رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی: آمار پرونده‌ها در زمینه برخی از جرایم حوزه‌های قضایی در استان کاهش یافت

16:59 - 08 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۲۱۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی: آمار پرونده‌ها در زمینه برخی از جرایم حوزه‌های قضایی در استان کاهش یافت
معاون قضایی رئیس کل در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی از کاهش برخی جرایم در حوزه‌های قضایی در پی اقدامات پیشگیرانه و حمایتی خبر داد.

خبرگزاری میزان - سید امیر مرتضوی معاون قضایی رئیس کل در امور اجتماعی و پیشگیری ازجرم دادگستری خراسان رضوی با اعلام این خبر در جلسه مدیران حوزه پیشگیری در مشهد اظهار کرد: با تلاش جمعی مسئولان، قضات و کارمندان مجموعه قضایی استان در سال ۱۴۰۲ و اهتمام بر اجرای محور‌های سند تحول قضایی از جمله در زمینه پیشگیری از وقوع جرایم، بحمدلله شاهد اتفاقات خوبی در زمینه کاهش جرایم بودیم.

وی با تشریح برخی اقدامات صورت پذیرفته توسط این حوزه در سال گذشته گفت: طرح‌ها و برنامه‌های متعدد ومتنوعی با رویکرد اجتماعی و با استفاده از ظرفیت‌های مردمی، با محوریت این معاونت به مرحله اجرا در آمد که نتیجه آن در نهایت به ارتقا رضایتمندی اقشار مختلف اجتماعی انجامید.

معاون قضایی رئیس کل در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: به عنوان نمونه اقدامات گسترده‌ای توسط دستگاه قضایی با همیاری سایر سازمان‌ها در زمینه صیانت و تحکیم بنیان خانواده به انجام رسید که ماحصل آن کاهش پرونده‌ها در زمینه طلاق و افزایش ایجاد سازش در اینگونه پرونده‌ها و سایر پرونده‌های مرتبط مانند: حضانت و ملاقات طفل بود، به نحوی که با اقدامات جمعی پیشگیرانه و حمایتی، شاهد ایجاد ۲۵ درصدی سازش در پرونده‌های طلاق بودیم که در واقع از تشکیل بیش از ۴۵۰۰ مورد پرونده پیشگیری به عمل آمد.

مرتضوی افزود: همچنین در پی اقدامات موثر پیشگیرانه در زمینه پرونده‌های حضانت و ملاقات طفل نیز بیش از ۵۰ درصد سازش داشتیم که نتیجه لطف خداوند متعال، دعای امام مهربان و تلاش همکاران ما بوده است.

معاون قضایی رئیس کل در امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: از جمله اقدامات خوب دیگری که در سال گذشته به انجام رسید، اجرای طرح قاضی مدرسه در تعداد زیادی از مدارس بود که در نتیجه آن جلسات متعددی با رویکرد ارتقا آگاهی‌های حقوقی برای دانش آموزان، والدین و مربیان در مناطق مختلف شهری توسط قضات باتجربه برگزار شد و موجب اظهار رضایت والدین و مربیان شده و بنا به اعلام آن‌ها از رویداد حوادث و مشکلات زیادی پیشگیری به عمل آورده است.

مرتضوی افزود: از دیگر برنامه‌های موفق این معاونت در سالی که گذشت، راهبری قرارگاه اجتماعی زندان بود که با محوریت مجموعه قضایی و همیاری و همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف شکل گرفت و سیاست‌های اصولی دستگاه قضایی در زمینه کاهش جمعیت کیفری، توانمند سازی مددجویان، باز اجتماعی کردن آن‌ها و حمایت از خانواده‌ها و مراقبت پس از خروج زندانیان به نحو مطلوب دنبال شد، به نحویکه در پی این اقدامات، علاوه بر آزادی تعداد قابل توجی از مدد جویان، زمینه‌های اشتغال تعداد دیگری نیز فراهم شد به صورتیکه در بهار امسال بیش از ۳۶۰۰ المان شهری و فلاور باکس برای تزیین شهر توسط این افراد ساخته و در معرض دید شهروندان محترم قرار گرفت.

معاون رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: در پاسخ به مطالبات عمومی، اقدامات منسجمی نیز در زمینه برخورد با جرایم مربوط به سرقت به انجام رسید که در نتیجه این اقدامات، شاهد کاهش جرایم مربوطه در ۱۵ حوزه قضایی بودیم.

وی خاطر نشان کرد: از کلیه مدیران و کارشناسان فعال در این حوزه خواسته شده تا در سال پیش رو از تمام ظرفیت‌های ممکن سازمانی و مردمی برای پیشبر سیاست‌های دستگاه قضایی به ویژه در زمینه حمایت از تولید و پشتیبانی از صنعت، در قالب سند تحول و تعالی استفاده کنند تا شاهد افزایش رضایتمندی‌های عمومی از عملکرد مجموعه قضایی باشیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *