ابلاغ شاخص‌های عدالت جنسیتی به دستگاه‌های دولتی در آذرماه

16:10 - 22 دی 1397
کد خبر: ۴۸۴۵۵۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در اولین نشست تجارب موفق حوزه زنان در مدیریت شهری، از ابلاغ شاخص‌های عدالت جنسیتی در آذر امسال به تمام دستگاه‌های دولتی خبر داد.

ابلاغ شاخص‌های عدالت جنسیتی به دستگاه‌های دولتی در آذرماه

به گزارش گروه جامعه معصومه ابتکار در اولین نشست تجارب موفق حوزه زنان در مدیریت شهری، اظهار کرد: نقش زنان و خانواده در مدیریت شهری اهمیت فراوان دارد و به طور قطع یکی از محور‌های رشد و توسعه متوازن شهری است. ما بدون توجه به زنان و خانواده نمی‌توانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم. بنا براین، نگاه ما برنامه ریزی در این خصوص است.

وی افزود: حرکت ما باید مبتنی بر یک برنامه باشد. عدالت در ابعاد اقتصادی، جنسیتی و ... یکی از آرمان‌های به ظاهر دست نیافتنی است. اینکه زنان و مردان بتوانند از همه چیز به یک اندازه و با حقوق اولیه برخوردار شوند از اهداف ماست و بحث عدالت چیزی است که با برنامه ریزی می‌توانیم آن را به دست بیاوریم.

معاون رییس جمهور در امور زنان با اشاره به اینکه ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم کشور به عدالت جنسیتی تاکید دارد، گفت: این موضوع باید در تمام ادارت جاری شود. ما سیاست‌های عدالت جنسیتی را تصویب کردیم و شاخص‌های کلی عدالت جنسیتی را ماه گذشته به تمام دستگاه‌ها ابلاغ کردیم.

ابتکار با دعوت از شهرداری‌ها و شورا‌ها برای در دستور کار قرار دادن شاخص‌های عدالت جسیتی تصریح کرد: اگر شورا‌های شهر این شاخص را تصویب کنند تبدیل به سند بالا دستی می‌شود و می‌توان برای آن بودجه دریافت کرد و اگر در برنامه شهرداری‌ها بیاید به عنوان یک محور قرار می‌گیرد.

وی یا اظهار امیدواری نسبت به اینکه این مورد در بودجه سال ۱۳۹۸ دیده شود، گفت: یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم، زنان است که آقای روحانی در در ابتدای دولت دوازدهم در یک دستورالعمل دستگاه‌های دولتی را موظف کردند در ۴ سال ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی را براساس توانمندی‌ها به زنان اختصاص دهند. از آنجا که ۴۱ درصد از کارکنان دولت زن هستند ما این توانایی را در زنان می‌بینیم.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه انتصاب زنان در استانداری ها، فرمانداری‌ها و مدیران کل در یک سال گذشته رشد یک درصدی داشته است، عنوان کرد: حدود ۲۸ زن همطراز معاون وزیر هستند و این نشان دهنده اتفاقات خوبی در این حوزه است. اگر این اتفاق را در شهرداری بخواهیم باید در شورا‌های اسلامی شهر به تصویب برسد.

ابتکار با اشاره به اینکه ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه موضوع خانواده را به عنوان مهم‌ترین نهاد اجتماعی برای رشد و حمایت از انسان‌ها مطرح کرده است، گفت: در زمینه خانواده هم شاخص‌هایی در دست تدوین داریم. این شاخص‌ها می‌تواند مبنای برنامه ریزی برای خانواده باشد و اینکه یک شهر چه برنامه‌هایی می‌تواند داشته باشد که دوستدار خانواده باشد.

وی از آغاز اجرای طرح «گفتگوی ملی خانواده» در ۲۷ شهر خبر داد و تصریح کرد: تاکید ما در این طرح این است که نهاد خانواده در شرایطی که آسیب‌های بسیاری از جمله مسائل اقتصادی وجود دارد تقویت و تحکیم شود. یکی از موضوعاتی که تمام تحقیقات به آن اشاره دارد اختلال گفتگو در خانواده است و اگر این موضع مورد توجه قرار نگیرد ما در درون خانواده به خصوص با نسل جوان مشکل پیدا می‌کنیم. اینکه امروز خانواده‌ها با نسل جوان مشکل دارند به جامعه ما تسری پیدا کرده است و من از همه خواهش می‌کنم با طرح ملی گفتگوی خانواده نهایت همکاری و مشارکت را داشته باشند.

معاون رییس جمهور عنوان کرد: در آموزش قبل، حین و بعد از ازدواج به مسئله اهمیت ازدواج می‌پردازیم و این طرح می‌تواند به ازدواج‌های موفق کمک کند. شهرداری‌ها پیش از این به این مسئله می‌پرداختند.

ابتکار تصریح کرد: در توان افزایی اقتصادی زنان چند اولویت داریم که در اغلب آن‌ها زنان سرپرست خانوار هستند. ما در این زمینه آموزش‌های زیادی داشته ایم، اما چون برنامه ریزی شده نبودند، موفق نبودند. در حال حاضر با سازمان فنی و حرفه‌ای طرح مشترکی برای توان افزایی زنان داریم تا بتوانند کسب و کار موفقی داشته باشند.

وی با تاکید بر همکاری شهرداری‌ها با استارت آپ‌ها بیان کرد: یکی از جهت گیری‌های ما حمایت از سازمان‌های مردم نهاد است. ما در موضوعات اجتماعی سرمایه‌های عظیم تعاونی، خیریه و سازمان‌های مردم نهاد را داریم که می‌توانیم از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم. شهرداری‌ها در بازارچه‌ها و نمایشگاه‌هایی که برای زنان ایجاد می‌کنند می‌توانند از استارت آپ‌ها هم استفاده کنند. در حال حاضر سازمان بهزیستی همکاری خوبی با سازمان‌های مردم نهاد در حوزه زنان و کودکان آسیب دیده دارد و انتظار داریم شهرداری‌ها هم همکاری بهتر و بیشتری با این سازمان‌ها ایجاد کنند.

معاون رییس جمهور نقش ارتباطی زنان، خانواده و رسانه را بسیار موثر دانست و افزود: این هم افزایی‌ها در مواقعی که ما در شرایط سختی قرار داریم می‌تواند کمک کننده باشد.

 انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *