واکنش چین به تحریم المپیک زمستانی پکن از سوی آمریکا

11:44 - 16 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۹۹۱۴
وزارت خارجه چین می‎گوید که تدابیر تلافی جویانه را علیه تصمیم آمریکا برای تحریم بازی‌های المپیک زمستانی پکن اتخاذ خواهد کرد.

- وزارت خارجه چین به تصمیم آمریکا مبنی بر تحریم المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن، واکنش نشان داد.

به گزارش «سی ان ان»، وزارت خارچه چین هشدار داده که این اقدام می‌تواند به روابط دوجانبه آسیب برساند.

دولت آمریکا روز دوشنبه ضمن مطرح کردن اتهاماتی علیه چین در زمینه حقوق بشر، اعلام کرد که هیچ هیئت دیپلماتیکی از آمریکایی به بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن اعزام نخواهند شد.

پیش از اعلام رسمی این تصمیم، پکن هشدار داده بود که در صورت ادامه تحریم دیپلماتیک، «اقدامات متقابل قاطعی» علیه واشنگتن اتخاذ خواهد کرد.

چین هشدار داد که تحریم بازی‌های المپیک زمستانی پکن توسط آمریکا می‌تواند به گفت‌وگوی دو طرفه و همکاری در زمینه‌های مهم آسیب برساند؛ این کشور خواستار دور نگه داشتن ورزش از سیاست شد.

این اقدام که به مدت چندین ماه توسط برخی از اعضای کنگره و گروه‌های حقوق بشری آمریکایی تشویق می‌شد، تنها چند هفته پس از گفت‎وگو‌های «جو بایدن» و «شی جین‌ پینگ»، روسای جمهور آمریکا و چین که هدف آن کاهش روابط متشنج بین ۲ کشور بود، صورت گرفته است.

«ژائو لی جیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین، می‎گوید  که این کشور مخالف تحریم است و اقدامات متقابل قاطعانه اتخاذ خواهد کرد.

به گفته وی، «توطئه آمریکا در تلاش برای برهم زدن المپیک محکوم به شکست است چرا که منجر به از دست دادن اقتدار اخلاقی و اعتبار می‌شود؛ این اقدام آمریکا بر خلاف اصول المپیک است.»

وی تاکید کرد «آمریکا تاوان اشتباهات خود را خواهد داد و ما برای مقابله با تصمیم این کشور، اقداماتی را انجام خواهیم داد.»

تنش‌ها میان آمریکا و چین از دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، بر سر تجارت وتعرفه‌های گمرکی آغاز شد و اکنون به موضوع‌های دیگر مانند روابط چین و تایوان گسترش یافته است.

تنش‌ها پیرامون تایوان طی ماه‌های اخیر و در پی سفر هیئت‌های نمایندگی آمریکا و اروپا به این منطقه تشدید شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *