رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

امیرعبداللهیان: حضور عناصر رژیم صهیونیستی را در نزدیکی مرز‌های ایران تحمل نمی‌کنیم/ در دولت سیزدهم نگاهمان به توسعه همکاری با همسایگان است

23:42 - 10 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۲۸۷۳
دسته بندی: سیاست
وزیر امور خارجه گفت: هرگز حضور عناصر رژیم صهیونیستی را در نزدیکی مرز‌های ایران و همسایگی خودمان و اقدامات تحریک آمیز آن‌ها را تحمل نمی‌کنیم. تغییر ژئوپلتیک و تغییر در مرز‌ها را تحمل نمی‌کنیم و نسبت به آن‌ها تحفظ جدی داریم.

- حسین امیرعبداللهیان شنبه با حضور در برنامه نگاه یک، با اشاره به اتفاقات اخیر میان ایران و جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: در ارتباط با اتفاقاتی که در روز‌های اخیر در مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان رخ داده است، سطح مناسبات و روابط مردمی بین دو کشور در عالی‌ترین وضعیت قرار دارد. مناسبات سیاسی و روابط دوجانبه هم، مناسباتی متین و رو به رشد بین دو کشور حاکم است.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: پس از آزادسازی مناطق اشغال شده قره‌باغ جمهوری اسلامی ایران هم در عالی‌ترین سطح از آزادسازی این مناطق اشغالی حمایت کرد و در سطوح مختلف ما به حمایت‌های خودمان از این موضوع تمرکز کردیم؛ مقامات عالی‌رتبه جمهوری آذربایجان هم به این موضوع توجه دارند.

وی با بیان اینکه در جریان آزادسازی قره‌باغ، اتفاقات ناگواری هم رخ داد، افزود: بخشی از جریانات تروریستی از منطقه به این منطقه بحرانی منتقل شدند که به دنبال سوء استفاده خودشان بودند. رژیم صهیونیستی تلاش کرد که از فرصت به وجود آمده حداکثر استفاده را بکند و در راستای تلاش ناموفقی که برای نزدیک کردن خودشان به مرز‌های جمهوری اسلامی ایران دارند، در بخش‌هایی از جمهوری آذربایجان حضور پیدا کردند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما در همان زمان در سطح سیاسی و در سطح نظامی و امنیتی، در کانال‌های دیپلماتیک نگرانی خودمان را اعلام کردیم و به طور جدی به مقامات عالی‌رتبه جمهوری آذربایجان گفته شد که بحث حمایت ما از آزادسازی مناطق اشغالی یک موضوع مهم است و مناسبات خوب و رو به رشد دو کشور مورد توجه ما است؛ اما هرگز حضور عناصر رژیم صهیونیستی را در نزدیکی مرز‌های ایران و همسایگی خودمان و اقدامات تحریک آمیز آن‌ها را تحمل نمی‌کنیم. تغییر ژئوپلتیک و تغییر در مرز‌ها را تحمل نمی‌کنیم و نسبت به آن‌ها تحفظ جدی داریم.

وی با اشاره به بازداشت دو کامیوندار ایرانی در جمهوری آذربایجان، اضافه کرد: در یک هفته گذشته ما پیگیر موضوع بودیم که برای ترانزیت کامیون‌های ما از بخش‌هایی از خاک جمهوری آذربایجان به سمت ارمنستان مشکلاتی ایجاد شد و دو راننده تریلر ایرانی در جمهوری آذربایجان بازداشت شدند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: به دلیل اینکه منطقه قره‌باغ در گذشته در اختیار و اشغال ارمنستان بود، در یک مسیر پر پیچ و خم کامیوندار باید به ارمنستان می‌رسید، اما اکنون که بخشی از منطقه در اختیار جمهوری آذربایجان قرار گرفته و به جمهوری آذربایجان بازگشت است، این جاده که با پیچ و خم به جمهوری ارمنستان می‌رود باعث شده است که یک ناهماهنگی به وجود بیاید و طرف آذربایجانی هم عوارضی را اختصاص داده و هم محدودیت‌هایی را برای این کار ایجاد کرده است.

امیر پعبداللهیان با اشاره به دیدارش با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در نیویورک، گفت: من در مسیر دیپلماتیک به صراحت نگرانی خودم را راجع به این اقدامات گفتم و به صراحت اعلام کردم که بالاخره اگر قرار است عوارضی وضع شود و محدودیت ایجاد شود، در عرف دیپلماتیک و از مسیر سفارتخانه و از مسیر رسمی باید به ما اطلاع بدهید که مثلاً طبق قوانین جدید جمهوری آذربایجان، قوانین جدید اعمال خواهد شد.

وی با بیان اینکه بازداشت راننده تریلر ترانزیت ایرانی از نظر ما هیچ گونه توجیهی ندارد و این رفتار، رفتار مثبتی تلقی نمی‌شود، تصریح کرد: اما حقیقت این است که ما در دولت سیزدهم نگاهمان به توسعه همکاری با همسایگان است و شرایط دولت جمهوری آذربایجان را درک هم می‌کنیم. برخی مداخلات خارجی در جمهوری آذربایجان کاملا برای ما روشن است از جمله بازی و دست‌های کثیف صهیونیست‌ها و تروریست‌ها که به نوعی در این منطقه هم لینک هستند که ما واقعاً نگران جدی این مسئله هستیم که در آینده‌ای نه چندان دور برای حکومت جمهوری آذربایجان هم ایجاد مشکل کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه اضافه کرد: ما در روز‌های اخیر با برگزاری یک مانور در مقابل اقداماتی که صهیونیست‌ها و تروریست‌ها در منطقه انجام داده بودند پیامی را برای صهیونیست‌ها و برای تروریست‌ها ارسال کردیم. البته جناب آقای الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان برای اولین بار در ۱۰-۱۲ سال گذشته اظهارات منفی را راجع به جمهوری اسلامی ایران بیان کرد که ما در مسیر دیپلماتیک اعتراض خودمان را بیان کردیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: اتفاقاً روز پنجشنبه گذشته سفیر جدید جمهوری آذربایجان برای تسلیم رونوشت استوارنامه خود آمده بود که من در ادامه گفت‌وگو‌های مثبت ان با ایشان این نکات را گفتم و اعلام کردم که ما شرایط شما را درک می‌کنیم. خطر صهیونیست و تروریسم در خاک شما را هم علیه خودتان و هم علیه کشور‌های همسایه درک می‌کنیم و انتظار داریم که این اظهارات توسط مقامات جمهوری آذربایجان اصلاح شود.
 
وزیر امور خارجه کشورمان بیان داشت: خوشبختانه ما در مسیر‌های دیپلماتیک پیام‌های مثبتی را دریافت کردیم از جمله در ملاقات اخیر سفیر جمهوری آذربایجان با من و فکر می‌کنم از این مرحله عبور می‌کنیم و به زودی هم نسبت به حل مشکل ترانزیت گفت‌وگو‌هایی را خواهیم داشت.

در خصوص مباحث ژئوپلیتیک حساسیت جدی داریم
امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه در خصوص مباحث ژئوپلیتیک حساسیت جدی داریم، گفت: به صراحت به جمهوری آذربایجان اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران این تحرکات را به دقت دنبال می‌کند و تغییر در مرز‌های منطقه از نظر ما پذیرفته شدنی نیست. اما واقعیت این است که در پشت این تحرکات بازیگران خارجی صهیونیست‌ها و تروریست‌هایی قرار دارند که به دنبال سازی منطقه هستند. ما حداکثر کمک خود را خواهیم کرد که جمهوری آذربایجان‌ای که همسایه خوب جمهوری اسلامی ایران است در این طرح قرار نگیرد و تبدیل نشود به یک کشور و به منطقه‌ای که بخواهد جولانگاه صهیونیست‌ها و تروریست‌ها باشد.

وی تصریح کرد: مقامات آذربایجان هم تحت تاثیر برخی تحرکات دشمنان در منطقه ممکن است قرار گرفته باشند و بعضی از اظهارات ریشه در این مسئله دارد. اما ما به حساسیت و قاطعیت و در عین حال با نگاه دوستانه به همسایگان، این موضوع را مدیریت می‌کنیم و به زودی این موانع در مسیر ترانزیت قرار گرفته است، برطرف خواهد شد.
 
امیرعبداللهبان با اشاره به اتفاقاتی که در برخی از کشور‌های همسایه و مشخصاً در بحرین رخ داده است، گفت: یک طرح از زمان ترامپ شروع شده است و به بعضی از کشور‌هایی که می‌توانستند اعمال فشار کنند از جمله بحرین به عمل آوردند. اما اقداماتی که انجام می‌شود در مقایسه با وضعیتی که صهیونیست‌ها دارند بیشتر حرکت‌های نمایشی از روی پوشش دادن به نقاط ضعف بحران‌های درون رژیم صهیونیستی است.

وزیر امور خارجه گفت: آنچه که در جنگ اخیر صهیونیست‌ها علیه غزه رخ داد و مقاومتی که غزه کرد، مسئله کمی نیست؛ در سرزمین‌های ۱۹۴۸ که در واقع نسل سوم و چهارم فلسطینی‌ها به دنیا آمده‌اند و بعضی از آن‌ها زبان عربی را فراموش کرده‌اند و زبانشان عبری شده است، این نسل جوان ۱۴، ۱۵ ساله در حمایت از مسجدالاقصی و مناطقی که کاملاً در اشغال صهیونیست‌ها قرار دارد، کار را به جایی رساندند که رژیم صهیونیستی مجبور شد درخواست آتش‌بس کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در سال‌های اخیر جریان مقاومت فلسطینی ایستادگی کرد و مردم در سراسر جمعیت فلسطین در داخل فلسطین، سرزمین‌های اشغالی، اردوگاه‌ها و سراسر جهان به حمایت از این حرکت ایستادند. صهیونیست‌ها به دنبال این هستند که با این حرکات نمایشی اوضاع را عادی جلوه بدهند در واقع آن‌ها یک نمایش و یک سیرک را بازی می‌کنند تا اینکه بخواهند واقعیتی را به منصه ظهور برسانند.

وی تصریح کرد: آنچه که به دولت بحرین و آل خلیفه و کشور‌هایی که این روابط را با صهیونیست‌ها و رژیم جعلی صهیونیستی برقرار می‌کنند برمی‌گردد، بی‌تردید به آرمان مردم فلسطین و آرمان مسلمانان برای آزادی قدس خیانت می‌کنند. صهیونیست‌ها هم نشان دادند که به هر کجا که ورود می‌کنند جز ناامنی اتفاق دیگری رخ نداده است.

وزیر امور خارجه گفت: من طرح ثبت شده ایران در مورد فلسطین را در دیدار‌های خود در نیویورک تشریح می‌کردم. منطق آن این است که همه ساکنانی که ریشه در اصالت فلسطینی بودن دارند اعم از یهودی، مسیحی و مسلمان در یک رفراندوم شرکت کنند.
 
وی با تاکید بر ابنکه جمهوری اسلامی ایران همواره با صراحت موضع خودش را در عدم مشروع‌خواندن رژیم‌صهیونیستی اعلام کرده است، گفت: مردم فلسطین، سیاستمداران و اندیشمندان در جهان این موضع مقتدرانه و حکمتمندانه جمهوری اسلامی ایران را همواره مورد تجلیل قرار می‌دهند.

وی در تشریح دیدارهای خود در نیویورک، بیان داشت: سطحی از ملاقات‌های بنده و همکارانم که همراه بنده در این نشست بودند در سطح مقامات سازمان ملل متحد و برخی از دفاتر سازمان ملل بود. در این ملاقات بعنوان یکی از موضوعاتی که مورد توجه قرار داشت، تحولات افغانستان بود. ما سعی کردیم آن‌ها را تشویق کنیم که برای ارسال کمک‌های فوری بشردوستانه به افغانستان تلاش کنند و نتایج خوبی هم حاصل شد.
 
امیرعبداللهیان با بیان اینکه ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران به دلیل گذرگاه‌های مرزی زیادی که با افغانستان داریم، تسهیل‌کننده این کمک‌ها به افغانستان هستیم، اضافه کرد: ما نمی‌توانیم در فاز واکسیناسیون کرونا مردم خودمان را ببینیم و نزدیک به ۳.۵ تا ۴ میلیون پناهنده افغانستانی یا اتباع افغانی که در ایران هستند را نبینیم؛ این هم به لحاظ انسانی قابل توجیه است و هم اگر بخواهیم بهتره موفقیت واکسیناسیون نگاه کنیم نمی‌توانیم ۴ میلیون افغانستانی را نادیده بگیریم.

وی افزود: اقدام خوبی که وزارت بهداشت و مسئولین ذیربط در این رابطه انجام دادند، در مورد اتباع افغانستان هم این واکسینه شدند شروع شد و ما این را برای برخی مقامات سازمان ملل و کشور‌ها تشریح کردیم و اعلام کردیم که شما هم نسبت به این موضوع وظیفه دارید و باید نسبت به تامین واکسن برای اتباع افغانی داخل ایران و داخل افغانستان تدابیر ویژه‌ای بیاندیشید.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: بخش دیگری از ملاقات‌های ما در راستای سیاست دولت جدید مبنی بر سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند بود. ما در نیویورک نیاز داشتیم در ملاقات‌های‌مان در نیویورک توازنی برقرار کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: عمده ملاقات‌های ما و کشور‌های اروپایی در محل اقامت من در هتل نزدیک به مقر سازمان ملل برگزار می‌شد و این بسیار معنادار است. ۱۷، ۱۸ کشور اروپایی خواستار گسترش روابط تجاری با ایران بودند. طبعاً ما هم مطالباتی داشتیم که سعی کردیم آن‌ها را مطرح کنیم و فکر می‌کنم در مجموع به توافقات خوبی دست پیدا کردیم.

وی با بیان اینکه یکی از سوالات آمریکایی‌ها به طور طبیعی در رابطه با موضوع هسته‌ای بود، اظهار داشت: وقتی که من از مباحث هسته‌ای صحبت می‌کردم و اینکه تیم جدید دولت جدید در حال مرور پرونده مذاکرات است و بعد از اینکه به جمع بندی برسیم به زودی به مذاکرات بر خواهیم داشت. منطق ما منطق مذاکره و گفتگو است، اما مذاکره‌ای که دستاورد ملموس داشته باشد.

وی درباره دیدار با اعضای مذاکره‌کننده در برجام در نیویورک گفت: ما وقتی که به نیویورک رسیدیم با یک پیشنهادی مواجه شدیم که قبل از آن هم به طریقی به ما اطلاع داده شده بود، اما هنوز تصمیم قطعی نگرفته بودیم. کشور‌های اروپایی پیشنهادی را داشتند که ۱+۴ و ایران یک گفت‌وگویی را دارند داشته باشند. اما من به آن‌ها اعلام کرد، اما با ملاقات جمعی و جلسه جمعی موافق نیستیم. علت آن هم این است که ما در حال مطالعه پرونده و تنظیم سیاست‌های خودمان برای اینکه چگونه به مذاکره برگردیم، هستیم.
 
وی اضافه کرد: ما در مذاکره جدی هستیم و به مذاکره به زودی باز خواهیم گشت. برای مهم است که در میز مذاکره محک بزنیم که طرف مقابل با اراده جدی و واقعی پای کار می‌آید و حتما روش و رفتار طرف مقابل می‌تواند در خروجی تاثیر گذار باشد.
 
وزیر امور خارجه با بیان اینکه دولت‌ها و کشور‌های جهان بر مبنای منافع متقابل حرکت می‌کنند، گفت: جمهوری اسلامی ایران و نظام به شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی پایبند بوده است. ما سیاست خارجی‌مان را نه به ارتبا با آمریکا گره می‌زنیم و نه به رابطه با چین و روسیه گره میزنیم.

وی اضافه کرد: در مورد چین و روسیه ضمن اینکه ما سیاست خارجی متوازن را دنبال می‌کنیم این طور نیست که ما کشور را به چین و روسیه گره بزنیم؛ ما یک منافع متقابلی داریم که در راستای منافع متقابل خود با هر کشوری از جمله چین، روسیهف هند و یا کشور‌های غربی همکاری می‌کنیم. حتی روابط ما با کشور‌های همسایه نیز متقابل است ما گاز و برق به عراق می‌دهیم و از منافع مادی آن سودی برای لذا به هیچ وجه در دستگاه سیاست خارجی از خطوط قرمز ماست که به استقلال کشور خدشه‌ای وارد نشود.

وزیر امور خارجه بیان داشت: ما بر مبنای منافع خود عمل می‌کنیم؛ ما نباید اجازه بدهیم که امنیت استقلال کشور تحت تاثیر جریانات و بازیگران کنش‌های خارجی و استفاده از یکسری از افراد در داخل کشور قرار بگیرد. وظیفه ما صیانت از شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی است.
 
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ما در بحث وابستگی و عدم وابستگی این را می‌گوییم و الا اتفاقاً در بحث تعامل می‌گوییم هم شرقی، هم غربی و با همه طرف‌های جهان بر اساس منافع خودمان عمل خواهیم کرد. کشور‌های همسایه، کشور‌های نزدیک، کشور‌های اسلامی و آن‌هایی که توان بالایی دارند و دوست ما هستند و دشمن ما نیستند در این سیاست جزء اولویت‌های ما قرار دارند.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *