شکست تحریم‌های آمریکا علیه ایران قابل پیش بینی بود؛ هزینه تحریم‎ها برای کاخ سفید

17:06 - 15 ارديبهشت 1398
کد خبر: ۵۱۵۲۶۴
لس آنجلس تایمز در گزارشی ضمن اشاره به قابل پیش بینی بودن شکست تحریم‎های آمریکا علیه ایران تاکید کرده که اهرم تحریم هزینه‎های پنهان زیادی برای آمریکا در پی داشته و خواهد داشت.
شکست تحریم‌های آمریکا علیه ایران قابل پیش بینی بودبه گزارش گروه بین الملل ؛ کارشناسان و تحلیلگران با تکیه بر شواهد و حقایق موجود ادعاهای رئیس جمهور آمریکا و مشاورانش درباره اعمال تحریم علیه ایران را شکست خورده می‎دانند.

پایگاه نشریه لس آنجلس تایمز در گزارشی به موضوع تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخته و اظهارات مقام‎های دولت آمریکا در مثمرثمر بودن تحریم‌های ایران را با دلایلی زیر سوال می‌برد.

گزارش با اشاره به ادعا‌های آمریکا مبنی بر تاثیر تحریم بر ایران، تاکید می‌کند که هیچ یک از اهداف مورد ادعای دولت آمریکا در قبال ایران اجرایی نشده و به نظر می‌رسد هیچگاه جامه عمل نپوشد.

در ادامه گزارش با اشاره به موارد مشابه تحریم‌های شکست خورده آمریکا علیه سایر کشور‌ها یادآوری می‌کند این موضوع اصلا جای تعجب ندارد؛ چرا که تحریم‌های اقتصادی اغلب شکست می‌خورند.

«دیوید اس. کوهن» از مقامات پیشین وزارت خزانه داری آمریکا که موضوع تحریم‌ها علیه ایران در دولت «باراک اوباما» را اداره می‌کرد نیز با این نظر موافق است. وی بر این باور است که نتیجه تحریم کاملا روشن است و تاثیری در پی نخواهد داشت.

درخواست‌های ۱۲ گانه دولت آمریکا از ایران در حالی که از نظر واشنگتن اهداف ارزشمندی هستند، از نظر تهران نوعی کاپیتولاسیون است و نه پیشنهادی جدی برای آغاز مذاکره.

در ادامه گزارش با اشاره به ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر قطع دسترسی تهران به درآمد‌های نفتی، این ادعا را با اشاره به سوابق تاریخی نادرست توصیف می‎کند.

به نوشته نگارنده این گزارش نکته مغفول در ادعا‌های مقامات آمریکایی در مورد موثر بودن تحریم‌ها علیه ایران، نادیده گرفتن هزینه‌های بالقوه این تحریم‌ها برای روابط آمریکا با سایر کشور از جمله چند متحد نزدیکش است.

ادعای ترامپ مبنی بر الزام سایر کشور‌ها بر عدم خریداری نفت از ایران از روز اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت)، چین بزرگترین خریدار نفت تهران و شریک تجاری بزرگ واشنگتن، هند و ترکیه متحد ناتویی دارای مرز مشترک با ایران را به چالش کشیده است. این کشور‌ها در صورت نقض دستور ترامپ، احتمالا از سوی وزارت خزانه داری با تحریم‌هایی مواجه شده و از سیستم مالی آمریکا خارج خواهند شد.

مقامات آمریکایی در حالی این کشور‌ها را مخیر به انتخاب کرده‎اند که چین و هند و شماری از دیگر کشور‌ها در بخش انرژی تا حد زیادی به منابع ایران وابسته هستند.

از سوی دیگر به لطف تصمیم یکجانبه کاخ سفید برای خروج از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌ها علیه این کشور، همگی با دیده تردید به پایبندی دولت آمریکا به تعهدات خود می‌نگرند.

«الیزابت روزنبرگ» از مقامات دخیل در تحریم ایران در دولت اوباما از موضوع مذکور به عنوان "ضربه بزرگ دیپلماتیک" به سیاست آمریکا یاد می‌کند که "به معنای از دست رفتن اعتماد و تمایل به همکاری ... در امنیت، بهداشت جهانی، مهاجرت و همه چیز است."

گزارش در پایان هشدار می‌دهد که اگر سایر کشور‌ها تحت فشار تحریم‌های آمریکا قرار بگیرند، می‌توانند با مشارکت با هم در اعتراض به اقدام آمریکا "ائتلاف تحریم شدگان" را تشکیل دهند. آن‌ها در نهایت قادر خواهند بود راه‌هایی برای مقابله با سیستم مالی آمریکا پیدا کنند. بر خلاف ادعاهای ترامپ و مشاورانش تحریم‌ها به جای حصول منافع واقعی برای سیاست آمریکا یک موقعیت از دست رفته و مهم‌تر از آن سبب هزینه‌های پنهان زیادی شده‎اند.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *