رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گفت‌وگو|

تعالیم نهج‎البلاغه چراغ هدایت در مسیر زندگی

7:42 - 31 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۶۷۱
تعالیم نهج‎البلاغه چراغ هدایت در مسیر زندگی
یک نویسنده کتاب ضمن اشاره به جایگاه نهج البلاغه، تفسیر آن برای جوانان را ارزنده دانست.

حجت الاسلام علی رهبراسلامی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان و نویسنده کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره مضمون کتاب «بر شانه‌های اقیانوس»، گفت: این اثر تفسیر است بر کتاب نهج البلاغه که برگزیده‌ای از گفته‌ها و نوشته‌های ادبی امیرالمومنین (ع)، بوده و سید رضی عالم بزرگ شیعه، در اواخر قرن چهارم قمری آن‌ها را جمع‎آوری کرده است. این کتاب توسط گروهی از علما به دلیل محتوی غنی و همچنین بلاغتش، به «اخ القرآن» برادر قرآن نامگذاری شده است.

وی جایگاه نهج البلاغه را مهم خواند و افزود: کتاب «بر شانه‌های اقیانوس» در سه قسمت خطبه‌ها، نامه‌ها، کلمات قصار دسته‎بندی شده است. امام در بسیاری از خطبه‎ها، مردم را به انجام دستورات الهی و ترک محرمات دعوت کرده و در بخشی از نامه‌ها که خطاب به فرمانداران است، آن‌ها را به رعایت حق مردم سفارش کرده است.

رهبر، بیان کرد: کتاب «بر شانه‌های اقیانوس» در ابتدا با توکل بر خدا در طول دو سال و هفت ماه به رشته تحریر در آمد. کتابی که مخاطب اصلی آن در ابتدا جوانان در نظر گرفته شدند، اما با گذشت زمان مشخص شد که عموم مردم به آن اقبال دارند. در جلد نخست این اثر ۱۰۰ خطبه ترجمه و تدوین شده و شرح مختصری مطرح و در کنار آن پیام خطبه به رشته تحریر درآمده در جلد دوم نیز ۸۰ خطبه بیان سده و در جلد سوم ادامه خطبه وارد شده در جلد چهارم نکاتی در مورد نامه‌های امیرالمومنین علی (ع) مطرح شده و در نهایت جلد پنجم، حکمت‌ها و نمایه‌ها بیان شده است. کتاب در ۵ جلد وارد بازار شده تا ارام آرام به نسل جوان معرفی شود.

این نویسنده کتاب به جایگاه نهج البلاغه پرداخت و افزود: به اعتراف همه دانشمندان اهل فن، نهج البلاغه بعد از قرآن کریم، فصیح‌ترین و بلیغ‌ترین متن به زبان عربی است. مجموعه‌ای بی نظیر که حکمت‌های ژرف و ارزش‌های انسانی متبلور در علم اخلاق را با فلسفه تاریخ و سیاست درست، درهم آمیخته و به زیباترین و شیواترین شکل ممکن آن را در مسیر چشم انداز بشری عرضه کرده است و سیّد رضی، عالم قرن چهارم آن‌ها را به صورت کنونی گزینش و تدوین کرده است.

این پژوهشگر در مورد انتخاب نام کتاب «بر شانه‌های اقیانوس»، تاکید کرد: من همواره در انتخاب نام حساس هستم و در مورد آن پژوهش کرده نظرخواهی می‌کنم درمورد کتاب اولم که درباره امام حسین (ع) بود نام «قطره‌ای از فرات عاشورا» را انتخاب کردم. اما نام این کتاب کمی حساستر بود. برخی فکر می‌کنند کتاب «بر شانه‌های اقیانوس» به زمانی اشاره دارد که امیرالمومنین (ع) برای شکستن بت‌های داخل کعبه به روی شانه پیامبراسلام (ص) رفته بودند در صورتی که دلیل نامگذاری چیزی متفاوتی است.

وی ادامه داد: گاهی در هنگام ابراز مهربانی و علاقه سر بر شانه‌های هم می‌گذاریم مانند آنچه در ۸ سال در دفاع مقدس رخ می‌داد، اما در اینجا امیرالمومنین (ع) که اقیانوس آگاهی است و در‌های آسمان و رویش گشوده می‌شود، تمام علم دنیا را دربرگرفته نکته‎های که پیامبر اکرم (ص) بر آن تاکید کرده است. پس او اقیانوسی از اطلاعات و علم است و مطالعه نهج البلاغه به اقیانوس این علم اشاره دارد. وقتی حضرت علی را زمان امامتش مورد بررسی قرار می‌دهیم می‌بینیم هر روز او با روز دیگرش متفاوت بوده نکاتی که حتی در خود نهج البلاغه نیز می‌توان آن را جستجو کرد.

به گفته این کارشناس، هنگامی که کار نگارش کتاب «بر شانه‌های اقیانوس» را به پایان رساندم از خدا خواستم تا اسم نیکویی به من الهام کند تا بر کتاب بگذارم و در نهایت نام کتاب بر شانه‌های اقیانوس نام گرفت.

رهبراسلامی در مورد اقبال از کتاب «بر شانه‌های اقیانوس»، گفت: اقبال بسیار خوب بوده و این نکته در جوانان برایم جذاب بود، اما متأسفانه قیمت کتاب‌ها افزایش یافته و این مهم کتاب بر شانه‌های اقیانوس را نیز شامل شده است.

این نویسنده به پیام کتاب «بر شانه‌های اقیانوس» هم اشاره کرد و گفت: این کتاب ۵ جلدی در ۱۳۵۱ صفحه ثبت شده است، اما پیام کلی آن این است که انسان برای زندگی زیبا، لبریز از شادمانی و انگیزه تنها یک راه میان دارد و او توجه به ژرفای نهج البلاغه است. تفکر در این کتاب راه درست زیستن را به جامعه بشری نشان می‌دهد. نهج البلاغه تفسیر زیبایی بر قرآن محسوب می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *