رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تضاد آشکار شده در پی اعتراضات دانشگاهی آمریکا؛ ادعای آزادی بیان و خشونت پلیس

8:51 - 11 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۷۳۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تضاد آشکار شده در پی اعتراضات دانشگاهی آمریکا؛ ادعای آزادی بیان و خشونت پلیس
اعتراضات دانشگاهی در سراسر آمریکا و خشونت اعمال شده از سوی پلیس علیه دانشجویان و اساتید سوالاتی را درباره حق آزادی بیان در این کشور برانگیخته است.

خبرگزاری میزان - سرکوب خشونت‌آمیز اخیر اعتراضات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های سراسر آمریکا بحث طولانی در مورد نقش پلیس را دوباره برانگیخته است.

کاخ سفید از معترضان حامی فلسطین در سراسر دانشگاه‌های آمریکا خواسته تا آرام بمانند؛ اما این در حالی است که پلیس در سراسر کشور حدود هزار نفر را، اعم از دانشجویان و اساتید بازداشت کرده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی مدعی شده بود: ما قطعا به حق اعتراضات مسالمت‌آمیز احترام می‌گذاریم.

بازداشت‌ها در دانشگاه‌های مختلف آمریکا، از جمله دانشگاه کلمبیا در نیویورک، USC در کالیفرنیا، دانشگاه نورث ایسترن در بوستون، دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس، دانشگاه ایالتی آریزونا، دانشگاه ایندیانا و دانشگاه‌های دیگر انجام شده است.

تضاد آشکار شده در پی اعتراضات دانشگاهی آمریکا؛ ادعای آزادی بیان و خشونت پلیس

به‌گفته روزنامه واشنگتن پست، این بازداشت‌ها بزرگترین اقدام پلیس آمریکا علیه اعتراضات دانشجویی در سال‌های اخیر بوده است. این بازداشت‌ها و برخورد با معترضان پلیس را با چالش‌های بسیار مواجه می‌کند.

بازداشت‌ها از سوی پلیس شامل استفاده از تجهیزاتی مانند محرک‌های شیمیایی، شوکر‌ها و گلوله‌های لاستیکی بود که برای سرکوب معترضانی که با فلسطین اعلام همبستگی می‌کردند، بوده است.

پلیس آمریکا از ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) تاکنون حدود هزار دانشجو، کارمند دانشگاه و اعضای هیئت علمی را در جریان درگیری‌های خشونت‌آمیز با معترضان حامی رژیم صهیونیستی بازداشت کرده است.

رسانه‌ها و کارشناسان اذعان کردهاند که این اعتراضات هموارهع مسالمت‌آمیز برگزار شده‌اند. با این حال مقامات آمریکایی معترضان را به یهودی‌ستیزی متهم کرده‌اند.

پلیس آمریکا ده‌ها معترض حامی مردم غزه را در نیواورلئان بازداشت کرد. تلاش معترضان برای ایجاد اردوگاه در مرکز شهر از سوی افسران محلی پلیس سرکوب شد.

به گفته شاهدان افسران پلیس از باتوم و شوکر علیه معترضانی که تجمع کرده بودند استفاده کردند.

منابع مطلع اعلام کردند که در پی سرکوب و خشونت از سوی پلیس، دست‌کم ۳ نفر از بازداشت‌شدگان به بیمارستان‌های محلی منتقل شده‌اند.

تضاد آشکار شده در پی اعتراضات دانشگاهی آمریکا؛ ادعای آزادی بیان و خشونت پلیس

یکی از دانشگاه‌هایی که در ساعات اخیر شاهد سرکوب گسترده بوده، دانشگاه تگزاش در شهر آستین است.

۴ سال قبل، در حالی که جمهوری‌خواهان تگزاس نگران خاموش شدن صدای محافظه‌کاران در دانشگاه‌ها بودند، گرگ ابوت، فرماندار تگزاس لایحه‌ای را امضا کرد که در آن از آزادی بیان در دانشگاه‌ها حمایت می‌کرد.

ابوت در سال ۲۰۱۹ گفت: برخی دانشگاه‌ها آزادی بیان را در محوطه‌های دانشگاهی ممنوع می‌کنند. دیگر نه، زیرا من در شرف امضای قانونی هستم که از آزادی بیان در محوطه‌های دانشگاهی تگزاس حمایت می‌کند؛ و ۶ ماه قبل، در طول جشن هفته آزادی بیان، مدیران دانشگاه تگزاس در آستین از حمایت‌های گسترده از آزادی بیان در محوطه دانشگاه حمایت کردند.

اما ابوت از هفته گذشته دپارتمان ایمنی عمومی را برای کمک به سرکوب اعتراضات در دانشگاه تگزاس در آستین مستقر کرده است؛ چیزی (سرکوب آزادی بیان) که او ادعا می‌کرد به‌شدت با آن‌ها مخالف است.
در همین حال، روسای دانشگاه‌ها از دستورات خود به دانشجویان برای متفرق شدن یا مواجهه با اتهامات جنایی تجاوز دفاع کرده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *