نشست خبری مشترک وزیران امور خارجه ایران و پاکستان|

امیرعبداللهیان: امنیت پاکستان را امنیت ایران و منطقه می‌‎دانیم

11:50 - 09 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۷۱۵۰
امیرعبداللهیان: امنیت پاکستان را امنیت ایران و منطقه می‌‎دانیم
وزیران امور خارجه ایران و پاکستان با حضور در نشست خبری مشترک بر لزوم همکاری برای مقابله با تحرکات تروریستی تاکید کردند.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که صبح امروز دوشنبه، ۹ بهمن وارد اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان شد و با جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه پاکستان دیدار و رایزنی کرد؛ طرفین پس از رایزنی در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

ترویست‌ها در مناطق مرزی ایران و پاکستان از سوی کشورهای ثالثی مدیریت می‌شوند 

امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای پاکستانی خود گفت: امنیت پاکستان بخشی از امنیت ایران و امنیت منطقه است؛ ما به حاکمیت پاکستان احترام گذاشته و به تروریست‌ها فرصتی برای تهدید امنیت مشترک خود نمی‌دهیم؛ تردیدی نیست که ترویست‌ها در مناطق مرزی از سوی کشورهای ثالثی مدیریت می‌شوند که هیچ‌گاه خیر ایران و پاکستان را نمی‌خواهند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه کمتر کشوری در جهان به اندازه ایران و پاکستان دارای مشترکات فرهنگی، تاریخی و دینی هستند، گفت: ایران و پاکستان هیچ‌گاه اختلاف ارضی نداشته‌اند که این یکی دیگر از نقاط روشن در روابط دو کشور است؛ روابط دوستانه تاریخی ما تایید می‌کند که ما یک ملت واحد در دو جغرافیای متفاوت هستیم‌؛ ما امنیت کشور دوست و برادر پاکستان را امنیت ایران و منطقه می‌دانیم؛ دو طرف قویا به تمامیت ارضی یکدیگر احترام می‌گذارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه گفت: ما اینجا در اسلام‌آباد هستیم و بر این باور هستیم که مرزهای دو کشور را به مرزهای اعتقادی و تجاری تبدیل کنسم؛ با صدای بلند می‌گوییم که دو کشور در سایه همکاری@های مشترک و نیرومند به تروریست‌ها مجال نخواهند داد که امنیت دو کشور را تحت تاثیر قرار دهند؛ در سال‌های گذشته دو کشور شهدای امنیت بسیاری تقدیم کردند و تروریست‌ها صدمات زیادی به امنیت دو کشور وارد کرده‌اند. 

امیرعبداللهیان در بخشی دیگر با اشاره به رایزنی دو هیئت ایرانی و پاکستانی درباره امنیت مرزی، توسعه روابط اقتصادی، ایجاد مناطق آزاد و بازارچه‌های مرزی، اظهار کرد: توافق کردیم که همکاری‌ها را با پاکستان افزایش داده و کمیته مشترکی برای بررسی همه مشکلات و مسائل باقی‌مانده تشکیل دهیم.

وزیر امور خارجه در این نشست خبری اعلام کرد: من دعوت رسمی از آیت‌الله رئیسی را دریافت کردم؛ ما توافق داریم که با یک برنامه مشخص در کنار وزارت خارجه پاکستان می‌توانیم شاهد سفر رئیس‌جمهور ایران به اسلام‌آباد باشیم.

به گفته امیرعبداللهیان، توسعه گردشگری و نهایی کردن توافق‌های مربوط به انرژی که شاهد تبادل هیئت‌هایی در این باره خواهیم بود از دیگر محور‌های مذاکرات بود.

وی در ادامه اظهار کرد: دو کشور در مجامع بین‌المللی همکاری‌های سازنده‌ای با یکدیگر دارند؛ من از حمایت‌های قوی دولت و ملت پاکستان در حمایت از ملت مظلوم فلسطین تشکر می‌کنم؛ ما باور داریم شیعه و سنی یک مجموعه واحد و مسلمان هستیم؛ لذا ایران قویا به حمایت خود از مردم و مقاومت فلسطین ادامه خواهد داد؛ در پایان برای پاکستان برگزاری یک انتخابات موفق و امن را آرزو دارم و از خداوند سبحان بهترین‌ها را برای خواهران و برادران پاکستانی خود مسئلت دارم.

توافق ایران و پاکستان برای تشکیل مکانیزم مشورتی و اعزام افسران رابط بین دو کشور

وزیر خارجه پاکستان در نشست خبری با امیرعبداللهیلان، اظهار کرد: ایران و پاکستان مصمم به توسعه روابط سیاسی و امنیتی هستند؛ خطر تروریست چالش مشترک دو کشور است؛ ایران و پاکستان مصمم هستند تا رویکرد جمعی و مبتنی بر همکاری جهت مقابله با تروریست اتخاذ کنند و این مهم قابل تحقق است؛ اهتمام به تمامیت ارضی دو کشور از اصول غیرقابل اجتناب است؛ ما بر ضرورت همکاری دوطرف در مبارزه با تروریست توافق کردیم و افسران رابط دو کشور منصوب شده و به شهر‌های تربت بلوچستان و زاهدان اعزام شوند؛ برای مقابله با چالش تروریسم باید همکاری مشترک با ایران را تسریع کنیم.

وی در بخشی دیگر اظهار کرد: توافق کردیم درباره مسایل اقتصادی و مرزی همکاری‌های لازم را داشته باشیم؛ افتتاح بازارچه‌های مرزی دو کشور و افتتاح خط انرژی توسط سران دو کشور در آوریل ۲۰۲۳ نشان از اهتمام دو کشور در گسترش روابط است؛ ما امروز توافق کردیم ۵ بازارچه مرزی دیگر را افتتاح کنیم.

به گفته وزیر خارجه پاکستان طرفین توافق کردند در سطح وزیران امور خارجه مکانیزم مشورتی ایجاد شود؛ این مکانیزم به‌صورت منظم و با هدف نظارت بر پیشرفت همکاری‌های دو کشور تشکیل خواهد شد.

جیلانی تاکید کرد: اهتمام به تمامیت ارضی دو کشور از اصول غیرقابل اجتناب است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *