گفت‎وگو|

عملیات وعده صادق؛ اقدامی ترکیبی علیه رژیمی متجاوز

7:45 - 03 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۶۸۱
عملیات وعده صادق؛ اقدامی ترکیبی علیه رژیمی متجاوز
دیپلمات پیشین ایران و کارشناس مسائل بین‌الملل، گفت که ایران حق دفاع از خود را داشته و این حق با موازین بین‌المللی هماهنگ است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساعات آغازین روز یکشنبه، ۲۶ فروردین، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد. 

عملیات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران بازتاب گسترده‌ای را در سطح جهان داشته و علاوه بر رسانه‌ها، کارشناسان و مقام‌های کشور‌های مختلف به این اقدام پرداخته‌اند.

رسانه‌های بین‌المللی در توصیف این عملیات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران، نوشتند که ایران نخستین حمله مستقیم خود را علیه رژیم صهیونیستی اجرا کرد.

عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی ترکیبی بود

در این رابطه محسن پاک‌آیین، کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره اهمیت عملیات وعده صادق، گفت: اهمیت عملیات مدبرانه ایران علیه رژیم صهیونیستی به دلیل تجاوز آشکار و مغایر با موازین بین‌المللی به سفارت ایران دمشق، در اقدام ترکیبی است که متشکل از عناصر نظامی، دیپلماسی، سایبری و جنگ روانی بود.

پاک‌آیین با اشاره به اینکه این عملیات در نوع خود و از نظر طراحی بی‌نظیر بود، اظهار کرد: شلیک پهپاد‌ها و هم‌زمان عملیات موشکی از نظر زمان‌بندی و مکان‌یابی کاملا با هم هماهنگ بودند؛ این نوع عملیات قدرت پیش‌بینی رژیم صهیونیستی و حامیان آن برای این که با این حمله مقابله کنند، خنثی کرد. 

وی با طرح این نکته که ایران برای دفاع مشروع از خود که مبتنی بر ماده ۵۱ بند ششم منشور سازمان ملل است، اقدام کرد، افزود: ایران حق دفاع از خود را داشته و این حق با موازین بین‌المللی هماهنگ است. 

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اگر این اقدام انجام نمی‌شد، ممکن بود رژیم صهیونیستی دامنه تجاوزهای خود را افزایش دهد، اضافه کرد: بنابراین اقدام ایران اقدامی کاملا مشروع و مقبول جامعه بین‌المللی بود.

افکار عمومی کاملا با ایران همراه بود

پاک‌آیین همچنین درباره رویکرد افکار عمومی درباره عملیات وعده صادق ایران، گفت: به دلیل انزجاری که مردم جهان از رژیم صهیونیستی دارند، افکار عمومی هم کاملا همراه با ایران بود؛ ناتوانی رژیم صهیونیستی در نشست شورای امنیت هم بیانگر این موضوع است. 

دیپلمات پیشین ایران همچنین تصریح کرد که اگر رژیم صهیونیستی بخواهد ماجراجویی کند پاسخ سخت‌تری را دریافت خواهد کرد و این موضوع بار‌ها اعلام شده است. 

به گفته وی، منافع ایران در هر کجای جهان، چه در داخل و چه در خارج از سوی رژیم صهیونیستی مورد آسیب قرار بگیرد، جمهوری اسلامی از مبدا ایران پاسخ خواهد داد و این رژیم مجددا پشیمان خواهد شد.

آمریکا هدایت‌گر برنامه تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه است

پاک‌آیین در بخشی دیگر درباره نقش آمریکا در تداوم روند تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی، گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری در اوایل جنگ غزه فرمودند، آمریکا هدایت‌گر برنامه تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و تخریب و نسل‌کشی است؛ آمریکا نه‌تنها دست رژیم صهیونیستی را باز گذاشته، بلکه با حمایت‌های خود در مجامع بین‌المللی با اقدام‌هایی از جمله حضور بایدن در اراضی اشغالی، مشوق رژیم صهیونیستی در تداوم جنایت بوده است.

وی بیان کرد: اگر آمریکا و رژیم صهیونیستی از بازدارندگی ایران هراسی نداشته باشند، این تجاوز را ادامه می‌دهند.

کارشناس مسائل بین‎الملل در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر از توانایی ایران اطلاع کامل دارند، گفت: آنها می‌دانند که ضربه‌ای محکم خواهند خورد و به همین دلیل است که آمریکا و رژیم صهیونیستی سعی می‌کنند از افزایش تنش دوری کند. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *