رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رواندا با اخراج پناهجویان از انگلیس به این کشور موافقت کرد

8:50 - 13 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۴۳۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رواندا با اخراج پناهجویان از انگلیس به این کشور موافقت کرد
همزمان با تلاش‌های دولت انگلیس برای اجرایی کردن طرح اخراج پناهجویان به رواندا، افراد بیشتری در کانال مانش جان خود را از دست می‌دهند.

خبرگزاری میزان - مقام‎های دریایی فرانسه می‌گویند که در سواحل این کشور جسد یک پناهجو پیدا شده و جست‌وجو برای یافتن دو فرد مفقودشده در کانال مانش ادامه دارد.

به گفته مقامات فرانسوی، حدود ۱۸۰ نفر در ۴ عملیات نجات هماهنگ شده در کانال مانش نجات یافتند.

همچنین عملیات جست‌وجو برای افراد ناپدید شده بیشتر همچنان ادامه دارد.

برخی از گروه‌های امدادی گزارش دادند که در مجموع ۳ نفر در تلاش برای عبور از کانال مانش ناپدید شده‌اند.

رسانه‌های فرانسه گزارش دادند که تعداد غیرمعمول از تلاش‌های پناهجویان برای عبور از کانال مانش در اواخر فوریه (اسفند ماه) صورت گرفت و این به دلیل آب‌های آرام در این روز‌ها بود.

در سوی دیگر کانال مانش، دولت انگلیس در بیانیه‌ای تایید کرد که حادثه‌ای در این آبراه رخ داده که در آن یک قایق کوچک غرق شده است.

تصویب طرح مهاجرتی انگلیس در پارلمان رواندا

قانونگذاران رواندا به‎تازگی طرحی را با انگلیس که در دسامبر گذشته (آذر) امضا شد، تصویب کردند که به لندن امکان می‌دهد پناهجویان را به این کشور اخراج کند.

دستکم ۶۸ نفر از ۷۰ قانونگذار حاضر در جلسه عمومی مجلس نمایندگان رواندا به این توافق رای مثبت دادند که از سوی جیمز کلورلی، وزیر کشور انگلیس و وینسنت بیروتا، وزیر خارجه رواندا در کیگالی، پایتخت این کشور امضا شد.

امانوئل اوگیراشبوجا، وزیر دادگستری رواندا، به قانونگذاران، گفت که براساس این توافق، رواندا یک دادگاه ویژه برای رسیدگی به پرونده‌ها و مسائل حقوقی مربوط به پناهندگان و پناهجویان ایجاد خواهد کرد.

او مدعی شد که یک روش عملیاتی استاندارد برای محافظت از مهاجران در برابر اخراج دنبال خواهد شد و یک کمیته مستقل برای بررسی اجرای توافق تشکیل می‌شود.

این توافق که رسما ابتکار مشارکت مهاجرت و توسعه اقتصادی رواندا-انگلیس نامیده می‌شود، در سال گذشته میلادی از سوی دادگاه عالی انگلیس مسدود شد.

پس از آن که مجلس اعیان انگلیس به تاخیر تصویب رای داد، این طرح بحث‌برانگیز همچنان با تاخیر مواجه است.

«بازگرداندن» در این طرح به معنای اخراج فرد به کشور مبدا است که با خطرات بسیاری برای افراد پناهجو همراه است.

مخالفت نهاد‌های انگلیسی با طرح رواندا

با وجود برآورد دیوان محاسبات انگلیس از هزینه‌های بسیار بالای توافق‌نامه ضدمهاجرتی رواندا، نخست وزیر این کشور همچنان از این طرح دفاع و بر لزوم اجرای آن برای مقابله با آنچه «هجوم مهاجران» عنوان شده، تاکید کرد.

در حالی که ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس، در تلاش است تا پروژه ضد مهاجرتی خود را برای اخراج پناهجویان به رواندا، برخلاف حکم دادگاه عالی قانون اساسی کشورش پیش ببرد، اما انتقادات به این پروژه به صعود خود ادامه داده و شرایط سختی را برای او ایجاد کرده است.

دولت محافظه‌کار انگلیس تاکنون هزینه ۲۹۰ میلیون پوندی را برای این پروژه تایید کرده، اما از گفتن اینکه چقدر پول بیشتر به رواندا داده است، خودداری کرد، مخالفان به این ارزیابی‌ها با عصبانیت و انتقاد شدید واکنش نشان دادند.

سوناک روز جمعه گذشته پس از انتقاد دیوان محاسبات انگلیس که براساس آن اخراج ۳۰۰ نفر اول به این کشور شرق آفریقا هزینه قابل‌توجهی تا بیش از نیم میلیارد یورو خواهد داشت، تاکید کرد: سرمایه گذاری ارزشمندی است.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس رواندا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *