آغاز شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان

17:28 - 04 آبان 1400
کد خبر: ۷۶۹۱۱۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر امور خارجه ترکمنستان آغاز شد.
- شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با حضور رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی مشترک شامل رستم قاسمی «وزیر راه و شهرسازی» و رشید مردوف «معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان» در تهران آغاز شد.

رستم قاسمی در شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان گفت: با بیان اینکه اظهار داشت: روابط تجاری و اقتصادی دو کشور پیش از شیوع کرونا به چندین میلیارد دلار می رسید درحال حاضر نیز ایران با ترکمنستان روابط امن و مطمئن دارد.

وی در توضیح جزییات توافق ایران و ترکمنستان گفت: اولین بخش از توافقات صورت گرفته مربوط به حوزه انرژی شامل برق و گاز بوده است که در این زمینه روابط گسترده ای با ترکمنستان وجود دارد که می توان ان را افزایش داد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در جلسه امروز بخش گسترده ای از مذاکرات مربوط به توسعه ترانزیت ریلی بوده که اخیرا با محدودیت هایی روبرو بوده است.

قاسمی با بیان لزوم افزایش ترانزیت جاده ای با ترکمنستان گفت: حمل و نقل دریایی با ترکمنستان نیز از مذاکرات امروز بود که بتوان از بنادر شمال کشور واز ترکمنستان وارد روسیه و پس از آن با چین و هند تبادل کالا داشت.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در توافق بندر چابهار با کشور هند نیز ترکمنستان می تواند حضور پیدا کند و مبنای ترانزیت به کشورهای شمالی شود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش مسیر تجارت جهانی ایران و ترکمنستان گفت: چین، هند می‌ در مسیر دریایی ایران و ترکمنستان می توانند حضور پیدا کنند و از ترکمنستان به کشورهای همسایه برسند که این همکاری‌ها برای ایران بسیار موثر است.

قاسمی گفت: بحث تجارت بین دو کشور که از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است موضوع دیگر در این توافقنامه بوده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همچین در این خصوص در سالهای اخیر نمایشگاه بسیار قوی در ترکمنستان برگزار شد که در یکی از این نمایشگاه ها قراردادهای خرید بین دو کشور به یک میلیارد دلار هم رسید.

وی با بیان اینکه نتایج همکاری ها منافع ملت دو کشور را تامین می‌کند گفت: پس از پایان این نشست، لازم است کمیته‌های کارشناسی بلافاصله کار خود را آغاز کنند تا تعاملات خوبی برای توسعه روابط شکل گیرد.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *