بررسی طرح ممنوعیت اقدام نظامی علیه ایران در کنگره آمریکا

10:04 - 15 اسفند 1397
کد خبر: ۵۰۰۱۹۵
طرح ممنوعیت اقدام نظامی آمریکا علیه ایران مجددا از سوی سناتورهای آمریکایی به کنگره ارائه خواهد شد.
بررسی طرح ممنوعیت اقدام نظامی علیه ایران در کنگره آمریکابه گزارش گروه بین الملل ، ۲ سناتور آمریکایی از ارائه طرحی با حمایت نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه به کنگره با هدف ممنوع کردن اقدام نظامی دولت آمریکا علیه ایران در آینده نزدیک خبر دادند.

به گزارش واشنگتن پست، ۲ سناتور آمریکایی بامداد امروز (چهارشنبه) اعلام کردند قصد دارند طرحی به کنگره ارائه کنند که در صورت تصویب «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را از صدور فرمان اقدام نظامی علیه ایران بدون دریافت مجوز خاص از کنگره منع می‌کند.

«تام یودال» سناتور دموکرات ایالت «نیومکزیکو» و «ریچارد دوربین» سناتور دموکرات ایالت «ایلینویز» آمریکا در یادداشتی مشترک در «واشنگتن‌پست» با عنوان "ترامپ در مسیر جنگ با ایران حرکت می‌کند، کنگره باید او را متوقف کند"، دولت این کشور را به تلاش برای آغاز جنگ علیه ایران به بهانه‌های واهی متهم کرده و نوشته‌اند که کنگره باید با تصویب قانون تازه‌ای، با تلاش‌های اینچنینی مقابله کند.

این یادداشت همچنین از ارائه مجدد «قانون پیشگیری از جنگ غیرقانونی با ایران» با حمایت گروهی از سناتور‌های هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات، به سنا در آینده نزدیک خبر داد.

این طرح چند ماه پیش نیز توسط دو سناتور مذکور به سنا ارائه شد که به دلیل نزدیک بودن پایان دوره سنا و درگیری دولت و کنگره بر سر بودجه، در نوبت بررسی قرار نگرفت. بر اساس قوانین آمریکا، در صورت عدم تصویب یک طرح در پایان یک دوره کنگره، آن طرح در دوره بعد کنگره از دستور کار خارج می‌شود. اما این فرصت برای حامیان آن وجود دارد که طرح را مجددا به کنگره ارائه کنند.

اگرچه متن پیش نویس این طرح هنوز منتشر نشده، اما در متن قبلی که به کنگره ارائه شد، به قانون اساسی آمریکا استناد می شد که براساس آن، کنگره تنها مرجعی است که می‌تواند علیه کشوری اعلام جنگ کند و قوه مجریه برای چنین اقدامی ابتدا باید از کنگره مجوز دریافت کند.

در بخش یافته های آن طرح که با اتهاماتی علیه برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران همراه بود، به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پایبندی ایران به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای اشاره شده بود. این طرح در ادامه آورده بود: «جنگ با ایران، دارایی‌ها، نفرات و اهداف سیاست خارجی آمریکا در سرتاسر آن منطقه از جمله در عراق، افغانستان و اسرائیل را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

این طرح با اشاره به این که مواضع جنگ‌طلبانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند به «خطای محاسباتی» طرفین منجر شود، استفاده از منابع مالی برای انجام اقدام نظامی علیه ایران را ممنوع می‌کند.

در بخش الزامات این طرح، نیز آمده است: «هیچ منابعی نباید برای عملیات‌های نظامی در و علیه ایران مورد استفاده قرار گیرد، مگر آنکه قانون یا قطعنامه مشترکی در کنگره تصویب شده و به صورت مشخص مجوز چنین اقدامی را بعد از تصویب این قانون، صادر کند.»

باید توجه داشت که در این طرح اقدام نظامی در صورت «وجود تهدید قریب‌الوقوع علیه آمریکا» و با کسب مجوز لازم از کنگره، از ممنوعیت دریافت بودجه مستثنی شده است. اقدام نظامی در تلاش برای «دفع یک حمله ناگهانی به آمریکا، اراضی یا دارایی‌ها یا نیرو‌های نظامی» و «نجات شهروندان یا نفرات آمریکا» دیگر استثنائات این طرح هستند.

علاوه بر متن طرح، اسامی سناتور‌های حامی آن نیز اعلام نشده است. اما ۱۰ سناتور از جمله «رند پال» سناتور جمهوری‌خواه و «برنی سندرز» سناتور دموکرات، رسما نام خود را به عنوان امضاکنندگان پشتیبان طرح در دوزه پیشین سنا ثبت کرده بودند. این طرح برای تصویب به دست‌کم نیمی از آرای ۱۰۰ سناتور آمریکا نیاز دارد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *