دلایل توقف عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی

7:30 - 22 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۲۴۷
دلایل توقف عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی
کارشناسان می‌گویند که مردم کشور‌های اسلامی و عربی عادی‌سازی روابط دولت‌ها با رژیم صهیونیستی را نمی‌پذیرند.

خبرگزاری میزان - دولت آمریکا مدتی است که به‌دنبال به‌رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی عربستان به‌عنوان بخشی از توافق آتش‌بس این رژیم و حماس است که شامل آزادی شهرک‌نشینان زندانی در غزه نیز می‌شود. 

به‌طور گسترده‌ تصور می‌شود که اگر ریاض رژیم صهیونیستی را به‌رسمیت بشناسد، این کار را زیر چتر پیمان موسوم به آبراهام انجام خواهد داد. 

دولت بایدن در ابتدا دانیل شاپیرو، سفیر سابق آمریکا در اراضی اشغالی را به‌عنوان فرستاده ویژه برای این توافق منصوب کرد.

عربستان به ادعا‌های آمریکا درباره اینکه مذاکرات در مورد توافق عادی‌سازی عربستان و رژیم صهیونیستی جدا از مذاکرات درباره آتش‌بس غزه پیش می‌رود، پاسخ داد.

وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که این کشور به واشنگتن اطلاع داده که تا زمانی که یک کشور مستقل فلسطینی در مرز‌های ۱۹۶۷ با پایتختی قدس ایجاد نشود و رژیم صهیونیستی به تهاجم خود به نوار غزه پایان ندهد و نیرو‌های خود را از آن خارج نکند، هیچ روابط دیپلماتیکی با این رژیم نخواهد داشت. 

پیش از آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهر)، واشنگتن تلاش می‌کرد تا عربستان را به پیمان ابراهام وارد کند؛ توافقی که براساس آن امارات و بحرین روابط خود را با رزیم صهیونیستی عادی‌سازی کردند.

محمد بن‌ سلمان در سپتامبر گذشته گفته بود که کشورش و رژیم صهیونیستی به عادی‌سازی نزدیک می‌شوند.

اما پس از حمله نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، عربستان مذاکرات درباره توافق با این رژیم را متوقف کرد. از آن زمان مقام‌های عربستان بر ضرورت دستیابی به آنچه صلح و تضمین حقوق فلسطینیان خواندند، قبل از پیشبرد هرگونه توافق عادی‌سازی تاکید کردند.

سیاست داخلی

سیاستگذاران غربی اغلب درک نمی‌کنند که سران و سیاستمداران عرب، مانند همتایان آمریکایی و اروپایی خود، تا چه حد باید سیاست داخلی را در نظر بگیرند.

کسانی که در ریاض و دیگر پایتخت‌های عربی حکومت می‌کنند نمی‌توانند نسبت به احساسات، نگرش‌ها و احساسات مردمی که جوامع خود را تشکیل می‌دهند بی‌تفاوت باشند.

محمد بن‌سلمان و دیگر سران عرب متوجه شده‌اند که چگونه مسئله فلسطین می‌تواند به سرعت شهروندان عرب را در سطح مردم بسیج کند؛ به گونه‌ای که مشروعیت حکومت‌های عربی متحد آمریکا را به چالش می‌کشد.

برخی از دیپلمات‌های عرب حاشیه خلیج فارس پیش از هفتم اکتبر هم معتقد بودند که اگر عربستان و رژیم صهیونیستی به سمت عادی‌سازی روابط پیش بروند، انتظار اعتراضات خیابانی نادر در عربستان را خواهند داشت.

اکنون، در بحبوحه جنگ در غزه، تصور این امر حتی ساده‌تر است. 

یک کارشناس، می‌گوید: اگر شرایط در غزه بدتر شود، روابط عادی کشور‌های عربی با اسرائیل به‌طور فزاینده‌ای تیره خواهد شد.

برای چندین دهه، درد و رنج فلسطینی‌ها نشانگر اصلی هویت برای اعراب و مسلمانان بوده است و برخی اقدام‌هایی که دولت‌های عربی برای اجتناب از همدستی در جنگ رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا علیه غزه انجام می‌دهند، این نکته را نشان می‌دهد. 

برای محمد بن‌سلمان و خانواده حاکم عربستان پیشبرد برنامه‌هایی برای عادی‌سازی با رژیمی که از سوی بسیاری از مردم عربستان و سراسر خاورمیانه، و از جمله در سراسر جهان، به‌عنوان یک رژیم مرتکب نسل‌کشی تلقی می‌شود، بسیار دشوار است.

امتناع کشور‌های عربی، به استثنای بحرین، از پیوستن رسمی به عملیات «نگهبان سعادت» و میزانی که بیشتر اعضای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) تصمیم گرفتند تا از حملات آمریکا و انگلیس علیه یمن فاصله بگیرند، گویای جایگاه افکار عمومی در این کشور‌هاست. 

اکنون حتی در میان برخی از ساکنان منطقه که پیش‌تر با جنبش انصارالله مخالف بودند یا هیچ نظری در مورد آن نداشتند، این دیدگاه وجود دارد که حملات پهپادی و موشکی یمنی‌ها به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در خلیج عدن و جنوب دریای سرخ در چارچوب جنایات رژیم صهیونیستی در غزه حمایت می‌شود. 

یک اندیشکده حامی رژیم صهیونیستی در واشنگتن یافته‌های خود را در مورد جایگاه حماس در چشم مردم عربستان در دوره پس از هفتم اکتبر منتشر کرد.

بر اساس این نظرسنجی، پس از آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی علیه غزه در ماه اکتبر، میزان حمایت شهروندان عربستان از حماس ۳۰ درصد افزایش یافت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *