رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گفت‌وگو|

لطیفی: دیدار با سوریه بازی راحتی نیست/ قلعه‌نویی نتوانسته بین دفاع و حمله تیم ملی توازن ایجاد کند

0:50 - 08 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۶۴۴۱
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
لطیفی: دیدار با سوریه بازی راحتی نیست/ قلعه‌نویی نتوانسته بین دفاع و حمله تیم ملی توازن ایجاد کند
کارشناس فوتبال گفت: مسابقه با تیم سوریه کار راحتی نیست و بازیکنان خطرناک و باانگیزه‌ای دارد.

علی لطیفی در گفت‌وگو با میزان، درباره صعود تیم ملی فوتبال ایران به مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا اظهار داشت: دیدار با امارات بهترین بازی تیم قلعه‌نویی در این دوره سرمربیگری‌اش در تیم ملی بوده است. بازی مقابل هنگ‌کنگ هم علی‌رغم اینکه یک بر صفر به پیروزی رسید، اما عملکرد تیم بسیار افتضاح بود و به شدت از قلعه‌نویی انتقاد شد.

پیشکسوت فوتبال در مورد حضور تیم ملی فوتبال ایران در مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا گفت: برخی از کارشناس معتقد بودند که تیم ملی ایران از امارات شکست می‌خورد و به آن سمت جدول که تیم‌های کره‌جنوبی، استرالیا و عربستان حضور داشتند، می‌رفت. بر فرض مثال اگر تیم ملی از امارات شکست می‌خورد و به آن سمت جدول می‌رفت و در مرحله یک هشتم هم می‌باخت، آن وقت چه اتفاقی برای تیم ملی و قلعه‌نویی می‌افتاد؟

*سوریه در بازی مستقیم تبحر خاصی دارد

وی درباره سابقه کم‌کاری یک تیم در رقابت‌های مهم فوتبال ادامه داد: بکن باوئر، سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان در جام جهانی ۱۹۸۶، تیم پیری داشت و نمی‌خواست در بازی‌های فرسایشی با رقیبان قدرتمندش از رسیدن به فینال باز بماند، به همین دلیل‌ در آخرین دیدار گروهی به دانمارک باخت تا به سمت راحت‌تر جدول مراحل حذفی برود. این باخت تعمدی باعث شد تا فینال جام جهانی مسیر راحت‌تری نسبت به آرژانتین داشته باشند.

کارشناس فوتبال در مورد دیدار تیم ملی ایران در مرحله یک هشتم با سوریه گفت: مسابقه با این تیم کار راحتی نیست و بازیکنان خطرناک و باانگیزه‌ای دارد که مقابل ایران با چند برابر توان بازی می‌کنند. سبک بازی سوریه با سرمربی‌گری هکتور کوپر، دفاع و ضد حمله است، البته این مربی در تیم‌های بزرگ همچون والنسیا و اینترمیلان ابزار لازم داشت. سبک فوتبال سوریه شبیه فلسطین و لبنان است، اما قوی‌تر از این تیم‌هاست. آنها با قدرت بدنی زیاد، در بازی مستقیم تبحر خاصی دارند. ضمناً روی ضربات ایستگاهی هم مثل فلسطین کارآمد هستند و خیلی روی این روش گلزنی کار کرده‌اند.

*

لطیفی درباره ساختار دفاعی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا افزود: کی‌روش دستاوردی برای تیم ملی ایران نداشت، او در ۳ جام جهانی و ۲ مرتبه در جام ملت‌های آسیا هیچ جامی برای ایران به دست نیاورد. رفتن به جام جهانی با هر مربی ممکن بود که اسکوچیچ تیم کشورمان را به جام جهانی ۲۰۲۲ بُرد. اما کی‌روش در حالی در این مدت طولانی ساختار دفاعی ایران را درست کرد که این موضوع به بهای از دست رفتن خلاقیت و نبوغ فوتبال ایرانی که در آسیا به تهاجمی و تکنیکی معروف بود، شد. کی‌روش به فوتبال ایران ضربه زد و هیچ‌گاه نتوانست در فاز دفاعی و هجومی در تیم ملی توازن ایجاد کند. تیم ملی ایران با همان سبکی که مقابل آرژانتین بازی می‌کرد در برابر عراق هم به میدان می‌رفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز امیر قلعه‌نویی همانطور که قول داده بود فوتبال تهاجمی ارائه می‌دهد، اما او نیز به هیچ عنوان نتوانسته بین دفاع و حمله توازن ایجاد کند و دفاع تیم ملی ضعیف است. قلعه‌نویی اگر می‌خواهد تیمش به مراحل بالاتر و حتی قهرمانی برسد باید به فکر ساختار دفاعی‌اش باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *