رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گسترش بحران مهاجرتی آمریکا به مرزهای غربی

13:44 - 02 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۹۱۸۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گسترش بحران مهاجرتی آمریکا به مرزهای غربی
بحران مهاجرتی آمریکا از مرزهای جنوبی این کشور و تگزاس به سمت مرزهای غربی و کالیفرنیا گسترش یافته است.

خبرگزاری میزان - افزایش بی‌سابقه عبور پناهجویان در سال‌های اخیر بحث در مورد مهاجرت و امنیت مرزی را در آمریکا دامن زده و به عنوان یکی از نگرانی‌های اصلی رای‌دهندگان پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور ظاهر شده است.

در حالی که بحران مرزی بیشتر در تگزاس متمرکز شده است، جایی که گرگ ابوت، فرماندار جمهوری‌خواه، با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بر سر سیاست‌های مهاجرتی خود اختلاف دارد، آمار‌های اخیر نشان می‌دهد که جغرافیای بحران مهاجرت آمریکا در حال تغییر به سمت غرب به سمت ایالت‌های مرزی مانند آریزونا و کالیفرنیاست.

در سان یسیدرو، حدود ۱۶ مایلی جنوب سن‌دیگو، عبور‌ها در ماه فوریه (بهمن ماه ۱۴۰۲)  نسبت به سال قبل ۸۵ درصد افزایش یافته است، در مقایسه با تگزاس، که شاهد کاهش ورود غیرقانونی در همان دوره بود.

سی‌بی‌اس گزارش داد که در ماه ژانویه (دی ماه ۱۴۰۲)، عبور مرزی در دل‌ریو، تگزاس، روزانه چندصد دستگیری را ثبت کرد، در مقایسه با ۲ هزار و ۳۰۰ عبور روزانه مهاجران در دسامبر گذشته (آذرماه ۱۴۰۲).

تغییر جریان مهاجران تا حدی به دلیل سرکوب مهاجرت غیرقانونی از سوی فرماندار تگزاس و تشدید تدابیر امنیتی در سراسر مرز جنوبی آمریکا از سوی مقامات مکزیکی است.

تعداد زیادی از افرادی که وارد می‌شوند منابع را در منطقه سن‌دیگو تحت تاثیر قرار داده است؛ مقامات محلی می‌گویند که پس از دستگیری و پردازش مهاجران در تأسیسات نزدیک مرز، روزانه هزار نفر در ایستگاه‌های قطار شهری و اتوبوس آزاد می‌شوند.

ماموران گشت مرزی وارد شده و دروازه را باز کردند تا از نوار زمینی که مهاجران در آن منتظر بودند، ورود کنند؛ مردان مجاز به پوشیدن یک لایه لباس و زنان و کودکان دو لایه لباس هستند؛ پناهجویان از آنجا به اتوبوس‌ها مراجعه می‌کنند و به یک مرکز پردازش می‌روند، جایی که ثبت‌نام می‌شوند و می‌توانند درخواست پناهندگی بدهند.

بیشتر پناهجویان به شهر‌ها و ایالت‌هایی در سراسر آمریکا می‌روند که در آنجا خانواده، دوستان و نزدیکان آن‌ها سکونت دارند.

یک نظرسنجی وال‌استریت ژورنال که در ماه مارس (فروردین ماه) منتشر شد، مهاجرت را در میان دو موضوع اصلی رای‎دهندگان ثبت‌نام شده در ۷ ایالت آمریکا شامل آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین قرار داد.

براساس این نظرسنجی، دستکم ۷۲ درصد از رای دهندگان در ۷ ایالت گفتند که سیاست مهاجرتی و امنیت مرزی این کشور در مسیر اشتباهی قرار دارد.

مهاجرت؛ نبرد سیاسی آمریکا در مرز مکزیک

به گفته سازمان ملل، مرز آمریکا و مکزیک خطرناک‌ترین مرز زمینی در جهان است، اما همچنین مرزی است که بیشترین عبور مهاجران را دارد.

از ژانویه گذشته، ۲.۳ میلیون مهاجر پس از ورود غیرقانونی به آمریکا از سوی پلیس مرزی دستگیر شده‌اند؛ این رقم بی‌سابقه است و شامل مهاجرانی نمی‌شود که بدون دستگیری یا تحت سرپرستی گرفتن از آنجا عبور کرده‌اند، یا کسانی که در تلاش برای عبور جان خود را از دست داده‌اند.

 این وضعیت برای شهر‌های مرزی تگزاس مانند ایگل‌پس که به کانون ورود غیرقانونی این شهر تبدیل شده، غیرقابل کنترل شده است.

شهر ایگل‌پس با جمعیت ۳۰ هزار نفر که در قلب دره ریو‌گراند در مرز مکزیک قرار دارد، به کانون بحران مهاجرت آمریکا و نماد مقاومت تگزاس در برابر مقامات فدرال آمریکا تبدیل شده است.

در ژانویه گذشته (دی ماه ۱۴۰۲) گرگ ابوت گارد ملی را در آنجا مستقر کرد؛ وی همچنین دستور نصب حصار‌های سیم خاردار را در چندین منطقه برای جلوگیری از ورود مهاجران به آمریکا صادر کرد.

تگزاس این تصمیمات را با اقدام نکردن واشنگتن در مورد بحران مهاجرت توجیه می‌کند.

بر اساس نظرسنجی مؤسسه مطالعات دولتی دانشگاه کالیفرنیا، حتی در کالیفرنیا، بزرگترین پایگاه دموکرات‌ها، ۶۲ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده گفتند که مرز‌های آمریکا برای جلوگیری از عبور غیرقانونی مرز‌ها امن نیست در مقایسه با ۳۰ درصد که می‌گویند امن هستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، بایدن را به ایجاد «حمام خون» در مرز آمریکا و مکزیک متهم کرده است؛ بایدن نیز ترامپ را متهم کرده که لایحه مهاجرت دو حزبی را برای منافع سیاسی زیر پا گذاشته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *