امروزه میزان سرمایه در گردش سینما حقیر شده است

11:29 - 12 تير 1394
کد خبر: ۵۷۸۴۱
خبرگزاری میزان: منوچهر شاهسواری گفت: وضعیت موجود، انتخاب و تصمیم گیری را برای صاحب سرمایه در سینما سخت می کند و به همین دلیل امروز میزان سرمایه در گردش سینما آنقدر عدد حقیری شده که همه بر این عدد حقیر فشار می آورند.
به گزارش گروه فرهنگی ، منوچهر شاهسواری تهیه کننده فیلم مزارشریف شب گذشته پنجشنبه 11 تیر در برنامه شهر فرنگ شبکه خبر گفت: سینما در ذات خود امری عادلانه نیست زیرا در سینما رقابت حرف اول را می زند.

وی که با موضوع توزیع عادلانه سرمایه در سینمای ایران سخن می گفت افزود: امروز بحث هایی که درباره عدالت در سینمای ایران می شود از آنجا ناشی می شود که در عرصه های سمعی و بصری یک ناامنی شدید در بازار دیده می شود و این ناامنی و عدم امنیت در بازار سرمایه گذاری در تولید را کاهش داده است.

شاهسواری عنوان کرد: وضعیت موجود، انتخاب و تصمیم گیری را برای صاحب سرمایه در سینما سخت می کند و به همین دلیل امروز میزان سرمایه در گردش سینما آنقدر عدد حقیری شده که همه بر این عدد حقیر فشار می آورند.

تهیه کننده «مزارشریف» با اشاره به اینکه برای بهبود وضعیت سینما باید بازار این هنر امن شود گفت: بازار امن میان ثروت در گردش را در سینما ارتقا می دهد و بعد هر فردی می تواند  اثر خود را تولید کند زیرا برای آن بازاری دارد.

شاهسواری با اشاره به اینکه می توان پولی که نهادهای دولتی در فیلم ها سرمایه گذاری کردند را شناسایی کرد گفت: امروز کاملا می توان فهمید که مثلا بنیادی همچون بنیاد سینمایی فارابی در گذشته چه میزان و به چه افرادی برای ساخت چه فیلمی کمک و از آنها حمایت کرده است.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم بازار امن را در سینما ایجاد کنیم تا آخر الزمان بحث توزیع عادلانه و رانت در سینما وجود دارد و این بازار امن تنها با اصلاح بخش های مختلف عرضه فیلم به وجود می آید .

شاهسواری افزود: امسال فروش سینماها در فصل بهار بسیار خوب بوده اما این فروش خوب فقط برای 10 الی 12 فیلم است و تازه این میزان فروش فقط 30 درصد سرمایه یک فیلم از گیشه را بازمی گرداند.

وی گفت: علاوه بر اکران یک فیلم باید سرمایه یک اثر از بخش های دیگری همچون شبکه نمایش خانگی ، پخش تلویزیونی و نمایش های دیگر حاصل شود اما متاسفانه همه این بخش ها به نوعی آشفته و ناامن است. طبیعی است در چنین شرایطی وقتی سفره کوچک می شود اختلافات نیز زیاد می شود.

تهیه کننده «مزار شریف» ادامه داد: باید بحث عدالت در سینمای ایران به نفع مخاطب اصلاح شود و سینما در دسترس مخاطبین باشد زیرا زمانی که مخاطبی می خواهد فیلمی بیند اما سینمایی در شهر خود ندارد تا آن فیلم را ببیند به نوعی به وی ظلم شده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز بسیاری ار شهرهای کشور سالن سینما ندارند گفت: شهری که سینما ندارد مانند این است که آب لوله کشی نداشته باشد و این مساله در حوزه فرهنگ بسیار مهم است. 

شاهسواری افزود: بر فرض مثال روزی شرایطی بوجود آید که همه فیلمسازها بتوانند فیلم بسازند اما اگر بازار و مکانی برای عرضه فیلم های آنها و نمایش دادن آنها وجود نداشته باشد چه سودی دارد.

وی با اشاره به اینکه به جای آنکه دائم بگوییم چرا فلان فیلمساز فیلم می سازد و فلانی فیلم نمی سازد باید بازار را توسعه دهیم، گفت: امن کردن بازار و توسعه آن وظیفه دولت است زیرا زمانی که بازار را امن کنیم و توسعه دهیم نسبت سرمایه و درآمد واقعی می شود و باید به جای آنکه دولت مکانیزم تولید را اصلاح کند باید مکانیزم بازار را اصلاح کند زیرا با اصلاح شدن مکانیزم بازار مکانیزم تولید نیز اصلاح می شود.

شاهسواری به افزایش فاصله هزینه و درآمد در طی سال های گذشته اشاره کرد و افزود: در دهه 60 میانگین سقف هزینه تولید یک فیلم 6 میلیون تومان بود و کف درآمد 9 میلیون تومان آن هم در دوره ای که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بازار امن نباشد انحصار حرف اول و آخر را می زند و این انحصار تنها با آزادی بیان و امنیت بازار شکسته می شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *