کاهش ۵ درصدی سرطان با یکسری ازمایش ها/نقش موثر آموزش مردم در جلوگیری از بروز سرطان

14:15 - 07 بهمن 1397
کد خبر: ۴۸۸۹۶۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
سرپرست وزارت بهداشت گفت: با پیشگیری به موقع سرطان می‌توانید از هزینه‌های زیادی که خانواده‌ها در درمان متحمل می‌شوند جلوگیری کرد.

 به گزارش خبرنگار گروه جامعه سعید نمکی در حاشیه افتتاح همزمان مراکز پیشگیری هنگام سرطان اظهار داشت: بیماری سرطان بیماری است که می‌توان با پیشگیری به موقع از آن جلوگیری کرد. غیر از بحث پیشگیری در بحث تشخیص به موقع اگر ما یک بیماری سرطان را در همان موارد اولیه تشخیص بدهیم بیمار می‌تواند بدون تامین هزینه و عوارض دارو‌ها به صورت طبیعی به زندگی خود ادامه دهد.

وی در ادامه افزود: درباره بیماری سرطان بخش پیشگیری و بخش تشخیص زودرس در اهمیت و اولویت قرار داردو همکاران بنده در حال فعالیت در این حوزه هستند.

نمکی گفت: در حوزه پیشگیری بیشترین نقش را به آموزش می‌دهیم اگر مردم آموزش ببینند و بدانند چه رژیم‌های غذایی را استفاده کنند وچه چگونه خود را از آلاینده‌ها دور نگه دارند از بروز سرطان در امان خواخند بود.

سرپرست وزارت بهداشت گفت:محیط زیست و بخش‌های دیگر نیز می‌توانند در کاهش عوامل خطرساز سرطان به ماکمک کنند.

وی در ادامه افزود: در خصوص آموزش مردم و گرایش آن‌ها به ورزش همگانی عدم پرخوری و دوری از خوردن غذا‌های چرب اشباع شده از دیگر فعالیت‌های است که در زمینه کاهش خطر سرطان می‌توان انجام داد.

وی در ادامه با اینکه مردم افسرده مستعد به سرطان هستند گفت: تلفیق جزء روانی جامعه و بهداشت روان مناسبترین مباحثی است که در پیشگیری اجتماعی دنبال میکنیم.

وی گفت: همچنین واکسیناسیون بر علیه بیماری‌های خاصی که باعث سرطان می‌شود نیز مهم است به طور مثال ویروس هپاتیت بی را همان اول که در پروتکل واکسیناسیون کشور آوردیم و در حال حاضر سرطان‌های اولیه کبد به علت همان واکسیناسیون کمتر مشاهده می‌شود. به دنبال ‏اضافه شدن واکسن ‏HPV‏ به پروتکل واکسیناسیون کشور نیز هستیم.‏

وی افزود: در بخش تشخیص زودرس یکی از راهکار‌ها آموزش مردم است نه با شکلی که مردم را از بیماری بترسانند وقتی مردم آموزش ببیند به خصوص در سرطان پستان که یکی از پرشیوع‌ترین سرطان هاست در همان مراحل اولیه جلو گیریمی‌شود

وی اضافه کرد: غیر از آموزش همگانی تهیه کیت‌های که در مراحل اولیه تشخیص بتوانیم از آن‌ها استفاده بکنیم نیز در دستور کار است و خوشبختانه در این مراکز ما که امروز در استان‌ها راه اندازی شده یکی از راهکار‌ها تشخیص زودرس سرطان است آنهم توسط دستگاه‌هایی مثل ماموگرافی. برخی از تست هاست که برخی از فاکتور‌ها را می‌توانیم در خون مریض ببینیم همچنین روش‌های کونولوسکوپی در بیماران بالای ۵۰ سال از دیگر کار‌هایی است که در زمینه موضوعات سرطان در حال انجام هستیم.

وی گفت: در حوزه درمان نیز درصدد هستیم از شیوه‌های استفاده بکنیم که کمترین عارضه را برای بیمار به همراه داشته باشد و همچنین بیشترین اثر بخشی را داشته باشد.

سرپرست وزارت بهداشت اضافه کرد: این که امروز ما اهداف خاصی را برای کاهش سرطان‌ها بتوانیم سعی کنیم کار سختی است به خاطر اینکه که موجی از بیماری‌ها غیرواگیردار ما را تهدید می‌کند. اگر بتوانیم رنج ابتلا به سرطان را ثابت نگه داریم و از افزایش سالیانه آن جلوگیری کنیم به نظر من با توجه به رشد جمعیت و با توجه به عوامل آلاینده و سرطان زا که در همه کشور‌های جهان رو به رشد است نگه داریم این رنج کار بسیار بزرگی است کما اینکه ما داریم هدف گذاری می‌کنیم برای برخی از سرطان‌ها مثل سرطان پروستات، سرطان پستان بتوانیم با یکسری آزمایشات دوره‌ای ۵ درصد کاهش داشته باشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *