روابط ایران و پاکستان؛ از همکاری در حوزه انرژی و حمل‌ونقل تا مبارزه با تروریسم

12:59 - 03 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۹۳۹۵
روابط ایران و پاکستان؛ از همکاری در حوزه انرژی و حمل‌ونقل تا مبارزه با تروریسم
ایران و پاکستان طی دهه‌های گذشته همواره شاهد گسترش روابط و همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف، از جمله حوزه انرژی و مبارزه با تروریسم بوده‌اند.

خبرگزاری میزان - ایران و پاکستان در ۱۴ آگوست ۱۹۴۷، یعنی روز استقلال پاکستان روابط خود را برقرار کردند. 

پاکستان یکی از کشور‌هایی است که براساس نظرسنجی‌های انجام شده از سوی مرکز تحقیقاتی پیو، همکاری با ایران در آن مورد استقبال مثبت قرار گرفته است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که نسبت بسیار بالایی از پاکستانی‌ها همسایه غربی خود را مثبت می‌بینند. 

ایران و پاکستان ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند. 

پس از خروج کامل نیرو‌های آمریکایی از سوی واشنگتن و بازگشت طالبان به قدرت در دهه ۲۰۲۰، پاکستان همکاری با ایران را برای ارتقای صلح و ثبات در افغانستان افزایش داده است. 

پاکستان و ایران در ژوئن سال ۲۰۲۳ (خرداد/تیر ۱۴۰۲) توافق کرده بودند که همکاری‌های تجاری و دوجانبه را در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی و حمل‌ونقل افزایش دهند.

همکاری‌های میان ایران و پاکستان به حوزه‌های انرژی و حمل‌ونقل محدود نمی‌شود و دو کشور در زمینه امنیتی نیز با یکدیگر همکاری می‌کنند.

تهران و اسلام‌آباد در بهمن ۱۴۰۲ برای مبارزه با تروریسم در مناطق مربوطه خود و ایجاد یک سیستم رایزنی در سطح وزیران خارجه برای نظارت بر پیشرفت در بخش‌های مختلف توافق کردند.

دو کشور تفاهم خوبی داشته‌اند و هرگز اختلاف ارضی و جنگ بین ایران و پاکستان وجود نداشته است. 

روابط میان تهران و پاکستان در حالی رو به تقویت است که آیت‌الله رئیسی به پاکستان سفر کرده است.

به گفته تحلیلگران، نشست‌ها در اسلام‌آباد بر موضوعات مالی و حقوقی مربوط به ساخت خط لوله گاز بین ایران و پاکستان متمرکز خواهد بود. دو کشور در ژوئن ۲۰۰۹ قراردادی را در زمینه ساخت خط لوله برای صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان امضا کرده بودند.

دیپلماتیک کوریر در مقاله‌ای درباره روابط میان ایران و پاکستان، نوشت: بهبود روابط بین تهران و اسلام‌آباد می‌تواند بر دیپلماسی خاورمیانه و آسیا تاثیر بگذارد.

بسیاری در داخل پاکستان به‌طور علنی از ایده ائتلاف ضد آمریکایی حمایت کرده‌اند؛ ائتلافی متشکل از روسیه، ایران، چین و پاکستان.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *