جرم‌زدایی مصرف ماری‌جوانا و حشیش در غرب؛ کارشناسان درباره افزایش استعمال هشدار می‎دهند

10:01 - 18 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۴۹۸
جرم‌زدایی مصرف ماری‌جوانا و حشیش در غرب؛ کارشناسان درباره افزایش استعمال هشدار می‎دهند
کشور‌های عمدتا غربی با وجود هشدار‌ها درباره عوارض گسترده و ناشناخته ناشی از مصرف ماری‌جوانا و حشیش، همچنان در مسیر قانونی و جرم‌زدایی کردن مصرف آن حرکت می‌کنند.

خبرگزاری میزان - تعدادی از کشور‌های غربی طی سال‌های اخیر اقدام به قانونی کردن استعمال ماری‌جوانا و حشیش کرده‌اند و این روند در این کشور‌ها روبه‌رشد است.

برای برخی از کشور‌های جهان، استعمال این نوع مواد مخدر در فضای خانه و حتی در برخی مکان‌های عمومی به روندی عادی تبدیل شده است. در جا‌های دیگر، استعمال این مواد مخدر غیرقانونی بوده و داشتن یا استعمال آن جرم‌انگاری شده و افرادی که از این قونین سرپیچی کنند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

یکی از کشور‌هایی که مصرف ماری‌جوانا و حشیش در آن به‌طور گسترده‌ای قانونی شده، آمریکا است. این در حالی است که مصرف این مواد مخدر عوارض گسترده‌ای را برای مصرف‌کنندگان آن به‌همراه خواهد داشت.

اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا به قانونگذاران گفت که اکنون در حال بررسی این موضوع است که آیا باید مقررات فدرال در ارتباط با ماری‌جوانا و حشیش را به قانون مواد کنترل شده کاهش دهد یا خیر.

در همین حال، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه، هزاران شهروند کشورش را که به‌دلیل استفاده و نگهداری از ماده مخدر ماری‌جوانا در دادگاه‌های آمریکایی محکوم شده بودند، عفو کرد.

کشورهایی که مصرف حشیش و ماری‌جوانا را قانونی کرده‌اند

در آمریکای شمالی، جنوبی و مرکزی، کشور‌هایی که خرید بذر ماری‌جوانا در آن‌ها قانونی است، مواردی مانند کانادا و اروگوئه هستند که استعمال این ماده مخدر را در سطح فدرال به‌طور کامل قانونی کرده‌اند.

برخی کشور‌های اروپایی هم از شدت قوانین درباره مصرف این مواد کاسته‌اند. 

کانادا اجازه خرید، در اختیار داشتن و مصرف حشیش و ماری‌جوانا را در سراسر کشور می‌دهد و آن را به مرکزی برای معتادان به این مواد مخدر تبدیل کرده است.

آرژانتین آنچه «مصارف پزشکی ماری‌جوانا» خوانده و همراه داشتن مقادیر کم برای استفاده شخصی را قانونی کرده است.

جرم‌زدایی در کشور‌های مختلف به تغییری دگرگون‌کننده در چارچوب‌های قانونی پیرامون مصرف ماری‌جوانا و حشیش شده است. 

در این کشورها، یعنی پرتغال، اسپانیا، مکزیک، بلیز، کاستاریکا، جامائیکا، آرژانتین، کلمبیا، اکوادور، پرو و اروگوئه، جرم‌زدایی به معنای خروج از مجازات‌های سختگیرانه برای مصرف شخصی حشیش و ماری‌جوانا انجام شده است. 

در حالی که مستندات و شواهد متعدد نشان دهنده عوارض جانبی گسترده، درازمدت و ناشناخته ماده مخدر ماری‌جوانا و حشیش است، در سال‌های اخیر بحث قانونی اعلام کردن و جرم‌زدایی از آن در برخی از کشور‌ها به بحث روز تبدیل شده و به‌ویژه کشور‌های غربی با سرعت در مسیر قانونی اعلام کردن این مواد مخدر و جرم‌زدایی از آن گام برمی‌دارند. 

دلایل زیادی پشت تصمیم کشور‌ها برای قانونی اعلام کردن و جرم‌زدایی از ماری‌جوانا و حشیش به‌عنوان دو اقدام متفاوت وجود دارد و باعث می‌شود این کشور‌ها بی‌توجه به هشدار‌ها و توصیه‌های علمی و پزشکی درصدد اجرای اقدام در این چارچوب باشند. 

عوارض مصرف ماری‌جوانا و حشیش

اثرات این مواد مخدر بسته به افراد متفاوت است. یکی از ساده‌ترین عوارض این مواد مخدر افزایش اشتها و خشکی دهان است. از دیگر عوارض این مواد مخدر درک تغییر یافته از زمان، اختلال حافظه کوتاه مدت، قرمز شدن چشم، افزایش ضربان قلب، اضطراب یا پارانویا و اختلال در قضاوت و تصمیم‌گیری اشاره کرد.

وابستگی به این مواد مخدر به دلیل ترکیب روان‌گردان آن ایجاد شده و بر سیستم مغز تاثیر می‌گذارد. مصرف طولانی‌مدت ممکن است پس از قطع، علائم ترک، از جمله تحریک‌پذیری، بی‌خوابی و از دست دادن اشتها را به‌همراه داشته باشد. 

همچنین مصرف ماری‌جوانا و حشیش مشکلات تنفسی را به دلیل استنشاق مشتقات جانبی احتراق ایجاد می‌کند. استنشاق قطران و مواد سرطان‌زا ممکن است به برونشیت، سرفه مزمن و تحریک تنفسی کمک کند. 

استفاده از حشیش و ماری‌جوانا در دوره‌های حیاتی رشد مغز، مانند نوجوانی، نیز تاثیرگذار است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *