نگاهی به «صنعت تبرئه» در آمریکا/افسران پلیس چگونه از محاکمه در امان می‎مانند؟

5:15 - 11 دی 1400
کد خبر: ۷۸۴۷۰۸
پلیس آمریکا در پی اقدام به قتل، از حمایت شبکه‌ای از کارشناسان و صنایع برای در امان ماندن از مجازات بهره‌مند است.
قتل شهروندان توسط پلیس آمریکا یا کشته شدن زندانیان، از مبهم‌ترین مرگ و میر‌هایی هستند که دلایل آن‌ها از یک سو و مجازات عاملانشان از سوی دیگر هرگز به درستی روشن نمی‌شود.
 
به گزارش «نیویورک تایمز»، مرگ مظنونان و بازداشت شدگان بر اثر شلیک «تیزر»، تاکتیک «چوک هولد» و ...، توسط پلیس آمریکا از جمله مرگ و میر‌هایی است که عمدتا سبب شکایت خانواده قربانی می‌شود اما این پرونده‌ها در دادگاه به دلیل نظر پزشکان و متخصصان مبنی بر نبود دلایل و شواهد دال بر عوارض جانبی قابل توجه بالینی بی نتیجه بسته می‌شوند.
 
آن چه مشخص است کارشناسان مرتبط با پلیس آمریکا به تبرئه افسران پلیس این کشور در این پرونده‌ها به ویژه در مواردی که علت مرگ بلافاصله قابل تشخیص نیست، کمک قابل توجهی می‌کنند.
 
این کارشناسان حتی سبب تهاجمی‌تر شدن تاکتیک‌های پلیس آمریکا در هنگام بازداشت و نگهداری بازداشت شدگان می‌شوند.
 
به عنوان مثال، در ۲ دهه گذشته، یک پزشک کارشناس که به عنوان متخصص برجسته در پرونده‌های مذکور شرکت داشت، تلاش کرد تا این موضوع را تثبیت کند که تکنیک‌ها و تاکتیک‌های پلیس آمریکا مانند مهار صورت به سمت پایین، شوکر‌ها و پا روی زانو، سبب مرگ نمی‌شود.
 
بررسی ۲۵ هزار صفحه از اسناد دادگاه و مصاحبه با خانواده ۳۲ نفر از مقتولان به دست پلیس آمریکا، نشان می‌دهد کادری از دانشمندان، وکلا، پزشکان و دیگر کارشناسان پلیس با ارائه تحقیق و شهادت خود تقریبا همواره در تبرئه افسران از اتهام قتل نقش داشته‎اند.
 
در واقع این افراد صنعت تبرئه‌ای را تشکیل داده‎اند که با هزینه میلیون‌ها دلاری مالیات دهندگان، مخارج تبرئه افسران متهم را در دهه‌های گذشته تامین کرده‎اند.
 
اگرچه همه کارشناسان و محققان این شبکه به طور مکرر در دادگاه شهادت نمی‌دهند، اما در هر بار شهادت در دادگاه، معمولاً ۵۰۰ تا هزار دلار در ساعت دریافت می‌کنند.
 
آن‌ها در کنفرانس‌های پیشگیری از مرگ و میر در زمان حبس نیز شرکت کرده و مبالغ هنگفتی دریافت می‌کنند.
 
«نیویورک تایمز»، در ۱۵ سال گذشته بیش از ۱۰۰ مورد مرگ و میر و جراحات تهدید کننده زندگی را شناسایی کرده که شبکه‌ای از کارشناسان پلیس آمریکا در آن مشارکت داشته‎اند.
 
۲ نکته مهمی که در مورد این شبکه وجود دارد، نخست، این است که شمار زیادی از افراد این شبکه که مشاوره‌های پزشکی ارائه می‌کنند، اساسا پزشک نیستند و دو، این که رای صادره در پرونده‌های مذکور به نفع پلیس آمریکا، محل استناد پرونده‌های مشابه بعدی قرار می‌گیرد.
 
در غالب این پرونده‎ها، افسران پلیس به ندرت متهم شده و حدود دو سوم پرونده‌ها خارج از روند دادگاه حل و فصل شده‎اند؛ از ۲۸ موردی که قضات و هیئت‌های منصفه تصمیم گییری کردند نیز ۱۶ مورد به نفع پلیس آمریکا تمام شد و شماری پرونده نیز همچنان در جریان هستند.
اصطلاح صنعت تبرئه ارتباط مستقیمی با سازندگان تیزر‌ها و ادوات مورد استفاده پلیس آمریکا دارند؛ حتی برخی از کارشناسان پلیس پیشتر در این شرکت‌ها مشغول به کار بوده‎اند؛ این صنعت حتی از مشاغلی که ویژه آموزش و ارائه مشاوره به کارشناسان این شبکه جهت کاهش مسئولیت قانونی است، بهره می‌برد.
 
یکی از این شرکت‌های مشاوره‌ای مستقر در «تگزاس»، به کارنامه خود مبنی بر ارائه ۶ هزار و ۳۰۰ مشاوره به پلیس این ایالت افتخار می‌کند.
 
ایده «سندرم مرگ مرتبط با دستگیری» در حمایت از افسران پلیس متهم به قتل و ارائه توضیح برای مرگ‌ها می‌گوید که «هیجان گرایی، بدون ارائه تکنیک‌های کنترل بهتر به صورت علمی، هیچ فایده‌ای اضافه نمی‌کند و صرفا تنش‌های موجود بین مجریان قانون و جامعه را تشدید می‌کند.»
 
وکلای «درک شووین»، افسر سابق «مینیاپولیس» که در قتل «جورج فلوید»، مجرم شناخته شد از همین شبکه محققان و کارشناسان استفاده کردند.
 
تجزیه و تحلیل «نیویورک تایمز» از بیش از ۲۳۰ مقاله علمی در پایگاه داده کتابخانه ملی پزشکی منتشر شده از دهه ۱۹۸۰ نشان داد که نتیجه بررسی‌های شبکه کارشناسان پلیس آمریکا به طور قابل توجهی با نتایج منتشر شده توسط دیگر دانشمندان و پزشکان متفاوت است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *