ایران عاملان ترور شهید سلیمانی را به پیشگاه عدالت خواهد آورد/ نگاه ما در گفت‌وگوهای وین رو به جلوست

13:28 - 06 دی 1400
کد خبر: ۷۸۴۸۰۹
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کسانی که مرتکب ترور شهید سلیمانی شدند مسئولیت کیفری دارند و جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مقابله با مجرمین تمام تلاش خود را می‌کند تا آن‌ها را به پیشگاه عدالت بیاورد.
- «سعید خطیب‌زاده» امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه شهید سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم بود گفت: رئیس جمهور امریکا به طور رسمی مسئولیت ترور سردار سلیمانی را برعهده گرفت لذا دولت ایالات متحده در قبال این اقدام مسئولیت بین‌المللی همیشگی دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آن‌هایی که مرتکب ترور شهید سلیمانی شدند مسئولیت کیفری دارند، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مقابله با مجرمین تمام تلاش خود را می‌کند تا آن‌ها را به پیشگاه عدالت بیاورد.
 
وی با اشاره به موضع وزارت خارجه در برابر تعیین ضرب‌الاجل که بعنوان اهرم فشار استفاده می‌شود افزود: امیدواریم «سالیوان» به ضرب الاجل‌های خودخوانده‌ای که اعلام می‌کند باور داشته باشد.

خطیب‌زاده با اشاره به مذاکرات وین گفت: به دنبال توافقی هستیم که مطمئن شویم ایالت متحده به آنچه در کاغذ متعهد می‌شود در عمل هم تعهد داشته باشد و نتایج آنرا در سفره مردم مشاهده کنیم.
 
وی افزود: نکته مهم این است که برای جمهوری اسلامی ایران هیچ‌کدام از تاریخ‌های ساختگی الزام‌آور نیست.
 
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سخنان سخنگوی ائتلاف سعودی در رابطه با نقش ایران در حملات انصارالله یمن به این کشور گفت: متاسفانه در سکوت مجامع بین‌المللی درباره یمن و فروش سلاح علیه مردم این کشور شاهد افزیش حملات کوری هستیم که تنها مردم بی‌دفاع را هدف قرار می‌دهد.
 
خطیب‌زاده ادامه داد: تاریخ این منطقه، روز‌هایی که توسط سعودی‌ها شکل گرفته را فراموش نخواهد کرد. پیشنهاد ما همچنان راه‌حل سیاسی برای پایان این بحران است و ما تلاش می‌کنیم صدای مردم یمن به گوش جهانیان برسد.
 
وی در پاسخ به سؤالی درباره زمان برگزاری نشست آستانه در سطح سران در تهران گفت: تاریخ دقیق روشن نشده است، در حال برنامه‌ریزی هستیم چرا که چند سفر دوجانبه تا پیش از این نشست در دستور کار است.
 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پیام تهران به طرفین برجام در آستانه آغاز دور هشتم مذاکرات چیست، گفت: ما در گفت‌وگو‌های وین نگاهمان رو به جلو بوده و از همه طرفین هم می‌خواهیم با عزم رسیدن به توافق به وین بیایند. برای ایران تحمل‌ناپذیر است که برخی فکر کنند می‌توانند وقت و انرژی جمع را با اخبار تحریف‌شده تلف کنند، به دنبال خواسته‌های فراتر از برجام باشند یا اینکه بخواهند برای تهران منافعی کمتر از برجام در نظر بگیرند.
 
وی با بیان اینکه اگر همه طرفین با این دستور کار به وین بیایند قطعا توافق دست‌یافتنی خواهد بود اظهار کرد: سه کشور اروپایی می‌دانند انتظار این است که به بی‌عملی خود پایان دهند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا موضوع همکاری نکردن عربستان برای تاخیر انتقال سفیر ایران در یمن پیگیری شده است، گفت: آنچه در خصوص انتقال آقای ایرلو اتفاق افتاد؛ ایشان با توجه به اینکه جانباز شیمیایی بودند کرونا روی ایشان تاثیر جدی گذاشته بود و به دلیل محاصره یمن اسباب درمان ایشان در یمن میسر نشد. ما از همان ابتدا تلاش کردیم ایشان را به ایران منتقل کنیم. از دو کشور دوست درخواست کمک کردیم و در نهایت نخست وزیر عراق شخصا ورود کرد و با ائتلاف سعودی رایزنی کردند. البته این اقدام با تاخیر انجام شد. اگر تاخیر عربستان نبود شاید آقای ایرلو الان در کنار ما بود.
 
خطیب‌زاده در مورد سفر وزیر امور خارجه به آذربایجان گفت: سفر امیرعبداللهیان به باکو یکی از بهترین سفر‌ها بود و ملاقات‌هایی را با مسئولان این کشور داشت. روابط ایران و آذربایجان امروز از آن سوءتفاهم‌ها که در رسانه‌ها اتفاق افتاده بود عبور کرده است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا آقای عراقچی قرار است به تیم مذاکره کننده ایران اضافه شود، گفت: تیم مذاکره‌کننده ایران یکی از ملی‌ترین تیم‌هایی است که با تمامی ظرفیت‌ها چیده شده است. کارشناسانی از گروه سابق در این تیم هستند. لذا چه در تهران این مشورت‌ها با همه عزیزان انجام شود و چه در اتاق‌ها در وین؛ تلاش می‌کنیم با اجماع ملی و استفاده از تمام ظرفیت‌ها این مذاکرات به پیش برود.
 
خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای واهی یکی از سرکرده‌های رژیم نامشروع صهیونیستی گفت: در خصوص آنچه به عنوان تهدیدات رژیم اشغالگر قدس مطرح شده خوب است وقت بگذارند و فیلم‌های مانور رزمایش پیامبر اعظم را مشاهده کنند. رژیم اشغالگر قدس هیچ‌گاه مخالفت خود را با ترتیبات منطقه‌ای پنهان نکرده است چرا که ریشه این رژیم در ترور، ناامنی و اختلاف نهفته است.
 
خطیب‌زاده در پاسخ به این سؤال که گفته شده ایران نام برخی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اعلام کرده که دیگر به ایران اعزام نشوند، گفت: جزئیات این موضوع را از سخنگوی سازمان بپرسید. فرآیند حضور بازرسان در خاک ایران شناخته شده است و مادامی که در چارچوب فنی با رعایت ضوابط و قواعد و اصل بی طرفی و رازداری صورت بگیرد ما مشکلی برای حضور بازرسان در چارچوب پادمان و ان. پی. تی نداریم.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به زمان دور پنجم گفت‌وگو‌های ایران و عربستان اظهار داشت: گفت‌وگو‌های ما با عربستان با یک فهمی درباره نقاط اختلافی و اشتراکی جلو می‌رود.

وی با بیان اینکه در برخی موضوعات اختلافات مشخصی داریم، اما تلاش می‌کنیم مسیری را برویم که نتیجه آن منفعت بیشتر برای منطقه و دو ملت باشد، گفت: ایران اعلام آمادگی کرده در دور پنجم در بغداد حاضر شود. به سه تن از دیپلمات‌ها برای آغاز بازگشایی نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده ویزا داده شده که می‌تواند مقدمه این موضوع باشد.
 
خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص پیشنهاد وزیر امور خارجه عراق مبنی بر گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا در چهارچوب مذاکرات وین گفت: ما به حسن نیت برادران در عراق هیچگاه شک نداشتیم. دوستان در عراق در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با حسن‌نیت، فعال و با ابتکارات تلاش کردند نقش سازنده‌ای داشته باشند و ما این مسئله را ارج گذاشتیم و استقبال کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه وزیر خارجه عراق به صورت روشن نظراتش را بیان کرد و در ملاقات با امیرعبداللهیان در این خصوص صحبت‌هایی را داشت، تصریح کرد: جواب ایران همواره این بوده که باید تغییری از سوی واشنگتن ببینم تا پاسخی به این درخواست‌ها داشته باشیم.
 
وی افزود: حمله تروریستی به شخصیتی که در خط مقدم مبارزه با تروریسم بود، استانداری دوگانه و نشانه‌ای دیگر از دروغگویی مدعیان مبارزه با تروریست تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت خارجه بعد از این اقدام تروریستی و از ساعات اولیه اقدامات مختلف را انجام داده و تا روزی که مجرمان را به پیشگاه عدالت معرفی نکند از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: وزارت امور خارجه با ثبت موضع حقوقی کشورمان در مجامع حقوقی بین‌المللی به عنوان مبنایی برای اتخاذ مواضع و پیگیری‌های آتی تلاش کرد تا از اقدامات خصمانه احتمالی علی‌الخصوص در شورای امنیت سازمان ملل متحد جلوگیری کند.
 
خطیب‌زاده افزود: تاکنون به رغم صد‌ها میلیون دلار تلاش استعمار و استکبار در نزد افکار عمومی جهان، محکومیت اخلاقی، حقوقی و سیاسی دولت ایالات متحده به خاطر دست‌زدن به این جنایت آشکار بوده است. تشکیل کمیته مشترک پیگیری موضوع بین ایران و عراق از دیگر اقدامات بوده و یکی از خروجی‌های آن امضای سند مشترک در این زمینه بود.
 
سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات وزیر خارجه در باکو برای ایرانیان خارج از کشور گفت: مقدمات نخستین جلسه حضور شورای عالی ایرانیان را فراهم و طرح جامع ایرانیان خارج از کشور هم آماده شده تا با همکاری مجلس قانون خوبی برای حمایت و صیانت از ایرانیان خارج از کشور داشته باشیم.
 
وی در پایان گفت: یکی از سرفصل‌های این طرح موضوع مشمولین است که در صورت مصوب شدن جزئیات، آن را اطلاع‌رسانی می‌کنم.
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *