کمپین تسلیحاتی اروپا؛ رکورد فروش تسلیحات آلمان به رژیم صهیونیستی و اوکراین شکسته شد

9:30 - 29 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۷۶۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کمپین تسلیحاتی اروپا؛ رکورد فروش تسلیحات آلمان به رژیم صهیونیستی و اوکراین شکسته شد
فروش تسلیحات آلمان به رژیم صهیونیستی و اوکراین رکورد زده است؛ این امر نشان‌دهنده روند فزاینده سیاست‌های حامی جنگ این کشور است.

خبرگزاری میزان - آلمان با سطوح بی‌سابقه صادرات تسلیحات به جنگ در اوکراین و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه دامن می‌زند.

سال گذشته میلادی، دولت آلمان صادرات تسلیحات به ارزش ۱۲.۲ میلیارد یورو را تصویب کرد که در مقایسه با سال پیش از آن ۴۰ درصد افزایش داشت.

این صادرات تسلیحات جزءجدایی‌ناپذیر برنامه آلمان و بخشی از یک کمپین تسلیحاتی گسترده در سراسر اروپاست.

بیانیه وزارت اقتصاد آلمان نشان می‌دهد که علاوه بر تحویل تسلیحات به ارتش اوکراین، نروژ در بازه زمانی یکم ژانویه تا ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳، تسلیحاتی بالغ بر ۱.۲ میلیارد یورو و پس از آن مجارستان (۱.۰۳ میلیارد یورو)، انگلیس (۶۵۴.۹ میلیون یورو)، آمریکا (۵۴۵.۴ میلیون یورو) و لهستان (۳۲۷.۹ میلیون یورو) تسلیحاتی را از آلمان خریداری کرده و محموله‌های تسلیحاتی نیز به ترتیب به اراضی اشغالی و کره جنوبی صادر شد.

این رقم از حجم صادرات ۸.۳۶ میلیارد یورویی که از سوی دولت ائتلافی آلمان در سال ۲۰۲۲ تصویب شده بود، فراتر رفته است که خود دومین کل صادرات سالانه در تاریخ آلمان پس از جنگ به شمار می‌رفت.

افزایش ۲ برابری صادرات سلاح آلمان به اوکراین

تحویل تسلیحات آلمان به اوکراین در سال ۲۰۲۳ دو برابر شد و با ۴.۴۴ میلیارد یورو، بیشترین صادرات را در سال دوم جنگ اوکراین به خود اختصاص داد.

علاوه بر این، مهمات در سطح اروپایی در حال تحویل به اوکراین است؛ دولت‌های اتحادیه اروپا متعهد شده‌اند تا پایان مارس ۲۰۲۴ یک میلیون گلوله مهمات را به اوکراین تحویل دهند که عمدتا از مهمات توپخانه سنگین تشکیل شده است.

به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کشور‌های اتحادیه اروپا تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار گلوله توپخانه از ذخایر خود به اوکراین ارسال کرده‌اند.

در ۱۷ دسامبر، غول اسلحه‌سازی آلمانی راین‌متال با این درخواست موافقت کرد و قراردادی با اوکراین برای تامین گلوله‌های توپخانه، تجهیزات انفجاری و پیشران به ارزش ۱.۲ میلیارد یورو منعقد کرد.

افزایش ۱۰ برابری صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی

از زمان آغاز نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، آلمان صادرات نظامی خود را به این رژیم ۱۰ برابر کرده است.

در سال ۲۰۲۳، صادرات آلمان به اراضی اشغالی بالغ بر ۳۲۳.۲ میلیون یورو بود که به‌ویژه شامل اجزایی برای حوزه‌های تاکتیکی مرتبط مانند پدافند هوایی و ارتباطات است.

۱۸۵ مورد از ۲۱۸ قرارداد صادرات تسلیحات سال گذشته آلمان به رژیم صهیونیستی پس از ۷ اکتبر و آغاز تجاوز این رژیم به نوار غزه، انجام شده است؛ بنابراین نظامی‌گری آلمان نه‌تنها مستقیما از نسل‌کشی کابینه نتانیاهو در نوار غزه حمایت می‌کند، بلکه مستقیما از آن سود می‌برد.

زمانی‌که جنگ غزه شروع شد، قیمت سهام شرکت تسلیحاتی راین‌متال تنها در عرض ۵ روز حدود ۱۵ درصد افزایش یافت که شدیدترین رشد سهام این شرکت در کل سال به شمار می‌رود.

آلمان علاوه بر صادرات و توسعه مشترک تسلیحات، سیستم‌های تسلیحاتی کلیدی را نیز از رژیم صهیونیستی وارد می‌کند که در جریان عملیات نظامی این رژیم توسعه یافته‌اند.

برای مثال، در ۲۳ نوامبر گذشته، دفتر تدارکات بوندسوئر و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی قراردادی به ارزش چند میلیارد یورو برای یک سیستم پدافندی امضا کردند که برای مقابله با موشک‌های هسته‌ای دوربرد طراحی شده است.

به گفته یک مجله نظامی، تصویب پارلمان آهسته «اما مصلحت‌آمیز‌تر» خواهد بود، زیرا نیروهای مسلح آلمان از این طریق حمایت سیاسی را برای معرفی یک سیستم تضمین می‌کند و واحد‌های آلمانی می‌توانند به سیستم‌های پدافندی در سراسر جهان مجهز شوند.

وزیر دفاع آلمان پیش از این اعلام کرده بود که این نهاد در حال برنامه‌ریزی برای تهیه ۵ سامانه موشکی پرتاب چندگانه PULS (سیستم پرتاب دقیق و جهانی) البیت است.

 یک پیشنهاد ۲۵ میلیون یورویی مربوطه قرار است در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۴ به پارلمان ارائه شود تا «نخستین سیستم‌های پدافندی از این نوع در اوایل سال ۲۰۲۴ تحویل داده شوند».

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *