اسکان انفرادی در حوادث، امداد رسانی و شناسایی را مختل می‌کند

4:00 - 01 دی 1400
کد خبر: ۷۸۳۴۲۰
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، گفت‌: اگر چه که هلال احمر با تمام توان در حال خدمت رسانی است، اما در برخی از حوادث این انتظار از طرف شهروندان وجود دارد که خدماتی، چون اسکان اضطراری را به صورت انفرادی دریافت کنند و متاسفانه تمایلی به اسکان دراردوگاه‌ها یا فضا‌های عمومی ندارند که این روند امداد رسانی و شناسایی را مختل می‌کند، از این رو آموزش شهروندان ویژه اقدامات در حوادث لازم و ضروری به نظر می‌رسد.
مهدی ولی پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با میزان در مورد ذخایر اقلام امدادی این سازمان گفت: در حال حاضر در وضعیت بدی قرار نداریم اگرچه که با وضعیت مطلوب فاصله داریم، ولی به طور کلی برای رسیدن به وضعیت ایده ال نیازمند ۳ هزار و پانصد هزار میلیارد بودجه هستیم.

وی ادامه داد: به طور کلی در حوادث و بلایای طبیعی اگر محاسبه کنیم که امداد رسانی به دو درصد از جمعیت کشور انجام می‌گیرد، ما در هر یک از حوادثی، چون زلزله و سیلاب‌های بزرگ برای یک خانواده چهار نفره درگیر در حدود ۱۵ میلیون تومان هزینه می‌کنیم که این هزینه‌ها شامل اسکان اضطراری و تهیه اقلام زیستی می‌شود.


وی گفت: اگر چه که هلال احمر با تمام توان در حال خدمت رسانی است، اما در برخی از حوادث این انتظار از طرف شهروندان وجود دارد که خدماتی، چون اسکان اضطراری را به صورت انفردای دریافت کنند و متاسفانه تمایلی به اسکان در اردوگاه‌ها یا فضا‌های عمومی را ندارند که این روند امداد رسانی و شناسایی را مختل می‌کند.

وی افزود: از سویی دیگر با توجه به منابع محدود نمی‌توانیم این امکان را برای تمامی افراد داشته باشیم؛ چرا که اموال عمومی در اختیار ما نیز باید مدیریت شوند، از این رو در حوادثی که آسیب‌های جدی وجود ندارد شهروندان می‌توانند با تهیه اقلام امدادی برای خود پیش از وقوع حادثه نیاز‌های خود را مرتفع کنند. از این رو آموزش شهروندان ویژه اقدامات در حوادث لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

ولی پور در پاسخ به این سوال که گا‌ها مشاهده می‌شود در حوادث افرادی که نیازمند دریافت کمک هستند از قلم افتاده و برخی دیگر کمک دریافت می‌کنند، گفت: یکی از اقدامات در دست اجرا ایجاد یک سامانه‌ای است که با لینک‌هایی از ثبت احوال بتوانیم در زمان وقوع حادثه شهروندان حائز دریافت کمک را شناسایی کنیم.

رییس سازمان امداد و نجات در مورد ذخایر امدادی سازمان امداد و نجات گفت: این درصد‌ها متفاوت است برای مثال ما در بحث چادر ذخایر ۷۰ درصدی داریم، اما سایر ذخایر، چون ذخایر زیستی و غذایی با توجه به اینکه فاسد شدنی هستند در زمان آن حادثه با زمان کوتاهی قبل از آن باید تهیه شده باشد.


وی در پایان در مورد فعالیت‌ها و اقدامات این سازمان در دوران جدید گفت: با توجه به سبقه‌ای که رییس جدید جمعیت در هلال احمر و همچنین در سازمان‌های امدادی داشته اند امیدواریم از این ظرفیت برای بهبود وضعیت این سازمان استفاده شده و اتفاقات خوبی در آینده رقم بخورد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *