ابتکار پوتین برای خلیج فارس مانع اقدامات مخرب آمریکا می شود

19:37 - 26 مرداد 1399
کد خبر: ۶۴۷۱۰۵
رئیس کمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) گفت: ابتکار رئیس جمهوری روسیه برای برگزاری اجلاس سران شورای امنیت برای حل و فصل اوضاع خلیج فارس مانع اقدامات مخرب آمریکا می شود.

- کنستانتین کاساچوف رئیس کمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) با بیان این مطلب افزود: پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای برگزاری اجلاس سران شورای امنیت درباره حل و فصل اوضاع منطقه خلیج فارس بسیار بموقع است و امکان بازگشت به تلاش های دیپلماتیک چند جانبه را فراهم می کند.

وی افزود: بجای اقدامات یکجانبه آمریکا برای نابودی برجام، باید دیپلماسی چندجانبه جایگزین شود تا این طرح (برجام) را حفظ کنیم و به طرف آمریکایی میدان برای حرکات مخرب ندهیم.

به گفته کاساچوف، در صورتی که اجلاس سران شورای امنیت برگزار شود باید در وهله اول سرنوشت برجام در مرکز توجه آن قرار گیرد و باتوجه به آن باید فهرست شرکت کنندگان تنظیم شود.

وی ادامه داد: در صورتی که این امر تحقق یابد ابتکار رئیس جمهوری روسیه بسیار بموقع است.

رییس جمهوری روسیه روز جمعه با اعلام حمایت کشورش از برجام، خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت به صورت آنلاین با مشارکت ایران و آلمان شد.

کاساچوف روز گذشته هم در گفت وگو با خبرگزاری روسی اینترفاکس با حمایت از موضع ایران در برجام گفت که آمریکا و نه ایران مفاد برجام را نقض کرد.

وی استناد آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در ارائه قطعنامه پیشنهادی خود که روز گذشته در رای گیری به شکست منجر شد را درجه عالی بیشرمی و سودجویی خواند.

مقام پارلمانی روس گفت: این قطعنامه (۲۲۳۱) همانند برجام بی نظیر و نتیجه تلاش های جمعی جامعه جهانی برای حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران است.

رئیس کمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون گفت: در این طرح (برجام) علاوه بر تعهدهای دقیق هر یک از اعضا، مراحل برای خروج از آن تشریح شده است. قطعنامه ۲۲۳۱ این تشریفات را لازم الاجرا کرد.

وی خاطرنشان کرد: اما طرف آمریکایی بطور یکجانبه و بدون رعایت تشریفات قید شده در برجام که در قطعنامه ۲۲۳۱ هم مورد تاکید قرار گرفته بود از این توافق بین المللی خارج شد.

 قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران، دیروز نتوانست از سد شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذرد و شکستی دیگر را در دفتر دیپلماسی زورگویانه آمریکا به ثبت رساند.

رای گیری انجام شده با ۱۱ رای ممتنع، ۲ موافق(آمریکا و جمهوری دومنیکن)و ۲ مخالف شکست خورد.

۸۱ روز دیگر مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت ترامپ سرنوشت خود را در سیاست خارجی به تمدید تسلیحاتی ایران گره زده است و می‌خواهد از آن برای تبلیغات استفاده کند.

ترامپ که در هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در برجام خاتمه داد، سیاست موسوم به فشار حداکثری را بر مردم ایران تحمیل کرد تا به زعم خود بتواند درباره نقایص توافقی که همواره آن را فاجعه بار نامیده است، با ایران به توافقی جدید دست یابد.

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد. از این رو، آمریکایی‌ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه‌ای متشکل از ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی ارائه دادند.

با مشخص شدن مخالفت جدی کشورها با این قطعنامه که به نوعی اعلام جنگ با ایران محسوب می‌شد، آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه قطعنامه خود را اصلاح کردند و به ۲ بند مقدماتی و ۲ بند عملیاتی محدود ساختند.

با این حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با این مساله مخالف بودند چرا که این کار به معنای شلیک تیر آخر به برجام ‌بود. از این رو در رای‌گیری به قطعنامه پیشنهادی آمریکا، روسیه و چین به صراحت با آن مخالفت کردند، اروپایی‌ها و غیرمتعهدها هم به آن رای ممتنع دادند و به این ترتیب، آمریکا طعم تلخ شکست دیپلماتیک در برابر ایران را بار دیگر چشید.

/انتهای پیام/

ایرنا


برچسب ها: امریکا پوتین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *