دولت برای رفع مشکلات اقتصادی گفت: رسانه‌ها باید به دولت برای رفع مشکلات اقتصادی کمک کنند و شایعات را منعکس نکنند تا ذهن مردم پریشان شود. تیم اقتصادی دولت در آغاز راه خود است، اما با همدلی، وفاق و هماهنگی جلسات مستمر ستاد هماهنگی اقتصادی برگزار می‌شود و تمام اعضای تیم اقتصادی دولت در آن حضور پیدا می‌کنند.
 
اصلاح نظام اقتصادی کاری بلند و میان‌مدت است
سخنگوی دولت بابیان اینکه اصلاح نظام اقتصادی کاری بلند و میان‌مدت است، تصریح کرد: باید برای دیدن نتایج تصمیمات اقتصادی منتظر فرداها ماند، اما همین ثبات نرخ ارز که امروزه شاهد آن هستیم حاصل تلاش تمام بخش‌های اقتصادی دولت است و اخیراً برخی تفاهمات ۲ یا چندجانبه برای تأمین زنجیره‌ای تسهیلات بین وزارت اقتصاد و صمت انجام‌شده است و با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد دولت موفق به حل مشکلات اقتصادی مردم خواهد شد.
 
تنها نماینده رسمی ایران در مذاکرات ۱+۴ آقای دکتر باقری است
وی درباره کنش‌گری اولیانوف در مذاکرات وین که موجب افزایش حساسیت افکار عمومی نیز شده است، گفت: تنها نماینده رسمی ایران در مذاکرات ۱+۴ آقای دکتر علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه است و هیچ کشور و یا شخص دیگری در حوزه مذاکرات از سوی ایران مسئولیت ندارند، طبیعی است دیگر افراد یا کشورها در چارچوب روابط دیپلماتیک خود اقدامات و دیدارهایی در حاشیه این مذاکرات داشته باشند، اما جایگاه و شأن مذاکره‌کننده ایرانی محترم است و دولت از آن صیانت می‌کند.
 
امیکرون سرعت انتشار بالایی دارد
بهادری‌جهرمی در پاسخ به سؤال که دولت برای جلوگیری از شیوع امیکرون با توجه به مناسبت‌های آخر سال گفت: امیکرون سرعت انتشار بالایی دارد و شیوع گسترده کرونا در کشورهای اروپایی نیز به خاطر همین امر است. لذا همچنان بر تزریق دز سوم، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به مردم توصیه و تأکید می‌کنیم و هرچقدر در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جدی‌تر باشیم می‌توان امیدوار بود که نیازمند اعلام محدودیت‌های بیشتری نشویم.
 
 علت برگشت برخی محصولات کشاورزی صادراتی
وی درباره علت برگشت برخی محصولات کشاورزی صادراتی و اظهارات رئیس‌جمهور درباره عدم سیاسی‌سازی این موضوع نیز، گفت: بازگشت محموله‌های صادراتی کشاورزی یک امر طبیعی است که آن‌چنان نیز مطلوب نیست. این اتفاق برای کشورهای دیگر در رابطه با ایران نیز رخ‌داده بود چنانچه درگذشته محموله‌هایی از روسیه و برزیل را استرداد کردیم چراکه آن‌ها پروتکل‌های داخلی ما را در مورد این کالاها رعایت نکرده بودند و رئیس‌جمهور نیز منظورشان درباره عدم سیاسی بازی در این رابطه این بود که برخی مقامات که ذی‌سمت هم بودند با اظهارنظرات خود مردم را دچار تنش کرده بودند و گلایه رئیس‌جمهور نیز از این بابت بود.
 
سامانه بازرگان که در حوزه ارائه محصولات کشاورزی فعال است
سخنگوی دولت درباره اینکه دولت در ماه‌های پایانی سال چه برنامه‌ای برای عرضه بی‌واسطه اجناس دارد، گفت: هم‌اکنون سامانه بازرگان که در حوزه ارائه محصولات کشاورزی فعال است در اکثر شهرهای بزرگ کشور فعال است و محصولات را حتی باقیمتی کمتر از قیمت مصوب و درب منازل مردم به آن‌ها ارائه می‌کند و طبق بررسی‌ها مشخص‌شده میزان سفارشات از مناطق پایین‌دست شهرها از این سامانه بیشتر بوده است؛ همچنین در حوزه صنعت نیز وزارت صمت بنا دارد جشنواره خرید شفاف را از بیست و پنجم دی ماه برای عرضه مستقیم محصولات موردنیاز مردم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های مجازی فعال کند که اصناف نیز در این باره همکاری فراوانی داشته‌اند.
 
اعطای تسهیلات مالی تولیدکنندگان
سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت در جهت بهبود روند اعطای تسهیلات مالی تولیدکنندگان، گفت: بنا داریم برای سختی‌های وثایق که بانک‌ها در حوزه تولید می‌خواهند و عدم اصابت به هدف منابع و تسهیلات بانکی که طبق آمار سر از جای دیگری درمی‌آورند اقدامات لازم را صورت دهیم. ایجاد شفافیت و کاهش ضریب تکاثری و اثر تورمی این وام‌ها نیز در ستاد هماهنگی اقتصادی مورد بحث قرار گرفت و یک طرح آزمایشی طی ماه‌های اخیر انجام می‌شود تا این وام‌ها بدون معطلی زیاد و به تولیدکنندگان واقعی پرداخت شوند.
 
دریافت بدهی‌های کشورمان از سریلانکا و عراق
بهادری جهرمی درباره تلاش دولت در خصوص دریافت بدهی‌های کشورمان از سریلانکا و عراق نیز گفت: همانطور که متسحضرید در دوره تحریم و جنگ اقتصادی دشمن قرارداریم که در این بازه زمانی اولاً با ذکر منابع ارزی با سهولت موفق نمی‌شوند و نیز شیوه‌های استحصال قابل بیان و اعلام نیستند، اما وضعیت فروش نفت و سایر فرآورده‌ها به نسبت شرایط این جنگ قابل قبول است و هیچ مشکلی در تأمین منابع ارزی در حوزه‌های مختلف نداریم.
 
وعده صادق وزرا
وی درباره وعده صادق وزرا که مد نظر رئیس جمهور نیز هست، گفت: با انتظاری که مردم از دولت مردمی دارند وزرای این کابینه باید به وعده‌هایی که به مردم می‌دهند حساس باشند و آن‌ها را عملیاتی کنند، در حوزه‌های اقتصادی معاون اول به عنوان فرمانده تیم اقتصادی دولت در همه حوزه‌های پیگیر اجرای برنامه‌های دولت است و سازمان برنامه و بودجه نیز به اجرای دقیق و صحیح برنامه‌ها نظارت می‌کند و برای طرح تحول نیز دبیرخانه‌ای تشکیل شده و دولت خود را ملتزم به وعده صادق می‌داند. همه مسئولان دولتی مکلف به اجرای وعده‌های خود هستند و در غیر این صورت باید پاسخگو باشند.
 
راهکار‌های افزایش اعتماد عمومی مردم به دولت
سخنگوی دولت درباره راهکار‌های افزایش اعتماد عمومی مردم به دولت نیز گفت: اصلی‌ترین راهکار همان کار کردن برای مردم است گفتاردرمانی فایده‌ای ندارد بودن در میان مردم، حذف دیوارها، دیدن مردم و شنیدن صدای آن‌ها مسلماً اعتماد مردم به دولت را برمی‌گرداند و دولت حل مشکلات مردم را با کمک خود آن‌ها در اولویت قرار داده است.مردم امروز در حوزه کرونا و سلامت به دولت اعتماد کردند و با داریم همین مسیر را در سایر امور و خصوصاً در حوزه‌های اقتصادی پیش ببریم و این اعتماد روز به روز بیشتر و عمیق‌تر شود.
 
آخرین وضعیت احیای جهاد سازندگی توسط دولت
بهادری جهرمی درباره آخرین وضعیت احیای جهاد سازندگی توسط دولت گفت: احیای جهاد سازندگی با محوریت حمایت از روستاییان و عشایر و تقویت عملکرد این عزیزان از دیگر اولویت‌های دولت است لذا در جلسه اخیر شورای عالی اداری کشور مصوبه‌ای برای ایجاد شورای عالی جهاد سازندگی با ریاست رئیس جمهور داشتیم که بحث حمایت از همه گروه‌های جهادی از بسیج سازندگی را در اولویت خود قرار دهد. معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد به عنوان اعضای اصلی این شورا در کنار نهاد‌ها و سازمان‌هایی که در این راستا فعالند خواهند بود و دبیرخانه آن نیز به زودی فعال می‌شود.
 
دولت توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با همه کشور‌های دنیا را مد نظر دارد
وی در پاسخ به سوالی درباره سفر احتمالی رئیس جمهور به سوریه و لبنان در ماه‌های آتی گفت: دولت توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با همه کشور‌های دنیا را مد نظر دارد اما برقراری ارتباطات قوی و مستحکم با کشور‌های منطقه در اولویت است و در این راستا طبیعی است که شاهد افزایش تعاملات با دیگر کشور‌ها در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری هستیم.
 

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *