رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گفت‌وگو|

نظریان: اسکی در ایران در حال نابودی است/ برای بارش برف دست به دامن خدا هستیم

8:45 - 06 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۰۳۷
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
نظریان: اسکی در ایران در حال نابودی است/ برای بارش برف دست به دامن خدا هستیم
رئیس فدراسیون اسکی گفت: امیدوارم بتوانیم ظرفیت‌هایی را ایجاد کنیم که مثل کشور‌های حوزه خلیج فارس سالن‌های سرپوشیده داشته باشیم تا ۱۲ ماه ورزشکاران را تحت تمرین قرار بدهیم.

عباس نظریان در گفت‌وگو با میزان، درباره آخرین وضعیت اسکی در کشورمان اظهار داشت: دیگر برای بارش برف دست به دامن خدا هستیم. متأسفانه هر ساله فصل بارش کوتاه‌تر می‌شود، واقعاً نگران اسکی هستیم. ما در ایران فضای سرپوشیده‌ای نداریم که ۱۲ ماه در سال بتوانیم تمرین کنیم و تمام امیدمان این است که فصل بارش برف در ایران بیشتر شود. متاسفانه در سال جاری فصل بارش برف عقب افتاد و خیلی هوا گرم شده است. اگر بارش نداشته باشیم، در خوشبینانه‌ترین حالت در این ماه یعنی اسفند ماه برف برای اسکی خواهیم داشت. 

وی افزود: چند هفته دیگر ماه مبارک رمضان را در پیش داریم و باید کار‌های امسال خودمان را جمع کنیم، چون در فضای پیست برای فعالیت در شب فرصتی نداریم. نه فقط امسال بلکه سال‌های آینده نیز با این محدودیت و چالش‌ها روبرو خواهیم بود. امیدوارم بتوانیم ظرفیت‌هایی را ایجاد کنیم که مثل کشور‌های حوزه خلیج فارس سالن‌های سرپوشیده داشته باشیم که با برف‌ساز‌ها ۱۲ ماه ورزشکاران را تحت تمرین قرار بدهیم تا انتظار رقم خوردن اتفاقات خوب در مسابقات بین‌المللی و بزرگ را داشته باشیم.

*اگر زیرساخت ایجاد کنیم می‌توانیم یک بار هزینه و ۵۰ سال استفاده کنیم

رئیس فدراسیون اسکی با اشاره به اینکه اسکی در ایران در حال نابودی است، اضافه کرد: اگر کشور می‌خواهد ورزش‌های زمستانی و به ویژه بخش اسکی تداوم داشته باشد باید بخش خصوصی وارد این عرصه شود. اما اگر با همین شرایط بد اقلیمی جلو برویم، این بارش‌ها اسکی ما را از بین خواهد برد.

نظریان در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد ورزشکاران‌مان برای تمرینات و اردو‌ها به کشور‌های برفی و سردسیر بروند، گفت: اگر ورزشکاران ایران بخواهند به کشور‌های دیگر بروند خیلی هزینه دارد. وقتی در کشورمان اردو می‌گذاریم، ۵۰ نفر می‌توانند در اردو باشند، اما اگر فدراسیون بخواهد نفرات ملی‌پوش را به اردوی خارج کشور اعزام کند فقط می‌تواند تعداد بسیار محدودی را به دلیل هزینه‌های بالا اعزام کند. اگر در ایران زیرساخت داشته باشیم می‌توانیم یک بار هزینه کنیم و ۵۰ سال از آن استفاده کنیم، مثل مجموعه ورزشی آزادی.

*باید با کشورهایی که کلی هزینه کرده‌اند و زیرساخت‌های خوبی دارند، رقابت کنیم

نظریان در مورد اضافه شدن چند رشته جدید به فدراسیون اسکی یادآور شد: از روز اولی که وارد فدراسیون شدم مطالعه‌ای روی ورزش‌های زمستانی داشتم که ۱۵ رشته مجزا با ۲۵۰-۳۰۰ مدال المپیک که ظرفیتش کمتر از المپیک تابستانی نیست در دسترس داریم، اما به دلایل مختلف از جمله؛ اقلیم، زیرساخت، تجهیزات، دسترسی سخت و یک مقدار هم کم توجه‌ بودن، باعث شده نتوانیم شرایط خوبی در رشته‌های ورزش‌های زمستانی داشته باشیم. کشورهای آسیایی مانند تایلند، نپال، اندونزی و ... که در دریا هستند در ورزش‌های یخی فعالیت خوبی دارند و وقتی ورزشکاران ایرانی مقابل آنها قرار می‌گیرند، فکر می‌کنیم آنها در کف آب نیستند، بلکه ما دور از آنها هستیم. در المپیک زمستانی جوانان، کنیا در آلپاین و صحرانوردی رنکینگ خوبی به دست می‌آورد، شاید آنها در کشورشان تمرین نکنند، اما در حال فعالیت در رشته‌های زمستانی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین‌ آیس هاکی، آیس اسکیت، کرلینگ، لوژ سواری و ... رشته‌هایی هستند که در بازی‌های آسیایی و المپیک زمستانی ۱۱۴ مدال دارند. یکی از فشارهای کاروان ورزش ایران در بازی‌های آسیایی زمستانی سال آینده است که چه کاری باید انجام بدهیم. باید با ۴۰-۵۰ کشور آسیایی که کلی هزینه کرده‌اند و زیرساخت‌های خوبی برای شرکت در این مسابقات دارند، رقابت کنیم. حالا با این شرایط ما نیز امیدواریم بتوانیم در کرلینگ، آیس هاکی، آیس اسکیت و اسکی اتفاقات خوبی رقم بزنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *