رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
تحولات اوکراین|

واکنش کی‌یف به اظهارات پاپ؛ واردات تسلیحات در اروپا افزایش یافت

10:55 - 21 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۳۹۰۰
واکنش کی‌یف به اظهارات پاپ؛ واردات تسلیحات در اروپا افزایش یافت
رئیس‌جمهور اوکراین اظهارات پاپ فرانسیس درباره صلح با روسیه را وساطت مجازی از فاصله ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتری خواند.

خبرگزاری میزان - ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پیشنهاد پاپ فرانسیس برای صلح در اوکراین را رد کرده و آن را «وساطت مجازی» خواند.

زلنسکی از شخصیت‌های مذهبی اوکراین برای حمایت از ارتش اوکراین تشکر کرد. 

رئیس‌جمهور اوکراین در نطق ویدیویی خود گفت: این واقعا همان «کلیسا با مردم» است؛ برخلاف میانجیگری مجازی در فاصله ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتری. 

پیش از این پاپ فرانسیس از کی‌یف خواسته بود تا شجاعت برافراشتن پرچم سفید را داشته باشد. 

دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین هم در مورد اظهارات پاپ درباره پرچم سفید گفت که اوکراین پرچم (آبی و زرد) خودش را داشته و هیچ پرچم دیگری را برافراشته نخواهد کرد.

سفارت روسیه در آمریکا: لفاظی‌های روس‌هراسانه دولت بایدن حیرت‌انگیز است

سفارت روسیه به نقل از سفیر این کشور در واشنگتن گفت: روسیه لفاظی‌های روس‌هراسی از جانب آمریکا را به‌عنوان فعالیت تحریک‌آمیز در تعقیب هدفی توهمی برای بی‌ثبات کردن اوضاع در کشور می‌داند.

در این بیانیه آمده: سطح لفاظی‌های روس‌هراسانه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا حیرت‌انگیز است. از تریبون‌های آمریکا ادعا‌هایی در مورد «جاه‌طلبی‌های تهاجمی» روسیه در اروپا می‌شنویم.

در ادامه این بیانیه آمده: پنتاگون به راحتی کشور ما را «دشمن» آمریکا می‌نامد. مقامات و قانونگذاران وزارت خارجه با سرکشی از نمایندگان فراری «ستون پنجم» روسیه استقبال می‌کنند.

مکرون به کی‌یف می‌رود

خبرگزاری فرانسه به نقل از کاخ الیزه اعلام کرد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور در هفته‌های آینده به کی‌یف سفر خواهد کرد.

این اعلامیه پس از تماس تلفنی مکرون با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در روز یکشنبه منتشر شد.

طرفین در این تماس تلفنی بر تعهد خود به تعمیق همکاری در زمینه‌های امنیت سایبری، مین‌زدایی، تولید تسلیحات و سایر زمینه‌ها تاکید کردند.

در جریان سفر رئیس‌جمهور اوکراین به پاریس در ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن)، مکرون و زلنسکی توافقنامه امنیتی دوجانبه امضا کردند.

انتقاد کانادا از آمریکا به دلیل مشکل تحویل سامانه‌های موشکی به اوکراین

بیش از یک سال از وعده اتاوا مبنی بر اهدای سامانه‌های NASAMS به ارزش ۴۰۶ میلیون دلار کانادا به اوکراین می‌گذرد. با این حال، تحویل این سیستم‌های دفاع هوایی در هاله‌ای از ابهام است.

ادمونتون ژورنال گزارش داد که وزیر دفاع کانادا، آمریکا را به تاخیر در تحویل سامانه‌های دفاع هوایی NASAMS به اوکراین متهم کرده است. 

بیل بلر گفت: ما سعی کرده‌ایم آن (تحویل سامانه‌ها) را تسریع کنیم. متاسفانه آمریکایی‌ها در بودجه خود با چالش‌هایی مواجه شدند.

وزیر دفاع کانادا خاطرنشان کرد که بدون معامله خرید بین واشنگتن و اتاوا، کشورش به سال‌ها نیاز دارد تا NASAMS را از طریق فرآیند تدارکات استاندارد به دست آورد.

وزیر دفاع ایتالیا: فرانسه و لهستان نمی‌توانند به جای ناتو صحبت کنند

گیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا گفت که فرانسه و لهستان حق ندارند از طرف ناتو صحبت کنند و مداخله ائتلاف آتلانتیک شمالی در درگیری مسیر دیپلماسی را از بین می‌برد.

مکرون پس از کنفرانسی که در ۲۶ فوریه (۷ اسفند) به میزبانی پاریس در مورد اوکراین برگزار شد، گفت که مقامات غربی در مورد امکان اعزام نیرو به اوکراین بحث کرده‌اند و اگرچه در این زمینه اتفاق نظری حاصل نشده، اما هیچ چیز را نمی‌توان رد کرد.

افزایش واردات تسلیحات در اروپا

براساس داده‌های منتشر شده از سوی موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری) در دوره پنج ساله ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، اروپا واردات تسلیحات خود را تقریبا ۹۴ درصد افزایش داده است.

فرانسه در همین بازه زمانی با افزایش ۴۷ درصدی عرضه و پیشی گرفتن از روسیه برای اولین بار در این شاخص، سومین کشور جهان و پس از آمریکا دومین صادرکننده بزرگ تسلیحات شد.

غرب به دلیل دست داشتن در تخریب نورد استریم در این رابطه تحقیق نمی‌کند

فلوریان فیلیپات، رئیس حزب میهن‌پرستان فرانسه و نامزد انتخابات پارلمان اروپا گفت: غرب در مورد تضعیف نورد استریم تحقیق نمی‌کند، زیرا آمریکا و برخی از کشور‌ها مانند نروژ و انگلیس در این موضوع مقصر هستند و از همان ابتدا این موضوع روشن بود.

این سیاستمدار تاکید کرد که حتی کشور‌هایی که منافع آن‌ها به‌طور مستقیم تحت تاثیر این خرابکاری قرار گرفته است (مثل فرانسه و آلمان) اعتراض رسمی خود را اعلام نکردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *