دماغه امید نیک کجاست و چرا در تحولات یمن اهمیت دارد؟

9:24 - 28 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۴۹۵۵
دماغه امید نیک کجاست و چرا در تحولات یمن اهمیت دارد؟
ارتش یمن با استفاده از موشک‌هایی که در اختیار دارد می‌تواند از اقیانوس هند تا دماغه امید نیک را برای کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی ناامن کند.

خبرگزاری میزان - عبدالمالک الحوثی، دبیرکل انصارالله یمن به‎تازگی اعلام کرد که از عبور کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی از اقیانوس هند به دماغه امید نیک جلوگیری کند.

الحوثی، گفت که عملیات نیرو‌های مسلح یمن با هدف قرار دادن کشتی‌ها در دریای سرخ و باب المندب در حمایت از مقاومت فلسطین در غزه ادامه خواهد داشت و با جلوگیری از عبور کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی از اقیانوس هند به سمت مسیر دماغه امید نیک نیز ادامه خواهد یافت.

براساس گزارش‌ها، از زمان آغاز عملیات ارتش یمن علیه اهداف رژیم صهیونیستی ۷۳ کشتی مرتبط با این کشتی هدف قرار گرفته‌اند که ۱۲ کشتی تنها در روز‌های گذشته بوده است.

یمنی‌ها اعلام کرده‌اند که موشک‌های مافوق صوت جدید در زرادخانه خود دارند که خطر حملات آن‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ و آبراه‌های اطراف را در پس زمینه جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه افزایش می‌دهد.

نیرو‌های مسلح یمن هفته‌ها درباره غافلگیری‌هایی که برای نبرد‌های دریایی برای مقابله با آمریکا و متحدانش برنامه‌ریزی می‌کنند، اشاره کرده‌اند.

اضافه شدن موشک‌های مافوق صوت به زرادخانه یمن می‌تواند چالش بزرگ‌تری برای سیستم‌های دفاع هوایی مورد استفاده آمریکا و متحدانش از جمله رژیم صهیونیستی ایجاد کند.

براساس گزارش ریانووستی، نیرو‌های موشکی یمن موشکی را با موفقیت آزمایش کردند که می‌تواند به سرعت ۸ ماخ برسد و با سوخت جامد کار کند. ۸ ماخ یعنی ۸ برابر سرعت صوت.

یمن قصد دارد تولید این موشک را برای استفاده در حملات در دریای سرخ و عرب و خلیج عدن و همچنین علیه اهدافی در اراضی اشغالی آغاز کند. 

به گفته منابع آگاه، نیرو‌های مسلح یمن هم‌زمان با آزمایش موشک مافوق صوت موشک‌ها و پهپاد‌های خود را ارتقا دادند و کلاهک‌های انفجاری را اصلاح کردند تا قدرت تخریب آن ۲ برابر شود.

دماغه امید نیک کجاست؟

دماغه امید نیک شبه جزیره صخره‌ای واقع در ساحل جنوبی آفریقای جنوبی مشرف به اقیانوس اطلس است. 

امید نیک برخلاف تصور عمومی جنوبی‌ترین بخش قاره آفریقا نیست، بلکه به عبارت بهتر جنوب غربی‌ترین قسمت آن است.

جنوبی‌ترین بخش آفریقا در واقع دماغه آگولاس در حدود ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی امید نیک است. 

نخستین دریانورد اروپایی که موفق شد از این آب‌راه عبور کند، بارتلومیو دیاس، کاوشگر پرتغالی در سال ۱۴۸۸ میلادی بود. 

پیامد‌های عبور کشتی‌ها از مسیر جایگزین دماغه امید نیک

آندریاس کریگ، مدرس دانشکده مطالعات امنیتی در کینگز کالج لندن، می‎گوید: حملات یمن باعث شده تا کشتی‌ها مجبور شوند برای رسیدن به مقصد خود از مسیر طولانی‌تر دماغه امید نیک تردد کنند و که هزینه‌های بیشتری را به بار می‌آورد.

پایگاه نکستیاس نیز در مقاله‌ای نوشت: مسیریابی مجدد به افزایش حمل‌ونقل دریایی، افزایش هزینه‌های بیمه و زمان طولانی‌تر سفر منجر شده که نتیجه‌اش تاخیر در تحویل کالا‌ها و کمبود محصولات است.

این تغییر مسیر همچنین هزینه‌های حمل‌ونقل را افزایش داده است. هزینه‌های حمل‌ونقل بالاتر در قالب افزایش قیمت کالا به مصرف کنندگان منتقل می‌شود.

تحلیلگران محاسبه کردند که انحراف از مسیر دریای سرخ و دور زدن از دماغه امید نیک در سفری از شانگهای به روتردام با سرعت ۱۸ گره دریایی، زمان سفر را از ۲۵ به ۳۳ روز افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *