بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه در پایان شانزدهمین نشست آستانه

15:09 - 17 تير 1400
کد خبر: ۷۳۹۷۳۶
شانزدهمین دور از مذاکرات آستانه درباره سوریه به پایان رسید و ایران، روسیه و ترکیه با انتشار بیانیه مشترکی بر ضرورت نابودی کامل داعش تاکید کردند.

شانزدهمین دور از مذاکرات آستانه درباره بحران سوریه امروز پنجشنبه، ۱۷ تیر به پایان رسید.

این نشست از روز چهارشنبه و با حضور هیئت‌های نمایندگی ایران، روسیه، ترکیه، دولت و مخالفان سوریه در شهر «نور سلطان»، پایتخت قزاقستان، آغاز شده بود.

ایران، روسیه و ترکیه به عنوان تضمین کنندنگان روند مذاکرات آستانه درباره بحران سوریه، در پایان این نشست بیانیه مشترکی را صادر کردند.

به گزارش خبرگزاری سانا، کشور‌های تضمین کننده روند آستانه در این بیانیه بار دیگر بر تعهد جدی خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.

همچنین ایران، روسیه و ترکیه تاکید کردند که به همکاری خود در سوریه برای شکست کامل داعش و دیگر تروریست‌ها ادامه خواهند داد.

کشور‌های تضمین کننده روند مذاکرات آستانه ضمن اشاره به این موضوع که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد، توافق کردند که دور بعدی این نشست تا پایان سال ۲۰۲۱ برگزار شود.

«ایمن سوسان»، رئیس هیأت نمایندگی دولت سوریه در شانزدهمین نشست مذاکرات آستانه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت «برخی از کشور‌ها همچنان اراده ملت سوریه را نادیده می‌گیرند و به اقدامات خصمانه علیه این کشور ادامه می‌دهند.»

«الکساندر لاورنتیف»، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت «ما بر ضرورت ادامه مبارزه با تروریسم در سوریه تا نابودی کامل آن و حمایت از تلاش برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران این کشور تاکید می کنیم.»

مذاکرات آستانه به ابتکار کشور‌های ایران، روسیه و ترکیه برای حل تدریجی و گام‌به‌گام بحران سوریه و با شرکت نمایندگان دولت سوریه و بیشتر گروه‌های مخالف این کشور در اواخر سال ۲۰۱۶ ارائه شد.

تاکنون ۱۶ دور از این گفت‌وگو‌ها انجام شده و سه کشور ایران، روسیه و ترکیه ضمانت اجرای توافق‎های صورت گرفته در این نشست‎ها را به عهده دارند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *