سیاست بدون تغییر واشنگتن در حمایت از رژیم صهیونیستی

13:13 - 15 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۸۰۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سیاست بدون تغییر  واشنگتن در حمایت از رژیم صهیونیستی
آمریکا هیچ نشانه‌ای از تغییر در سیاست خود در زمینه حمایت بی‌قید و شرط از رژیم صهیونیستی با وجود جنایت‌های متعدد این رژیم در نوار غزه طی ۵ ماه اخیر، از خود نشان نداده است.

خبرگزاری میزان - یک هفته پیش، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ادعا کرد که توافق آتش‎بس در غزه قریب‌الوقوع است و می‌تواند از ۴ مارس (۱۴ اسفند) اجرایی شود؛ او به خبرنگاران گفت: مشاور امنیت ملی کاخ سفید به من می‌گوید که ما به آتش‌بس نزدیک هستیم.

اما موقعیت واقعی بایدن چندان حکایت از این موضوع نداشت؛ بیانیه بعدی یکی از مقامات ارشد دولت بایدن گزارش داد که رژیم صهیونیستی «اساسا» پیشنهاد توقف موقت جنگ را پذیرفته است.

اشتیاق دولت بایدن برای ادعای پیروزی در جست‌وجوی نوعی آتش‌بس موقت نشان می‌دهد که تا چه حد فشار فزاینده جهانی و داخلی را احساس می‌کند که خواستار آتش‌بس فوری، پایان دادن به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی، جلوگیری از تشدید تنش جدید علیه رفح مملو از پناهجویان و پایان محاصره غزه و ارائه فوری و بدون مانع سطوح عظیم کمک‌های بشردوستانه است.

با وجود امید‌های بیهوده واشنگتن و هدف غیررسمی آتش‌بس تا آغاز ماه مبارک رمضان، این توافق همچنان مبهم باقی مانده است؛ گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که بایدن از سران قطر و مصر می‌خواهد که بر رژیم صهیونیستی فشار آورند تا با آتش‌بس و مبادله اسیران موافقت کند.

وتو قطعنامه آتش‌بس از سوی واشنگتن و ادامه جریان پول و سلاح به رژیم صهیونیستی

اما ادعای بایدن درباره تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی به دلیل ادامه وتو قطعنامه‌های آتش‌بس از سوی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، آخرین بار در ۲۰ فوریه (یکم اسفند) و همچنین ادامه جریان تسلیحات و پول این کشور به رژیم صهیونیستی برای امکان ادامه حمله به غزه، تضعیف می‌شود.

قطعنامه‌ای که از سوی الجزایر به نمایندگی از گروه عرب ارائه شده بود، خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه شد و تمامی حملات علیه غیرنظامیان را محکوم کرد؛ این بیانیه به‌طور خاص «آوارگی اجباری غیرنظامیان فلسطینی را از جمله زنان و کودکان» رد کرد و بدون قید و شرط خواستار دسترسی بشردوستانه بدون مانع به غزه و «ارائه فوری، مستمر و کافی کمک‌های بشردوستانه در مقیاس گسترده» شد.

به‌طور قابل توجهی، این متن به دستور ماه ژانویه (بهمن ماه) دیوان بین‌المللی دادگستری اشاره می‌کند که رژیم صهیونیستی را به‌طور قابل قبولی در حال ارتکاب نسل‌کشی یا آماده‌سازی برای ارتکاب نسل‌کشی در غزه می‌داند و مجموعه‌ای از اقدامات موقت را اعمال کرد که رژیم صهیونیستی را ملزم به توقف اقدامات خود می‌کند.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، تنها حق وتو را علیه قطعنامه الجزایر اعمال کرد و در عوض پیش‌نویس جایگزین آمریکا را مطرح کرد و مدعی شد که از آتش‌بس نیز حمایت می‌کند.

اما پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا خواستار آتش‌بس فوری یا دائمی یا پایان دادن به نسل‎کشی رژیم صهیونیستی نیست؛ این متن مانع از حمله به رفح یا پایان دادن به محاصره نمی‌شود؛ قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای پایان دادن به جنگ جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه غزه طراحی نشده و همچنین توافقی که در حال حاضر در قاهره در حال مذاکره است، نیست.

مقاصد واقعی آمریکا از ارائه قطعنامه درباره غزه

برعکس، مفاد پیش‌نویس قطعنامه آمریکا نشان‌دهنده مقاصد واقعی دولت بایدن در قبال حمایت مستمر از رژیم صهیونیستی است و محدودیت‌های آتش‌بسی را که می‌کوشد ترتیب دهد، آشکار می‌کند.

در حالی که پیش‌نویس قطعنامه آمریکا از کلمه آتش‌بس استفاده می‌کند (که برای ماه‌ها در کاخ سفید ممنوع شده بود)، خواستار توقف فوری بمباران نیست، تنها از عبارت «در اسرع وقت» و بدون اشاره به زمان استفاده کرده است.

این قطعنامه پیشنهادی همچنین خواستار آتش‌بس دائمی نیست و دست رژیم صهیونیستی را احتمالا با حمایت خود واشنگتن برای از سرگیری بمباران نسل‌کشی خود باز می‌گذارد.

تقریبا هر چیزی که پیش‌نویس آمریکا خواستار آن است، با آنچه کنار گذاشته شده، تضعیف می‌شود؛ تقاضا برای رفع همه موانع برای ارائه کمک‌های بشردوستانه در غزه مطمئناً قوی به نظر می‌رسد، اما این تنها تا زمانی است که متن آن در به چالش کشیدن یا حتی نام بردن از مانع اصلی برای ورود کمک یعنی بمباران رژیم صهیونیستی ورود نکند.

پیش نویس ارائه شده از سوی آمریکا به این معنی است که این یک برنامه جدی برای پایان دادن به محاصره مرگ‌بار رژیم صهیونیستی نیست.

نباید تعجب کرد که «دولت بایدن قصد ندارد اسرائیل را در صورت آغاز عملیات نظامی در رفح بدون اطمینان از امنیت غیرنظامیان مجازات کند»، با وجود ادعای اینکه خواهان طرحی معتبر برای تضمین امنیت فلسطین است.

هیچ کس در دولت بایدن حتی به تحمیل پیامد‌هایی برای رد دائم درخواست‌های احمقانه برای خویشتن‌داری از سوی رژیم صهیونیستی اشاره نکرده است، مانند شرطی کردن کمک‌ها به استاندارد‌های حقوق بشر (طبق قوانین آمریکا) یا قطع کامل کمک‌های نظامی آمریکا.

تصویر دقیق‌تر از رویکرد واشنگتن به جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، ادامه خط لوله تسلیحاتی آمریکا برای مؤثرتر، کارآمدتر و مرگ‌بارتر کردن حمله رژیم صهیونیستی به غزه است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، دولت بایدن در حال آماده شدن برای ارسال بمب‌ها و سایر سلاح‌ها به رژیم صهیونیستی است که به زرادخانه نظامی آن اضافه می‌شود، حتی در شرایطی که واشنگتن مدعی تلاش برای آتش‌بس در غزه است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *