رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تبعات یک تصمیم؛ نمایندگان درباره «تشکیل وزارت بازرگانی» چه می‌گویند؟

3:12 - 11 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۷۷۶۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید دولت همچنان اصرار به تشکیل وزارت بازرگانی دارد و اگر در این زمینه لایحه‌ای به مجلس ارائه کند، مجلس آن را بررسی خواهد کرد.
بدون تیترگروه سیاسی ؛ «دولت همچنان اصرار به تشکیل وزارت بازرگانی خبر دارد». این موضوع را اسدالله عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس به خبرنگار میزان می‌گوید و تاکید دارد دولت اگر در این زمینه لایحه‌ای به مجلس ارائه کند، مجلس آن را بررسی خواهد کرد.
 
فرار به جلو
«اصرار به تشکیل وزارت بازرگانی به دلیل فرار از پاسخگویی به مشکلات مردم مطرح می‌شود.» این واکنش حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با خبرنگار میزان درباره اصرار دولت مبنی بر تشکیل وزارت بازرگانی است.

این نماینده مجلس تاکید دارد تشکیل وزارت بازرگانی هزینه بر است. این انسان‌ها هستند که می‌توانند اثر گذار باشند نه تشکیلات جدید، لذا می‌بایست  وزیر مقتدر و و انسان‌هایی توانمند در وزارت صمت فعال باشند تا بتوانند مشکلات را حل کنند، اگر هم بخواهیم وزارت صمت را در ۲ الی ۳ وزارتخانه مجزا کنیم، ولی باز هم افرادی ناتوان را بر سر امور قرار دهیم باز هم مشکلات همین است که هست و هیچ مشکلی حل نخواهد شد.
 
مشکلات یک تشکیلات
محمدعلی پورمختار نیز در همین زمینه به خبرنگار میزان می‌گوید، قطعا ما یک تشکیلات بازرگانی خوب در کشور نیاز داریم، اما این مسئله الزاماً به معنی و مفهوم تشکیل وزارتخانه بازرگانی نیست.

عضو کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس به این نکته اشاره می‌کند که در شرایط متعادل منطقی که کشور فاقد برخی مشکلات باشد، می‌توان وزارتخانه‌ای را تفکیک کرد ولی در شرایط کنونی که این وزارتخانه می‌تواند هزینه زیادی را تحمیل کند، تشکیل چنین وزارتخانه‌ای به صلاح نیست.

پورمختار این را هم می‌گوید که قطعا تشکیل این وزارتخانه می‌تواند بر برخی اختلافات نظرات مسئولین درباره مجوزهای امر بازرگانی دامن بزند کما اینکه پیش‌تر هم از این اختلاف نظرات وجود داشت.
 
گفتن اینکه مشکلاتمان با تشکیل وزارت بازرگانی حل و فصل خواهد شد انصافاً خیلی قابل قبول نیست
همچنین حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در واکنش به این گزاره که  مشکلات اقتصادی کشور با تشکیل وزرات بازرگانی حل می شود به خبرنگار میزان می‌گوید که گفتن اینکه مشکلاتمان با تشکیل وزارت بازرگانی حل و فصل خواهد شد انصافاً خیلی قابل قبول نیست و دلیلش این است که ما باید کار خود را بدون وجود چنین وزارتخانه‌ای انجام دهیم.
 
این نماینده مجلس به این نکته هم اشاره می‌کند که ما قصد نداریم بگوییم اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود مشکلات حل می‌شود؛ البته شاید تحرکاتی ایجاد شود، اما به هر حال به میزانی که این تحرکات مثبت است – به دلیل اینکه مقوله بازرگانی زیر نظر دو وزیر قرار می‌گیرد – منفی هم خواهد بود چرا که اختلافات می‌تواند از فواید آن بکاهد.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی به سابقه تاسیس این وزرات خانه در گذشته اشاره می‌کند و تاکید دارد، پیش‌تر هم در این زمینه بین وزارتخانه‌هایی، چون «جهاد کشاورزی» و «صمت» اختلافاتی وجود داشت که به واقع یک دولت باید می‌آمد و اختلافات این دو وزارتخانه را رفع و رجوع می‌کرد بنابراین مضرات چنین وزارتخانه‌ای از فوایدش بیشتر است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *