رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وزیرکشور: انتخاب خوزستان برای اولین سفر استانی دولت کاملا هدفمند بود/ ضرورت شکل‌گیری حکمرانی بر اساس الگو‌های بومی

23:24 - 07 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۳۳۹۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
وزیر کشور با بیان اینکه انتخاب خوزستان به‌عنوان اولین مقصد سفر استانی دولت سیزدهم کاملا هدفمند بود، گفت: خصوصا بخاطر مشکلات تنش آبی که اخیرا رخ داده بود و همچنین برای بازدید میدانی و نیزتصمیماتی که باید گرفته می‌شد، این استان انتخاب شد.

احمد وحیدی شامگاه یکشنبه در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» که به‌مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد، درباره سفر به استان خوزستان گفت: استان خوزستان از ابعاد مختلف دارای اهمیت است. همه ما مدیون این خطه پاک هستیم، این استان مشکلاتی دارد که با وجود سرمایه گذاری‌های زیادی که شده هنوز مشکلاتی دارد. 

انتخاب خوزستان برای اولین سفر استانی کاملا هدفمند بود. خصوصا بخاطر مشکلات تنش آبی که اخیرا در این استان ایجاد شده بود. برای بازدید میدانی و تصمیماتی که باید گرفته شود، خوزستان به عنوان اولین مقصد سفر آیت الله رئیسی انتخاب شد. 

از طرح غدیر که مختص آبرسانی است بازدید شد و همچنین رئیس جمهور با مردم بازدید داشتند و بعد در میان عشایر و شیوخ و نیز در شورای اداری حاضر شدند.

طرح ۵۵۵ هکتاری در استان خوزستان مطرح است که بخشی از این طرح، با عنایت مقام رهبری انجام شده و بخشی هم مانده که درباره آن تصمیماتی گرفته شد. همچنین تسریع در روند اصلاح و ایجاد زیرساخت های فاضلاب و جمع آوری روان آبها و نیز درباره محصول خرما تصمیم گیری شد تا قیمت های تضمینی دولت بسرعت اعلام شود. 

وزارت کشور کارکرد و وظیفه هماهنگ سازی، میدان داری و فعال سازی ظرفیت‌ها را در حاکمیت برعهده دارد. حکمرانی فقط مشمول جریانات و دستگاه های دولتی نیست بلکه امری عمومی است که باید در بین مردم، در رابطه دولت با مردم و نیز در رابطه مردم با مردم کاملا تعریف شده باشد. هنر واقعی این است که نقش بیشتر را به مردم بدهیم. 

بعد از شکلگیری دولت مدرن، بوروکراسی هایی ایجاد شده است. باید جریان حکمرانی بر اساس الگوهای بومی خودمان شکل بگیرد چراکه در این صورت بسیاری از مشکلات قابل حل می شود. حکمرانی باید به داخل مردم برگردد. باید هرچه بیشتر به سمت تصدی گری مردم پیش برویم. 

باید برنامه‌های بخشی، استانی و ملی را در یک مسیر هماهنگ پیش ببریم تا تزاحم ایجاد نکنند. توازن های منطقه ای که شرط عدالت است، مورد تاکید نظام مقدس جمهوری اسلامی است. برای تحقق این مهم، سندهای مهمی همچون سندآمایش ملی داریم.

تقسیمات کشوری نیز سند مهم دیگری  است. بدین صورت که همه قدرت ها در استان ها جمع شود و وزارتخانه ها کار پشتیبانی و نظارت را انجام دهند. یکی از کارهای مهم باید این باشد که استان ها را محور توسعه قرار دهیم؛ ما نمی توانیم نگاه سرزمینی را حذف کنیم، این سرزمین باید به خوبی اداره شود.

هم اکنون اختیارات استانداران و فرمانداران کم است و باید اختیارات کافی دهیم تا مدیران برای پیشرفت و توسعه دست‌شان باز باشد. منابع مالی و اهداف در اختیار مدیران استانی قرار بگیرد و از آنها بخواهیم در بازه زمانی مشخص، به اهداف برسند. 

مردمی بودن، لایق بودن و اینکه استانداران باید مسائل اقتصادی کشور را بشناسند و افرادی متعهد باشند. استانداری محلی برای اعمال سلایق فردی و جناحی نیست و استانداران باید متعهد به منافع ملت بوده و همچنین متدین با تمام خصوصیات باشند. پاکدستی و مبارزه با فساد و خدمت به مردم نیز باید جزو خصیصه های استانداران باشد. 

خدمتگزاری به مردم شاخصه مهم استانداران است و اگر غیر از این فکر کنند، از درجه اعتبار ساقط هستند چه رسما آنها را کنار بگذاریم و چه نگذاریم. 

در انتخاب مسئولان باید از مشاوره افراد صاحبنظر، معتمدان مردم و نمایندگان مجلس استفاده کرده و به بهترین ها برسیم. اگر غیر از این کنیم، حتما به وظیفه مان عمل نکردیم و مدیون هستیم. معیار شایسته سالاری و انتخاب بهترین هاست امیدوارم بتوانیم این کار را با قدرت پیش ببریم. 

مدیر برای خدمتگزاری به مردم و انجام وظیفه انتخاب می شود و قطعا مدیر غیر بومی و پروازی نمی تواند چنین باشد. ما قحط الرجال نداریم. حتما مدیران باید در محل خدمت خود حاضر باشند و کسیکه آمادگی خدمت رسانی شبانه روزی را دارد باید پا در میدان خدمت بگذارد. طبیعتا جوانگرایی یک اصل است که شایسته سالاری هم در کنار آن مورد توجه است. 

محدودیت های مقابله با کرونا باید به طور هوشمند اتخاذ شود چراکه شرایط در استان های مختلف، متفاوت است. بابد با شناخت مشکل درهرجایی، متناسب با آن برایش نسخه در نظر بگیریم که این هم با تفویض اختیارات به استان ها امکانپذیر است. 

ایجاد پلتفرم هوشمند، دادن اختیارات بیشتر به ستادهای استانی مقابله با کرونا، رصد مستمر وضعیت و نیز تقویت قرارگاه‌های عملیاتی در استان ها باعث می شود هوشمندانه تر محدودیت ها را کنترل کرد و از اعمال فشار بیشتر روی برخی اصناف و اقشار جلوگیری کرد. 

حدود دو هزار و ۷۰۰ محله آسیب پذیر داریم که باید به آن‌ها رسیدگی شود، برای رسیدگی به مناطق محروم نیاز به برنامه ریزی داریم. توجه به مشاغل خرد و خانگی لازم است.

مبارزه با قاچاق کالا و ارز ستادی دارد که ریاست آن با رئیس جمهور است البته این مهم در وزارت کشور نیز دنبال می شود. برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید نگاه از مبدا تا مصرف را به شکل سیستماتیک تجزیه و تحلیل کنیم، همچنین با طراحی سامانه ها و اتصال آنها به هم  گام های موثری در این راستا برداریم. 

قاچاق پدیده ای است که می توان بر آن فائق شد و باید عالمانه و دقیق و هوشمندی با ان برخورد کرد. قاچاق، تولید داخلی و اقتصاد را مورد هجوم قرار می دهد. باید کولبران را درگیر فعالیت های مفید اقتصادی کرده و تلاش کنیم این مهم در جای خود رسیدگی شود. 

مشکل امنیتی در مرزها نداریم. استحکام نیروهای مسلح و خصوصا نیروی انتظامی تلاش دشمنان برای برهم زدن این آرامش را ناکام گذاشته است. تامین امنیت مرزها به طور جدی و مستمر دنبال می شود. 

برای تقویت مبارزه با قاچاق مواد مخدر که از موضوعات اساسی است باید چند موضوع باهم ترکیب و دیده شود. باید از دولتمردان افغانی بخواهیم با این پدیده برخورد کنند و عامل دوم، بحث اطلاعاتی است و باید با باندهای بزرگ فروش و انتقال مواد مخدر برخورد شود.

با حضور آمریکا در افغانستان تولید مواد مخدر ۱۰ تا ۳۰ برابر افزایش یافت. کنترل های مرزی و مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر   همچنان ادامه می یابد. در داخل کشور هم باید  در ابعاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کار کنیم تا اگر مواد مخدر وارد کشورشد، خریداری نداشته باشد. اینجا نقش خانواده ها  و پس از آن محلات بسیار مهم است. 

 

 

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *