هرآنچه باید از مدرن‌سازی ارتش چین بدانید

10:00 - 03 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۵۰۵۶
هرآنچه باید از مدرن‌سازی ارتش چین بدانید
کارشناسان می‌گویند که صنعت تسلیحاتی چین و به تبع آن ارتش این کشور در سال‌های گذشته شاهد پیشرفت بوده است.

خبرگزاری میزان - چین در سال‌های گذشته به‌عنوان یک نیروگاه جهانی در زمینه تولید تسلیحات نظامی پدیدار شده است. این کشور سرمایه‌گذاری زیادی در تحقیق و توسعه برای تقویت قابلیت‌های نظامی خود انجام داده است.

مجموع فروش تسلیحات ترکیبی ۸ تولیدکننده برتر تسلیحات چینی به رقم چشم‌گیر ۱۰۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده بود. این نشان‌دهنده افزایش قابل توجه ۶.۳ درصدی در مقایسه با سال قبل آن است. 

این رقم همچنین مقیاس مدرن‌سازی تجهیزات نظامی چین را منعکس می‌کند.

در حال حاضر نام چهار شرکت چینی در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر اسلحه‌سازی از نظر SIPRI قرار گرفتند. 

تلاش‌های درازمدت مدرن‌سازی نظامی چین به ثمر نشسته و مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌ها برای کشتی‌های جنگی و هواپیما‌های جنگی این کشور در بحبوحه تشدید تنش‌ها در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، به‌ویژه تنگه تایوان، در حال انجام است.

موتور جدید بالگرد

چین به‌تازگی یک موتور بالگرد توربوشفت هزار و ۱۰۰ کیلوواتی را در نمایشگاه بالگرد در تیان‌جین به نمایش گذاشت. 

یک کارشناس نظامی، می‌گوید این موتور پرقدرت که برای اولین بار نمایش داده شد، کلید توسعه بالگرد‌های متوسط و سنگین چین است.

چین هنوز در توسعه بالگرد‌های بزرگ که می‌توانند تسلیحات و محموله‌های بیشتری را حمل کنند، عقب مانده است. این نوع بالگرد‌ها همچنین می‌توانند نقش کلیدی در حمل‌ونقل پرسنل و تجهیزات در سناریو‌های درگیری ایفا کنند.

ناوچه‌های بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر

براساس گزارش رسانه‌های ایالتی چین و هنگ‌کنگ، چین به تازگی نسخه بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر از بزرگ‌ترین ناوچه خود را رونمایی کرد.

ناوچه جدید تایپ ۰۵۴B می‌تواند به یک سیستم یکپارچه نیروی محرکه الکتریکی (IEP)، یک رادار پیشرفته‌تر با قابلیت تشخیص بهتر و یک سیستم قدرت ترکیبی دیزل و گاز مجهز شود که تشخیص آن را دشوارتر می‌کند.

 

عید////// هرآنچه باید از مدرن‌سازی ارتش چین بدانید

 

ناوچه جدید حدود ۶ هزار تن متریک را جابجا می‌کند؛ ۲ هزار تن بیشتر از نسخه فعلی ۰۵۴A.

براساس گزارش رسانه‌ها، این ناوچه همچنین به یک تفنگ اصلی ۱۰۰ میلی‌متری مجهز شده که جایگزین تفنگ اصلی ۷۶ میلی‌متری در ۰۵۴A شده است.

ناوچه جدید حدود ۱۴۷ متر طول و ۱۸ متر عرض دارد؛ در حالی که ۰۵۴A ۱۳۴.۱ متر طول و ۱۵.۲ متر عرض دارد. تایپ ۰۵۴B سریع‌تر حرکت می‌کند و تشخیص آن سخت‌تر است و در کار‌های ضد زیردریایی بهتر عمل می‌کند. همچنین می‌توان از آن به‌عنوان اسکورت ناو هواپیمابر استفاده کرد.

تحلیلگران غربی معتقدند که چین در جنگ ضد زیردریایی که برای حفاظت از عملیات ناو‌های هواپیمابر دوربرد حیاتی است، عقب مانده است. 

یک کارشناس نظامی، می‌گوید که ناو جدید می‌تواند به‌عنوان یک «مینی ناوشکن» عمل کند. دو نمونه از این کشتی‌ها در کارخانه‌های کشتی‌سازی در شانگهای و گوانگژو ساخته می‌شوند.

موتور قدرتمندتر برای جنگنده‌های رادارگریز

چین در حال انجام آزمایش‌های پروازی در مقیاس کوچک برای جنگنده رادارگریز J-۲۰ مجهز به موتور‌های جدید WS-۱۵ است.

رسانه‌ها گزارش دادند که در ماه جولای (خرداد/تیر)، این هواپیما پرواز کرد.

 

عید////// هرآنچه باید از مدرن‌سازی ارتش چین بدانید

موتور جدید، جایگزین WS-۱۰C قدیمی‌تر، قرار است به J-۲۰ نیروی رانش بیشتر، سرعت بالاتر، توانایی پرواز مافوق صوت بدون استفاده از پس‌سوز‌های سوزاننده سوخت و برد طولانی‌تر بدهد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که این موتور جدید می‌تواند پایگاه‌های آمریکا در کره جنوبی، ژاپن و گوام را در برد J-۲۰ قرار دهد.

انتظار می‌رود آزمایش‌هایی در مقیاس بزرگ‌تر انجام شود. رسانه دولتی چین به نقل از یک کارشناس گفته است که موتور‌های قدرتمندتر دیگری نیز به احتمال زیاد در دست توسعه هستند.

ناو هواپیمابر در حال آماده‌سازی برای آزمایش‌های دریایی

چین در آخرین مراحل آماده‌سازی سومین ناو هواپیمابر طراحی و ساخت داخلی خود به نام «فوجیان» برای آزمایش‌های دریایی است. این یک گام کلیدی قبل از آغاز استفاده عملیاتی این کشتی جنگی است. 

یک گزارش نشان می‌دهد که این ناو هواپیمابر به احتمال زیاد طی ۲ سال طبق برنامه به نیروی دریایی ارتش چین خواهد پیوست.

 

عید////// هرآنچه باید از مدرن‌سازی ارتش چین بدانید

 

فوجیان امسال تحت آزمایش‌های پیشرانه و آزمایش‌های پهلوگیری قرار گرفت. گام بعدی آزمایش‌های دریایی خواهد بود.

عملیات‌های ناو هواپیمابر چینی از نزدیک از سوی ارتش‌های منطقه زیر نظر خواهد بود و برخی وابسته‌های نظامی و تحلیل‌گران می‌گویند که ارتش چین راهی برای تسلط بر عملیات پیچیده مورد نیاز برای محافظت از کشتی‌های دور از ساحل دارد.

ارتقا احتمالی کشتی تهاجمی دوزیست 

تصاویر آنلاین و گزارش‌های رسانه‌ای متوجه تغییراتی در روند تولید کشتی تهاجمی دوزیست (کشتی آبی-خاکی) نوع ۰۷۵ چین شده‌اند.

چین سه کشتی از این قبیل در اختیار دارد که برای حمله احتمالی به جزیره تایوان حیاتی تلقی می‌شوند. چین می‌گوید جزیره‌ای که به طور خودمحتار اداره می‌شود، متعلق به خودش است.

روند جدید نشان می‌دهد که این کشتی دوزیست جنگی ممکن است با نیروی محرکه الکتریکی یکپارچه، مشابه پیشرانه فوجیان ارتقا یابد.

حضور چین در نمایشگاه نظامی عربستان

برترین محصولات نظامی چین از جمله جت‌های جنگنده، پهپاد‌ها و خودرو‌های زرهی در نمایشگاه دفاعی ریاض در اواسط بهمن ۱۴۰۲ توجه زیادی را به خود جلب کردند. 

شرکت‌های تسلیحاتی چینی طیف کاملی از محصولات برتر زمینی، هوایی و دریایی خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند.

این محصولات شامل هواپیما‌های جنگی مانند جت جنگنده رادارگریز FC-۳۱، بمب‌افکن جنگنده JH-۷، هواپیمای ترابری استراتژیک Y-۲۰، هواپیمای حمل‌ونقل تاکتیکی Y-۹، و دوزیست AG۶۰۰، پهپاد‌هایی مانند سری Wing Loong، سری CH و سری FH، به علاوه کشتی‌ها، تانک‌ها و خودرو‌های زرهی، هویتزرها، و سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه، رادارها، و همچنین تفنگ‌ها و موشک‌های دفاع هوایی بودند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *