افزایش هزینه سفر حج صدای بسیاری از کشورهای مسلمان را بلند کرد

17:59 - 04 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۶۳۶۸
تأمین هزینه‌های تجاوز به یمن یکی از دلایل کاهش ذخایر ارزی عربستان محسوب می شود که این کشور قصد دارد با افزایش شدید نرخ حج این ذخایر را بازگرداند.

افزایش هزینه سفر حج صدای بسیاری از کشورهای مسلمان را بلند کردبه گزارش گروه بین الملل ؛ به نقل از روزنامه المنار فلسطین، عربستان به شیوه‌های مختلفی برای تأمین هزینه‌های تجاوز به یمن روی آورده که از میان آن ها می توان به افزایش هزینه‌های دریافتی از حجاج و عمره گزاران اشاره کرد که این امر انتقادات شدید کشور‌های عربی و اسلامی از جمله مغرب، تونس و الجزایر را در پی داشته است.

بن سلمان ولیعهد سعودی دریافت مالیات از همه منابع درآمدزا را به دلیل وضعیت نامساعد مالی ناشی از جنگ و تجاوز عربستان به یمن، افزایش داده است و این بار وارد پرونده حج شده است، بگونه ای که از اقدام صد‌ها هزار مسلمان به ادای فریضه دینی حج بهره برداری کرده و هزینه‌های حج را برای بسیاری از کشور‌های عربی به بهانه بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل زمینی و اقامت در هتلها، افزایش داده که البته از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

بن سلمان از زمانی که به سمت ولیعهدی انتخاب شد، عربستان سیاست افزایش مالیات و افزایش قیمت محصولات یارانه‌ای را در پیش گرفته است و اقتصاد عربستان به دلیل بازداشت بازرگانان و سرمایه گذاران و سخت گیری به آنان و جنگ عربستان در یمن و اختصاص پول‌های هنگفت برای شورای تفریح با مشکل مواجه شده است.

ذخایر ارزی عربستان نیز به صورت بی سابقه کاهش یافته و از ۷۳۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ میلادی یعنی قبل از جنگ به ۴۸۷ میلیارد دلار در ژوئیه سال ۲۰۱۷ رسید و علاوه بر کاهش ذخایر ارزی، شتاب دولت عربستان در دریافت وام از دیگر علل افزایش مالیاتها است.

وزارت دارایی عربستان اوت سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد بدهی عمومی کشور به ۹۱ میلیارد دلار رسیده است. همچنین انتشار اسکناس‌های سعودی در سپتامبر سال ۲۰۱۷ به ارزش نه میلیارد و نهصد میلیون دلار و انتشار اوراق قرضه بین المللی به ارزش ۱۲.۵ میلیارد دلار باعث شده است بدهی دولت به ۱۱۳.۴ میلیارد دلار افزایش یابد.

نشریه انگلیسی تایمز هزینه‌های روزانه جنگ را در یمن ۲۵۰ میلیون دلار برآورده کرده و نشریه آمریکایی فارن پالسی نیز هزینه‌های جنگ را در یمن فقط در شش ماهه اول امسال از جمله قرارداد‌های نظامی عربستان حدود ۷۲۵ میلیون دلار تخمین زده است.

از این رو صدای برخی کشور‌های عربی و اسلامی با آغاز سفر حجاج برای ادای فریضه حج در پی مخالفت با افزایش نرخ گذاری توسط دولت سعودی در مقایسه با سال گذشته بلند شده است.

ده‌ها نفر از نمایندگان مجلس مغرب به دلیل افزایش شدید نرخ حج برای کشورشان در سال کنونی اعتراض کرده اند این در حالی است که احمد توفیق وزیر اوقاف اسلامی مغرب گفته است که افزایش هزینه حج به دلیل نرخ گذاری مقامات سعودی است. وی دوشنبه گذشته به نمایندگان مجلس گفت هزینه‌های حج ۳۶۶۵ درهم افزایش یافته است چرا که دولت سعودی قیمت‌ها را افزایش داده است.

نمایندگان مجلس مغرب خشم خود را از افزایش شدید هزینه حج بیان کردند و گفتند با توجه به بدرفتاری سال گذشته دولت سعودی و توهین به حجاج مغربی، کم بودن غذا و تاخیر‌های زیاد در انتقال حجاج به مشاعر مقدسه، حالا چرا باید هزینه‌های حج به شدت افزایش یابد؟

وزارت اوقاف و امور اسلامی مغرب نیز از بی توجهی‌های پزشکی و نبود خدمات غذا و مسکن برای حجاج مغربی به مؤسسه مردم نهاد حجاج کشور‌های عربی انتقاد کرد.

وزارت اوقاف تونس علل افزایش قیمت‌های حج را که به ۱۳۸۹۶ دینار رسیده، افزایش مالیات‌ها در فرودگاه‌های سعودی و افزایش هزینه‌های حمل و نقل در داخل خاک عربستان اعلام کرده است.

قیمت حج برای حجاج تونسی نیز ۲۳۹۹ دینار در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته که باعث خشم بسیاری از حجاج شده است.

الجزایر نیز از اقدام دولت سعودی به افزایش هزینه‌های حج بی نصیب نمانده چرا که قیمت حج برای حجاج الجزایری از ۵۲۵ هزار دینار به ۵۶۵ هزار دینار الجزایری افزایش یافته است. وزارت اوقاف الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرد هیئتی را برای مذاکره درباره قیمت‌ها به عربستان اعزام کرده است.

هزینه‌های حجاج مصری نیز به گفته هشام امین عضو کمیته عالی حج و عمره وابسته به وزارت گردشگری مصر، پنج درصد افزایش یافته است.

قیمت‌های حج برای حجاج مصری و اقامت آنان در هتل‌های پنج ستاره بدون پول هواپیما به ۱۲۵ هزار لیره مصری (هفت هزار و ششصد دلار آمریکا) رسیده است.

حجاج فلسطینی و محاصره شدگان در نوار غزه نیز از سوء استفاده دولت سعودی از مراسم حج در امان نمانده اند و عربستان قیمت حج برای حجاج فلسطینی را از ۲۴۳۵ دینار اردنی (معادل ۳۴۴۰ دلار) سال گذشته به ۲۷۹۰ دینار اردن معادل ۳۹۴۱ دلار افزایش داده است.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *