ابوترابی فرد: مردم به مجلس و دولت اجازه نمی‌دهند کشور را گران اداره کنند

12:59 - 07 آبان 1400
کد خبر: ۷۶۹۶۶۳
خطیب موقت نمازجمعه تهران خطاب به مسئولان گفت: مردم از شما سوال می‌کنند آیا می‌شود کشور را ارزان‌تر اداره کرد و اگر اینطور است این مردم به مجلس و دولت اجازه نمی‌دهند کشور را گران اداره کنند. این مهم امروز یه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه تبدیل شده است.

- حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ابوترابی فرد امروز در خطبه دوم نمازجمعه تهران، گفت: در دوران تعطیلی مدارس با همت مدیران، آموزگاران، کادر آموزش و پرورش، حمایت رسانه ملی و همت بلند مادران بزرگوار که در این مقطع  هم همسران و مادرانی شایسته بودند و هم معلمانی دلسوز و خدوم برای بچه‌های خود بودند، اقدامات ارزشمندی صورت گرفت. 


وی افزود: در دوران شیوع کرونا به یکی از نیاز‌هایی که باید پاسخ داده می‌شد، حوزه ورزش و تربیت بدنی بود لذا در سال جاری توصیه‌ام به آموزش و پروش کشور این است که علاوه بر تلاش برای جبران ضعف‌های آموزشی، ورزش، سلامت جسم و روح و شادابی دانش آموزان را در دستور کار قرار دهند.


خطیب موقت نمازجمعه تهران تاکید کرد: امیدوارم آموزش و پرورش کشور در این دولت محترم، وزیر منتخب و کارکنان و اموزگاران عزیز با برنامه دقیق و قابل دفاع راه را برای تحول در این حوزه مهم هموار کنند.


ابوترابی فرد با اشاره به اصل ۴۳ از فصل چهارم قانون اساسی گفت: می‌خواهم به رئیس جمهور و وزرای معزز، دستگاه قضایی و نمایندگان مجلس توصیه کنم اسناد بالادستی نظام را به طور دقیق مورد توجه قرار دهند. کم نیستند مدیرانی که گاهی از این اسناد کاملا بی اطلاع هستند. قانون اساسی مهمترین سند اداره کشور و حکمرانی است.


وی در ادامه یادآور شد: مدیران ارشد، میانی و خرد نیز موظف هستند این سند را که نقشه راه حکمرانی در نظام اسلامی است و همه هویت و افتخار جمهوری اسلامی است، را مد نظر داشته باشند و به آن دقت کنند.


ابوترابی فرد با اشاره به فصل ۴ قانون اساسی که درباره اقتصاد و امور مالی است، عنوان کرد: در این اصل آمده است، برای ریشه کن کردن فقر و محرومیت و استقلال جامعه و برآوردن نیاز‌های انسان در جریان رشد با حفظ آزادی او؛ همان آزادی که در حکومت علی ابن ابیطالب بود و همان آزادی که در حکومت پیامبر اعظم و انبیا الهی است، اقدام شود.


وی گفت: ذیل این اصل آمده است، اقتصاد ایران بر اساس ضوابط زیر استوار می‌شود، ۱- تامین نیاز‌های اساسی، مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان و آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده برای همه. این اصل باید به عنوان یک تابلو در جلوی دیدگاه همه مدیران کشور قرار بگیرد و باید برای رسیدن به این هدف تلاش کنیم.


ابوترابی فرد عنوان کرد: در بند دوم آن آمده است: تامین شرایط و امکانات کار برای همه، در جامعه اسلامی بیکاری معنا ندارد. سیاست‌های مدیریتی و اقتصادی ما باید با این اهداف تنظیم شود و پاسخ به همه نیاز‌ها و یک جامعه مرفه و اشتغال مناسب برای همه تامین شود. تامین شرایط کار برای همه می‌تواند در شکل تعاونی و وام بدون بهره باشد که جای این وام خالی است.


خطیب موقت نماز جمعه تهران با طرح این سوال که نظام بانکی و اقتصادی کشور چند قدم برای تحقق این هدف برداشته است، گفت: وام بدون بهره و یا هر راه مشروع دیگر که به تمرکز ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص منتهی نشود و راه‌هایی که طبقات اجتماعی با فاصله ایجاد نکند و دولت را به صورت کارفرمای بزرگ مطلق در نیاورد، این جمله بسیار عمیق و پرمحتواست.


وی تاکید کرد: وقتی دولت متصدی همه امور می‌شود، همین بلایی که امروز با آن روبرو هستیم، رخ می‌دهد. با روند کنونی، خلاف قانون اساسی گام برداشته ایم و امروز تمام بودجه عمومی کشور فقط برای پاسخ به هزینه‌های این دولت بزرگ تدوین و تصویب می‌شود و باز هم پاسخگو نیست.


خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به بررسی برنامه بودجه در مجلس گفت: خوشبختانه رئیس جمهور دستورالعمل جامعی را تدوین و ابلاغ کرده اند و با شاکله‌ای که حقیر از ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور دارم، انتظارم آن است که مجلس با دولت همراهی کامل برای کاهش حداکثری هزینه‌های جاری اداره کشور داشته باشد.


وی خطاب به مسئولان گفت: مردم از شما سوال می‌کنند آیا می‌شود کشور را ارزان‌تر اداره کرد و اگر اینطور است این مردم به مجلس و دولت اجازه نمی‌دهند کشور را گران اداره کنند. این مهم امروز یه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه تبدیل شده است و باید دولتمردان در سطوح میانی، خرد و نمایندگان مردم در خانه ملت کمک کنند تا ما در این مسیر قدمی شایسته برداریم.

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *