گزارش خبرنگار اعزامی میزان از کنفرانس بین‌‌المللی علوم‎وفنون هسته‌ای|

اسلامی: اختلاف درباره ۲ مکان بسته‎شده و ناترازی مواد برطرف شد/ گروسی: ایران و آژانس درباره اجرای بیانیه مشترک توافق کردند

17:06 - 16 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۱۵۹۰
اسلامی: اختلاف درباره ۲ مکان بسته‎شده و ناترازی مواد برطرف شد/ گروسی: ایران و آژانس درباره اجرای بیانیه مشترک توافق کردند
رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس بین‎المللی انرژی اتمی در یک نشست خبری مشترک در اصفهان شرکت کردند.

خبرگزاری میزان - سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای با حضور متخصصان داخلی و خارجی در اصفهان در حال برگزاری است.

این کنفرانس با محوریت کاربرد پرتوها، راکتور‌های هسته‌ای، فیزیک هسته‌ای و شتاب‌دهنده‌های ذرات، اندازه‌گیری تشعشعات، انرژی همجوشی و پلاسما، چرخه سوخت هسته‌ای ایزوتوپ‌های پایدار و رادیو اکتیو، ایمنی و امنیت هسته‌ای، کشاورزی هسته‌ای، فناوری کوانتمی، آموزش هسته‌ای، حکمرانی هسته‌ای و تغییر اقلیم و نقش انرژی هسته‌ای در اصفهان برگزار می‌شود.

برگزاری مراسم اختتامیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای
۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۱۶:۴۸

آیین اختتامیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای با حضور محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و تعدادی از متخصصان عرصه فناوری هسته‌ای، هم اکنون در اصفهان در حال برگزاری است.

در آیین اختتامیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای علاوه بر رئیس سازمان انرژی اتمی، جواد کریمی‌ثابت، رئیس انجمن هسته‌ای ایران و رئیس این کنفرانس و ... به سخنرانی می‌پردازند.

در پایان این مراسم از نویسندگان مقالات برتر خواهد شد.

مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای و سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران، روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت، برگزار شد؛ کاربرد پرتوها، راکتور‌های هسته‌ای، فیزیک هسته‌ای و شتاب‌دهنده‌های ذرات، اندازه‌گیری تشعشعات، انرژی همجوشی و پلاسما، چرخه سوخت هسته‌ای ایزوتوپ‌های پایدار و رادیو اکتیو، ایمنی و امنیت هسته‌ای، کشاورزی هسته‌ای، فناوری کوانتمی، آموزش هسته‌ای، حکمرانی هسته‌ای و تغییر اقلیم و نقش انرژی هسته‌ای محورهای این کنفرانس بودند.

برگزاری نخستین کنفرانس بین‎المللی علوم‎وفنون هسته‎ای نشان‎دهنده پتانسیل موثر منابع انسانی ایران است
۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۳:۲۷

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی طی سخنانی در نشست عمومی کنفرانس بین‎المللی علوم‎وفنون هسته‎ای ضمن ابراز خرسندی از حضور در دومین روز نخستین کنفرانس بین‎المللی علوم‎وفنون هسته‎ای، گفت که رافائل گروسی در سفر پیشین خود از برگزاری بین‌المللی این کنفرانس استقبال کرده بود

وی با بیان اینکه رکوردهای تازه ای از پیشرفت فناوری در ایران ثبت شد که جای افتخار دارد، اظهار کرد: وجه اصلی تمایز صنعت هسته‎ای با دیگر صنایع وجود محدودیت برای صنعت هسته‎ای در خرید تجهیزات لجستیکی و آموزشی است.

اسلامی با اشاره به اینکه ناکامی در خرید نیاز به تحقیق درونی را ایجاد می‎کند، افزود: در این چرخه درون‎زا ما به صنعت هسته‎ای رسیدیم که نتایج خوبی درپی داشته است و این صنعت امروز در همه رشته‎ها براساس یافته‎های بومی حرکت می‎کند.

معاون رئیس‎جمهور، اضافه کرد: چارچوب حرکت ما به طور واضح نظام تعریف شده در آژانس است؛ این چارچوب روابط ما با آژانس را به رابطه‎ای پر تعامل تبدیل کرده است این در حالی است که تلاش هایی برای مخدوش‎شدن رابطه ما انجام می‎شود، اما ما شرایط را مدیریت کرده و روابط را دنبال می‎کنیم.

وی با اشاره به ابعاد گسترده برگزاری نخستین کنفرانس بین‎المللی علوم‎وفنون هسته‎ای کشور، گفت که این امر نشان‎دهنده پتانسیل موثر و عظیم منابع انسانی ایران است.

 

اسلامی و گروسی در نشست خبری چه گفتند؟
۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۲:۲۸

اسلامی:

از حضور گروسی در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای قدردانی می‌کنم.

بدخواهان با سیاه‌نمایی و تشکیک قصد بی‌اثر کردن بیانیه اسفند ۱۴۰۱ را داشتند.

طرفین درباره ناملایمات که سبب کند شدن تعاملات شد، ابراز ناخرسندی کردند.

ما در مذاکرات روند بیانیه اسفند را مثبت ارزیابی کردیم.

خوشبختانه با تعاملات موضوع دو مکان، بسته شده و ناترازی مواد، حل‌و‌فصل شده است.

بخش دوم تعاملات مربوط به وضعیت موجود است که در چارچوب پادمان و ان‌پی‌ای ما برنامه داشته باشیم و گام‌های مشخصی را امضا کنیم.

بخش سوم هم برای گام‌ها به سمت آینده است و نکته حائز اهمیت درباره اقدام‌های مدیرکل به عنوان تسهیل کننده است.

گروسی:

در مرحله حساسی قرار داریم که شروع روند همکاری‌های میان ایران و آژانس خواهد بود.

گفت‌وگوهای مهمی در تهران داشتیم.

ما یک سال قبل توافق کردیم تا مسیر آینده را مشخص کنیم، آن سند برای همکاری‌های متقابل امضا شد، این سند جدید هم نیاز است تا گام‌های اضافی طرفین برداشته شود.

ما امروز توافق کردیم سند ۱۴۰۱ ادامه یابد.

قصد نداریم سند جدیدی را امضا کنیم.

مهم است که بیانیه مشترک را بدون تغییر اجرایی کنیم.

این سند به حل مسائل باقی مانده کمک می‌کند.

ما برای اجرایی کردن بیانیه مشترک توافق کردیم.

گروسی درباره نگرانی های ایران از نقش مخرب رژیم صهیونیستی: ما به بازیگران خارجی توجهی نداریم و مخاطب ما ایران است.

بین امنیت منطقه‌ای و صلح بین‌المللی رابطه مستقیم وجود دارد اما ما در کار خود به آن اشاره نمی‌کنیم.

باید با ایران همکاری کنیم تا به مسیر قبلی بازگردیم.

ما به عنوان آژانس ضامن اجرای برجام هستیم؛ در حال هماهنگی برای انجام اقدام‌‎های لازم هستیم.

دیدار دوجانبه گروسی و اسلامی در اصفهان
۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۰:۳۸

دیدار دوجانبه محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، صبح امروز، (سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه) در اصفهان آغاز شد. 

گروسی و اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند

اسلامی در دیدار سفیر عربستان: ایران آماده ارائه تجارب و دانش پژوهشی و آموزشی خود به سایر کشور‌هاست
۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۷:۱۶

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و عبدالله بن سعود العنزی، سفیر عربستان در ایران در جریان برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان دیدار و گفت‌وگو کردند.

اسلامی در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به سفیر عربستان و ابراز خرسندی از حضور وی در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای،‌ بر پیوند عمیق دو کشور تاکید کرد و گفت: پیوند قلبی و اشتراکات دینی و فرهنگی دو کشور حدیث وصل دو ملت است. ‌آنچه برای ایران و عربستان اهمیت دارد، تلاش برای توسعه تعاملات در راستای منافع ملی دو کشور است.  

وی با اشاره به موضوع توسعه و کاربرد فناوری‌های پیشرفته اظهار کرد: کشورهای خاصی در جهان وجود دارند که به دنبال فناوری‌های نوین هستند. برخی از این کشورها در نظر دارند که ایران خریدار چنین تکنولوژی‌هایی باشد در‌صورتی‌که رویکرد جمهوری اسلامی ایران در این زمینه کاملا متفاوت است و به دنبال تحقیقات و توسعه فناوری در کشور است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر حفظ تعاملات با کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: با این رویکرد و با ظرفیت‌سازی،‌ به دنبال خلق فناوری هستیم زیرا بسیاری از کشورهای جهان در این عرصه با ما همکاری نمی‌کنند. با توجه به این شرایط، ما به دنبال پیشرفت و توسعه فناوری‌های نوین رفتیم و با توکل به پروردگار متعال اکنون در جایگاه خوبی قرار داریم.

اسلامی گفت: دستیابی به فناوری‌های نوین همچون هسته‌ای نتایج بسیار مثبتی برای ایران داشته؛ البته این مساله موجب ناخرسندی کشورهای مخالف جمهوری اسلامی ایران و استکبار جهانی شده است.

وی با اشاره به رویکرد عربستان در زمینه توسعه فناوری‌های نوین عنوان کرد: عربستان رویکرد جدیدی را در پیش گرفته و به دنبال توسعه فناوری هسته‌ای است که ما آماده همکاری با کشورهای منطقه به‌ویژه عربستان هستیم. در این زمینه نکته مهم، بحث رویکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است زیرا رویکرد آژانس اساسا باید مبتنی بر حمایت از توسعه فناوری هسته‌ای در کشورهای گوناگون باشد.

وی تاکید کرد: ایران بیشترین همکاری‌ها را در زمینه بازرسی‌ها با آژانس داشته و دارد. در چارچوب پادمان و ان‌پی‌‌تی همچنان همکاری‌های لازم را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهیم داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین به لزوم توسعه نیروگاه‌های اتمی و گسترش میزان تولید رادیوداروها برای استفاده بیماران تاکید کرد و گفت: سالانه یک میلیون بیمار ایرانی از این رادیوداروها استفاده می‌کنند بنابراین توسعه تولید این‌گونه داروها بسیار ضروری است و در این زمینه آماده همکاری با سایر کشورها هستیم.

اسلامی با اشاره به ضرورت توسعه کاربرد پرتوها در حوزه‌های مختلف عنوان کرد: توسعه کاربرد پرتوها از سوی یک شبکه دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داده و دنبال می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در ابعاد و سرفصل‌های مختلف صنعت هسته‌ای به موفقیت‌های فراوانی دست یافته و بسیار موثر عمل کرده؛ اظهار کرد:‌ با توجه به موارد ذکر شده اکنون شاهد توسعه و گسترش فناوری هسته‌ای در حوزه‌ها و بخش‌های گوناگون کشور هستیم.

اسلامی با بیان اینکه از ظرفیت‌های خوب پژوهشی و ‌آموزشی در زمینه فناوری هسته‌ای برخورداریم، خاطرنشان کرد:  آماده همکاری و ارائه تجارب و دانش خود در زمینه‌های پژوهشی و آموزشی به سایر کشورها هستیم.

سفیر عربستان در ایران نیز ضمن تشکر از دعوت محمد اسلامی به‌منظور حضور در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای بر پیشرفت و توسعه تعاملات میان دو کشور تاکید کرد.

عبدالله بن سعود العنزی، سفیر عربستان در جریان این دیدار، ‌ایران را کشور همسایه، دوست و برادر دانست و گفت: انشاء‌الله شاهد پیشرفت‌های بیشتر در حوزه‌ همکاری‌های دوجانبه و در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای باشیم.

اسلامی: همکاری با آژانس در چارچوب ان‌‎پی‌تی انجام می‌شود
۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۵:۴۴

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت طی سخنانی در آیین افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، گفت: برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای همزمان با پنجاهمین سال تاسیس سازمان انرژی اتمی یک توفیق است.

اسلامی با تاکید بر اینکه ایران مصمم به گسترش فناوری هسته‌ای خود است تا به انرژی پاک و پایدار برسد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران رسیدن به تولید ۲۰ هزار مگاوات برق اتمی را تا سال ۱۴۲۰ در برنامه خود قرار داده و به همین دلیل نیروگاه‌هایی را در سواحل جنوبی و شمالی راه‌اندازی کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی، بیان کرد: نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران که سال گذشته دهمین سال فعالیت خود را پشت سر گذاشت، بیش از ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرد.

اسلامی با بیان اینکه با گسترش فناوری هسته‌ای، توسعه منابع انسانی هم رخ می‌دهد و ما در ۲ ماه آینده نخستین مرکز بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای را در اصفهان تاسیس خواهیم کرد، اضافه کرد: این مقدار برق تولیدشده موجب استفاده نکردن ۱۰۳ میلیون بشکه نفت شد.

معاون رئیس‎جمهور در بخشی دیگر با تاکید بر اینکه همکاری با آژانس در چارچوب ان‌پی‌تی در سرلوحه سیاست هسته‌ای ایران قرار دارد، عنوان کرد: ۲۲ درصد بازرس‌های کل جهان در سال ۲۰۲۳ در ایران انجام شد؛ این در حالی است که تاسیسات هسته‌ای ما حدود سه درصد مجموع تاسیسات هسته‌ای در جهان است.

به گفته اسلامی، امیدواریم آژانس بتواند به‌صورت مستقل و به‌دور از فشارهای سیاسی عمل کند تا همه کشورها بتوانند به‌صورت عادلانه از همه امکانات علوم و فنون هسته‌ای استفاده کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت: امیدواریم کنفرانس حاضر را به‌صورت دو سالانه برگزار کنیم.

اسلامی ابراز امیدواری کرد که این نشست و پنل‌های تخصصی آن با ارائه مقاله‌ها، به گفتمان‌های چندجانبه و دوجانبه و تعاملات پیش رو کمک کند.

معاون رئیس جمهور گفت: ما بیش از پیش در راستای نشر و گسترش فناوری هسته‌ای برای رسیدن به انرژی پاک و پایدار تلاش خواهیم کرد.

افتتاحیه نخستین کنگره بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای
۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۴:۱۸

مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی آغاز شد.

سفیران کشورهای خارجی از جمله عربستان، کویت، بولیوی، زیمبابوه، ... از مهمانان مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای هستند.

کریمی ثابت، رئیس انجمن هسته‌ای ایران و رئیس کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ضمن ارائه گزارشی از برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، اظهار کرد: بشر بیش از هر زمان دیگری دچار چالش‌های خودساخته است که تامین امنیت انرژی و غذا از آن جمله است؛ چالش‌های جهانی نیاز به پاسخ‌های جهانی دارند و کنفرانس‌های بین‌المللی یکی از بسترها برای ارائه پاسخ است. 

وی با اشاره به نقش مهم فناوری هسته‌ای در پاسخگویی به چالش‌های جهانی، گفت: انجمن هسته‌ای ایران در چارچوب دکترین هسته‌ای ایران و با شعار فناوری هسته‌ای برای توسعه پایدار، کنفرانس حاضر را برگزار کرد.

یکا تیرینا پرژوا، معاون وزیر تجارت و بازرگانی روسیه، دیگر سخنران این مراسم بود.

وی در سخنانی از حضور در این رویداد ابراز خرسندی کرده و برگزاری این کنفرانس بین‌المللی را اقدامی مهم خواند.

معاون وزیر تجارت و بازرگانی روسیه، ضمن ابراز علاقه‌مندی درباره نشست در مورد بانوان هسته‌ای، گفت که این امر می‌تواند به نفش‌آفرینی بیشتر بانوان در این حوزه کمک کند.

در ادامه، معاون رئیس انجمن کورچاتوف روسیه، نیز نامه رئیس این انجمن را قرائت کرد.

رئیس انجمن کورچاتوف، کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان را گامی مهم در مسیر پیشرفت صنعت هسته‌ای خوانده و تاکید کرد که دانشمندان ایرانی با وجود تحریم‌ها به نتایج مهمی رسیدند.

در بخش دیگری از این نامه آمده بود که روابط ایران و روسیه در زمینه فناوری‌های مختلف اهمیت زیادی دارد.

افتتاحیه نخستین کنگره بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز شد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد ایران شد
۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۴:۰۱

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ وارد ایران شد و مورد استقبال بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت.

در این سفر رافائل گروسی قرار است ضمن دیدار با مسئولان کشور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در نخستین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای که هم اکنون در شهر اصفهان در حال برگزاری است، حضور یابد.

پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز به‎کار کرد/ تشریح اهداف کنفرانس اصفهان از زبان رئیس سازمان انرژی اتمی

اسلامی: هدف برگزاری کنفرانس اصفهان معرفی واقعیت علم و فناوری هسته‌ای ایران است
۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۱:۴۰

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، روز دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت در جریان بازدید از نمایشگاه دستاورد‌های هسته‌ای ایران در اصفهان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اگرچه فشار نظام سلطه و استکباری فعال است تا اجازه معرفی شدن واقعیت برنامه هسته‎ای ایران را ندهد، گفت: با وجود این، تحولات بسیار خوب بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه نظام متفاوتی در زمینه پیشبرد فناوری در حال ظهور است تا بتواند با نظام سلطه مقابله کند، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم به صنایع هسته‎ای در کشور سرعت بدهیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: امروز و در نخستین روز برکزاری کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای شاهد استقبال بسیار خوب شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی هستیم.

وی اضافه کرد: شخصیت‌های با دانش و قابل اعتماد از کشور‌های مختلف در حوزه علوم و فنون هسته‌ای در این کنفرانس حضور دارند.

به گفته اسلامی، هدف مهم‌تر برگزاری این کنفرانس معرفی واقعیت علم و فناوری هسته‌ای ایران است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه قصد داریم به دنیا اعلام کنیم که برای مشارکت با دیگر کشورها در این زمینه آماده هستیم، اضافه کرد: این اقدام باعث شکسته شدن حصار ایجاد شده و مقابله با جریان سلطه در این حوزه شده است و می‎توانیم شاهد ظهور یک نظام متفاوت برای نقش آفرینی در علم و فناوری بود، باشیم؛ یکی از لوازم که برای این امر مورد نیاز بود برگزاری نمایشگاهی با محورهای کنفرانس حاضر است که استقبال بسیار خوبی هم از آن صورت گرفت.

اسلامی، افزود: امیدواریم اهداف کمی و کیفی تعریف شده در این کنفرانس به‌موازات سازماندهی انجام گرفته باعث نزدیک شدن به اهداف مدنظر شود و ما بتوانیم شاهد سرعت‎دهی گسترش صنایع هسته‎ای کشور باشیم.

معاون رئیس‎جمهور همچنین گفت: امیدواریم گسترش صنایع هسته‌ای در در خط مقدم تاثیرگذاری زندگی مردم قرار بگیرد.

پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز به‌کار کرد
۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۰:۲۶

میزگرد‌ها و پنل‌های تخصصی سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای صبح امروز دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه و با حضور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از متخصصان صنعت هسته‌ای داخلی و خارجی به‌طور رسمی در اصفهان آغاز شد.

قنادی در آیین آغاز به کار میزگرد‌ها و پنل‌های تخصصی این کنفرانس‌ها اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی ایران در همه سال‌های فعالیت به خدمات‌رسانی گسترده پرداخته و اکنون این سازمان در عرصه‌های گوناگون توانسته خدمات ارزنده‌ای را به هموطنان ارائه دهد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: چرخه سوخت، تولید برق هسته‌ای، رادیوداروها، رادیوایزوتوپ‌ها در صنعت وکشاورزی، گداخت و لیزر از جمله دستاورد‌ها و خدمات صنعت هسته‌ای بوده است.

وی تصریح کرد: همه قسمت‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه سازمان انرژی اتمی و صنعت هسته‌ای ایران برای ارائه خدمات به مردم بزرگوار کشور مشغول فعالیت هستند.

قنادی عنوان کرد: فعالیت‌هایی که در سال‌های گذشته و در سازمان انرژی اتمی ایران انجام شده بود، بیانگر موفقیت‌های این سازمان در عرصه علم و فناوری است. با توجه به گستره فعالیت‌ها و بر اساس دستور ریاست سازمان، سند جامع راهبردی در افق ۱۴۲۰ تهیه و تدوین شد که مطابق آن نقشه راه ما برای تولید ۲۰ هزار مگاوات براق هسته‌ای، تولید رادیوایزوتوپ‌های مورد نیاز در صنعت و کشاورزی و نیز حوزه گداخت و لیزر در ۲۰ سال آینده کاملا مشخص شده است.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: اکنون نیروگاه اتمی بوشهر با تولید یک هزار مگاوات برق هسته‌ای درحال فعالیت است و همچنین چند نیروگاه اتمی نیز در دست ساخت داریم و که مطابق برنامه‌ریزی در موعد مقرر به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی خاطرنشان کرد: در تولید رادیودارو‌ها در سطح منطقه در رتبه نخست قرار داریم و در سطح جهانی نیز از جایگاه خوبی برخورداریم. سالانه یک میلیون نفر از رادیودارو‌های تولیدی سازمان انرژی اتمی ایران استفاده می‌کنند که برای سال‌های آینده، خدمات ما تداوم خواهد داشت.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: شاهد برگزاری سی امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای هستیم و مقالاتی که در این رویداد‌ها ارائه شده در اصل آخرین دستاورد‌هایی است که در عرصه فناوری هسته‌ای در سازمان انرژی اتمی ایران و بعضی کشور‌ها به‌دست آمده است.

وی تصریح کرد: در این رویداد علمی شاهد حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های گوناگون داخلی و خارجی، متخصصان صنعت هسته‌ای و سایر صنایع و .. هستیم و امیدواریم که دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها با تبادل اطلاعات بتوانند برای فعالیت‌های هسته‌ای، اقدامات لازم را انجام دهند.

قنادی عنوان کرد: بر اساس فعالیت‌هایی که در سال‌های اخیر و در صنعت هسته‌ای ایران انجام شده به ارائه اطلاعات می‌پردازیم، زیرا براین باوریم که تبادل اطلاعات سبب ارتقای علمی در سطح داخلی و جهانی فناوری هسته‌ای می‌شود.

مراسم افتتاحیه سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای با حضور محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، معاون وی، مدیران ارشد صنعت هسته‌ای، متخصصان داخلی و خارجی و ... عصر امروز (دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت‌ماه) در اصفهان برگزار می‌شود.

برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۷:۰۷

جواد کریمی‌ثابت در نشست خبری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ گفت: این کنفرانس، نشان‌دهنده بلوغ فناوری هسته‌ای در کشور است؛ سال گذشته در جریان دیدار کارکنان صنعت هسته‌ای با مقام معظم رهبری؛ ایشان بر گسترش همکاری‌های بین‌المللی با کشور‌های همسو تاکید کردند که این موضوع در سازمان انرژی اتمی ایران هدف‌گذاری شد. 

وی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، انجمن هسته‌ای ایران پس از ۲۹ دوره کنفرانس هسته‌ای در سطح ملی؛ شرایط را برای برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای مهیا دانست که در این زمینه شاهد استقبال بسیار خوب داخلی و خارجی برای حضور در کنفرانس هستیم. 

رئیس انجمن هسته‌ای ایران تاکید کرد: حدود ۵۸۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که با داوری‌های دقیق توسط اساتید بیش از ۵۰ دانشگاه کشور، این آثار بررسی شدند. حدود ۴۲۰ مقاله پذیرفته شده که به‌صورت شفاهی و پوستر ارائه می‌شوند. 

وی ادامه داد: ۵۰ دانشمند از پنج قاره جهان میهمان نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای هستند. بیش از ۸۰ سخنران از دانشگاه‌ها، صنعت هسته‌ای ایران و نیز خارج از کشور در ۱۶ میزگرد علمی و پنل‌های تخصصی به ارائه سخنرانی می‌پردازند؛ سطح استقبال از سایر کشور‌ها بسیار خوب بوده به‌طوری‌که بیش از ۵۰ نفر از سخنرانان را افراد خارجی تشکیل می‌دهند.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، مقالات به دو شکل شفاهی و پوستر ارائه می‌شود؛ توضیح داد: این کنفرانس در ۱۳ محور برگزار می‌شود و نیز محتوا‌ها در ۴ چارچوب ارائه خواهد شد به‌طوری‌که چارچوب‌های در نظر گرفته برای این کنفرانس شامل سخنرانی‌های علمی، ارائه مقالات به‌صورت سخنرانی، ارائه مقالات به‌شکل پوستر است و در حاشیه این کنفرانس نمایشگاه آخرین دستاورد‌های فناوری هسته‌ای برپا می‌شود و به ارائه آخرین دستاورد‌ها و اطلاعات می‌پردازیم. 

کریمی‌ثابت خاطرنشان کرد: مواردی نظیر چرخه سوخت، کاربرد پرتوها، تغییرات اقلیمی به عنوان موضوعی جدید و حکمرانی هسته‌ای به محور‌های این کنفرانس اضافه شده است.

وی تاکید کرد: این کنفرانس بستر مناسبی را برای حضور صنعت هسته‌ای و نیز دانشجویان حوزه هسته‌ای فراهم کرده و تلاش شده است تا دانشجویان دانشگاه‌ها، اساتید صنعت هسته‌ای و نیز علاقه‌مندان با آخرین پژوهش‌های هسته‌ای ایران آشنا شوند. 

استقبال و حمایت آژانس از برگزاری رویداد‌های علمی بین‌المللی

رئیس مرکز ملی نظام کیفیت و استاندارد‌های اتمی ایران عنوان کرد: ۲ سال پیش و در حاشیه کنفرانس ملی هسته‌ای، موضوع برگزاری این کنفرانس در حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و با همکاری این آژانس مطرح شد که آیین گشایش نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای با حضور مسوولان داخلی و نیز مدیرکل این آژانس برگزار می‌شود. 

کریمی‌ثابت با اشاره به وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح داد: وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حمایت از رخداد‌های بین‌المللی برای توسعه علوم هسته‌ای است، بنابراین آژانس از برگزاری این رویداد استقبال گسترده‌ای داشت و حضور رافائل گروسی در مراسم افتتاحیه مهر تاییدی بر حمایت آژانس از رخداد‌های علمی بین‌المللی است. 

وی اضافه کرد: مشکلات کنونی جهانی نیازمند راه حل‌های جهانی است برگزاری رخداد‌های بین‌المللی یکی راه حل‌ها محسوب می‌شود. 

رئیس مرکز ملی نظام کیفیت و استاندارد‌های اتمی ایران درباره چگونگی حمایت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برگزاری رویداد‌های علمی توضیح داد: موضوع برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲ سال قبل و در حاشیه برگزاری بیست و نهمین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد شد که مورد استقبال قرار گرفت و وعده و قول همکاری از سوی آژانس داده شد. 

وی اضافه کرد: خوشبختانه تا کنون که در آستانه برگزاری این کنفرانس در اصفهان هستیم، آژانس در این زمینه همکاری‌های بسیار خوبی با انجمن هسته‌ای ایران داشته و از حضور همکاران وسخنرانان علمی حمایت کرده و ان‌شاء‌الله این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت و امیدوارم هر ۲ سال یک‌بار شاهد برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در ایران باشیم. 

وی درباره ضرورت و اهمیت برگزاری این کنفرانس در سطح بین‌المللی عنوان کرد: کشور ما با ۵۰ سال سابقه در حوزه هسته‌ای و نیز طی کردن فراز و نشیب‌های فراوان، اکنون از نظر علم و فناوری به جایگاهی رسیده که کاملا قادر است با بسیاری از کشور‌های دنیا مراوده علمی در زمینه هسته‌ای داشته باشد. 

کریمی‌ثابت ادامه داد: نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد؛ کشور‌های همسو و عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند که از نظر فناوری هسته‌ای یا از کشور ما عقب‌تر بوده و یا اصلا به این عرصه ورود نکرده‌اند. با توجه به نگاهی که جمهوری اسلامی همیشه نسبت به تعهدات بین‌المللی خود داشته و نیز همکاری با کشور‌های همسو، مقرر شد تا کنفرانس بین‌المللی محلی برای آشنایی و آگاهی از آخرین دستاورد‌هایی که در کشور ما به دست آمده، باشد تا شبکه علمی که مورد نیاز است، شکل بگیرد و به کار بپردازد. 

نمایشگاه آخرین دستاورد‌های صنعت هسته‌ای، نشانه بلوغ فناوری هسته‌ای در ایران

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه آخرین دستاورد‌های صنعت هسته‌ای در حاشیه کنفرانس گفت: در حاشیه این کنفرانس سه روزه، نمایشگاه آخرین دستاورد‌های صنعت هسته‌ای نیز برپا می‌شود و باید گفت برگزاری این کنفرانس و نمایشگاه دستاورد‌های این صنعت را می‌توان نشان از بلوغ فناوری هسته‌ای ایران دانست. 

رئیس انجمن هسته‌ای ایران با اشاره به حمایت‌های فراوان سازمان انرژی اتمی ایران به‌منظور برگزاری این کنفرانس بین‌المللی خاطرنشان کرد: دلیل برگزاری این کنفرانس در اصفهان این است که این شهر دارای ظرفیت بالایی برای موضوعات هسته‌ای است؛ همچنین اصفهان یک شهر تاریخی و جذاب است که تمدنی بسیار تاریخی و قدیمی دارد بنابراین با توجه به این دو مولفه، اصفهان شهری مناسب برای برگزاری این کنفرانس در نظر گرفته شد.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *