انتخابات آمریکا|

قانون جدید ایالت مین برای انتخاب رئیس‌جمهور؛ پیشتازی ترامپ در نظرسنجی‌ها

9:59 - 03 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۹۳۳۴
قانون جدید ایالت مین برای انتخاب رئیس‌جمهور؛ پیشتازی ترامپ در نظرسنجی‌ها
ایالت مین آمریکا به دنبال اجرای قانونی است که براساس آن پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری با توجه به آرا مردمی انتخاب شود.

خبرگزاری میزان - رسانه‌های آمریکا می‎گویند که پس از بحث‌های عمومی فراوان، یک قانون جدید ایالت مین را به تعیین پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی آرا مردم نزدیک‌تر کرده است. 

جانت میلز، فرماندار مین اجازه داد لایحه‌ای بدون امضای او به قانون تبدیل شود اما بعید است که این اتفاق قبل از نوامبر رخ دهد؛ همچنین ممکن است این قانون هیچ وقت اجرایی نشود.

این جنبش اکنون از ۱۷ ایالت و واشنگتن وعده‌هایی را جمع‌آوری کرده که در مجموع ۲۰۹ رای الکترال را به خود اختصاص داده است. 

این قانون به دنبال تغییر روش انتخاب رئیس‌جمهور بدون تغییر در قانون اساسی است، اما کارشناسان می‌گویند که مشخص نیست وقتی ایالت‌های کافی (ایالت‌های با مجموع ۲۷۰ رای الکترال و بیشتر) این قانون را امضا کنند، چه اتفاقی می‌افتد. آن‌ها می‌گویند که بعید است این اتفاق پیش از انتخابات ۲۰۲۴ رخ دهد.

این قانون با نام «پیمان بین ایالتی رای مردمی ملی» به دنبال تضمین این است که نامزدی که بیشترین آرا مردمی را در تمام ۵۰ ایالت و ناحیه کلمبیا کسب کند، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شود.

پیشتازی ترامپ در نظرسنجی‌ها

در نظرسنجی جدید انجام شده از سوی ان‌بی‌سی نیوز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با ۲ درصد آرا بیشتر در مقایسه با جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی کسب کرده است. 

کارشناسان می‌گویند که به نظر می‌رسد بایدن با داغ شدن رقابت برای ریاست کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ در حال کاهش فاصله خود با ترامپ است.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که بایدن از حمایت ۴۴ درصد شرکت‌کنندگان برخوردار است. این در حالی است که ترامپ ۴۶ درصد آرا را به خواد احتصاص داده است.

این اختلاف ۲ درصدی در نظرسنجی ژانویه (دی ماه) ان‌بی‌سی نیوز ۵ درصد (ترامپ ۴۷ درصد در مقابل بایدن با ۴۲ درصد) بود.

کاهش شدید تمایل آمریکایی‌ها به انتخابات ریاست‌جمهوری

یک نظرسنجی جدید نشان داد که تمایل به انتخابات آینده آمریکا به پایین‌ترین سطح خود در نزدیک به دو دهه اخیر رسیده؛ به‌طوری که تنها ۶۴ درصد از رای‌دهندگان ثبت نام شده در این نظرسنجی، به انتخابات نوامبر (آبان) تمایل داشته‌اند.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که تمایل آمریکایی‌ها در مقایسه با نظرسنجی‌های قبلی در سال ۲۰۰۸ (۷۴ درصد)، ۲۰۱۲ (۶۷ درصد)، ۲۰۱۶ (۶۹ درصد) و ۲۰۲۰ (۷۷ درصد) کاهش یافته است. 

شرکت نامزد‌های دیگر در انتخابات و چالش ترامپ

یکی از تازه‌ترین نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آرا نامزد‌های ثالث (رابرت اف کندی) برای جو بایدن و دونالد ترامپ مشکل‌ساز است. این موضوع بیشتر متوجه دونالد ترامپ خواهد بود. 

زمانی که آرا میان پنج نامزد تقسیم شود، بایدن با ۲ درصد در مقایسه با ترامپ برتری خواهد داشت؛ بایدن ۳۹ درصد، ترامپ ۳۷ درصد، کندی ۱۳ درصد، جیل استاین ۳ درصد و کرنل وست ۲ درصد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *