یک بام و دو هوای دیوان لاهه در پرونده فلسطین

8:59 - 18 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۴۷۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یک بام و دو هوای دیوان لاهه در پرونده فلسطین
دیوان کیفری بین‌المللی در رویکردی دوگانه در مقایسه با جنگ اوکراین، با گذشت چندین سال و شواهد مستند اما اقدامی در زمینه رسیدگی به جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی انجام نمی‌‎دهد.

خبرگزاری میزان - آخر هفته قبل از کریسمس، رژیم صهیونیستی از هلاکت ۱۷ سرباز ارتش خود در یک دوره ۲۴ ساعته خبر داد و جنگنده‌های این رژیم برای جبران شکست‌های خود در میدان نبرد، محله‌های مسکونی در سه اردوگاه آوارگان (المغازی، البریج و النصیرات) را هدف قرار داده و به شدت بمباران کرد.

حملات به این ۳ اردوگاه آوارگان فلسطینی ۲۵۰ شهید و صد‌ها مجروح بر جای گذاشت.

کشتار غیرنظامیان؛ صحنه‌ای آشنا در نوار غزه

در بیش از ۹۰ روز گذشته، کشتار غیرنظامیان به صحنه‌ای آشنا در غزه تبدیل شده است. هر زمان که ارتش رژیم صهیونیستی با خسارات قابل توجهی مواجه شود، به حملات تلافی‌جویانه به اهداف آسان غیرنظامی متوسل می‌شود.

وحشت رژیم صهیونیستی از غیرنظامیان یک هدف دوگانه را دنبال می‌کند؛ اول اینکه با ایجاد پیروزی‌های واهی، احساسات انتقام‌جویانه ذاتی در افکار عمومی خود را آرام و ثانیاً، درد و رنج را بر فلسطینیان بی‌گناه تحمیل کند.

برخلاف ادعای خود، رژیم صهیونیستی به‌طور عمدی تلاش‌های نظامی را به سمت غیرنظامیان به‌عنوان بخشی از اهداف نظامی خود هدایت می‌کند و نه به این دلیل که مبارزان مقاومت در میان غیرنظامیان قرار دارند.

در غیر این صورت، رژیم صهیونیستی دیگر چگونه می‌تواند انداختن بمب‌های یک تنی آمریکایی روی خانه‌ها را در میان پرجمعیت‌ترین اردوگاه‌های پناهندگان توجیه کند؟ برای اولین بار در تاریخ، از این سنگرشکن‌ها در خانه‌های غیرنظامی استفاده می‌شود.

تنها چیزی که رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایات جنگی خود نیاز دارد این است که ادعا کند چند روز قبل از بمباران به ساکنان هشدار داده شده که منازل خود را تخلیه کنند یا هدفی «با ارزش» وجود داشته است که حمله را توجیه می‌کند.

طی بیش از ۳ ماه گذشته، بیش از ۲۲ هزار غیرنظامی به شهادت رسیده‎اند؛ این رقم حدود ۷ هزار نفر را که در زیر آوار گرفتار شده‌اند، محاسبه نمی‌کند که نزدیک به ۵ هزار نفر از آن‌ها زن و کودک هستند.

تجاوز رژیم صهیونیستی همچنین به آواره شدن ۲ میلیون یا ۸۵ درصد از جمعیت غزه منجر شده که بسیاری از آن‌ها جابجایی‌های متعدد را تجربه کرده‌اند.

علاوه بر این، براساس گزارش وال استریت ژورنال، بیش از ۳۰۰ هزار نفر یا ۷۰ درصد از خانه‌ها و ۵۰ درصد از ساختمان‌ها در غزه آسیب دیده یا ویران شده‌اند؛ حتی اگر رژیم صهیونیستی جنگ و نسل‌کشی خود را فورا متوقف کند، واقعیتی دلخراش ظاهر می‌شود، زیرا ۱.۵ میلیون نفر خانه‌ای برای بازگشت ندارند، بیمارستان‌ها با وضعیت وخیم روبرو هستند و با تخریب، محاصره و تجهیزات پزشکی ناکافی برای نجات مجروحان دست و پنجه نرم می‌کنند.

جما کانل از دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، وضعیت آشفته بیمارستان الاقصی در مرکز غزه را به‌عنوان قتل عام مطلق توصیف کرد.

در واکنش به این فاجعه انسانی و در اقدامی کم‌نظیر، در ماه دسامبر ۲۰۲۳، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، ماده ۹۹ منشور سازمان ملل را مورد استناد قرار داد و فعال کرد؛ وی فورا از شورای امنیت خواست تا قبل از فروپاشی کامل سیستم حمایت بشردوستانه در غزه، مداخله کند.

گوترش همچنین به از دست دادن بیش از ۱۳۰ کارمند سازمان ملل اشاره کرد.

وتوی قطعنامه از سوی آمریکا

علی‌رغم هشدار دبیرکل سازمان ملل، آمریکا با وتوی قطعنامه شورای امنیت به‌تنهایی مانع از تلاش‌های بین‌المللی مشترک برای پایان دادن به فاجعه انسانی در غزه شد.

متأسفانه، هژمونی جهانی و امپریالیستی آمریکا به ابزاری صهیونیستی برای محافظت از این رژیم در برابر پاسخگویی در تمام نهاد‌های سازمان ملل، از جمله تحقیقات جاری دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) درباره جنایات جنگی در فلسطین تبدیل شده است.

رویکرد دوگانه دیوان کیفری بین‌المللی

اندکی پس از اینکه فلسطین در ژانویه ۲۰۱۵ به عضویت دیوان بین‌المللی کیفری در آمد، رسما از این دیوان درخواست کرد که جنایات رژیم صهیونیستی در حملات سال ۲۰۱۴ به غزه و نقض کنوانسیون ژنو در کرانه باختری و قدس شرقی را بررسی کند.

در آن زمان، فاتو بنسودا، دادستان وقت دیوان کیفری بین‌المللی، تحقیقات را با اطمینان خاطر در زمینه به پایان رساندن آن در «زمان مقتضی» آغاز کرد و به چالش‌هایی مانند منابع محدود و حجم کار سنگین برای دادستان‌ها اشاره کرد.

او سپس تأثیر همه‌گیری کرونا را بهانه کرد، در حالی که تحقیقات اولیه دیوان کیفری بین‌المللی ۴ سال پیش از شیوع ویروس کرونا آغاز شده بود.

پس از ۵ سال تحقیقات کامل، دادستان سابق این دیوان نوشت که جنایت جنگی در کرانه باختری، از جمله قدس شرقی و نوار غزه رخ داده یا در حال انجام است.

با این حال، برخلاف یک پرونده دادگاه قبلی علیه سودان، که در آن احکام بازداشت علیه افراد خاصی صادر شده بود، بنسودا در پایان دوره مسئولیت خود در سال ۲۰۲۱ بدون طرح اتهام علیه مقامات صهیونیست که متهم به جنایت جنگی بودند، سمت خود را ترک کرد.

در یک کنفرانس مطبوعاتی اخیر که در نوامبر گذشته در قاهره برگزار شد، کریم خان، دادستان فعلی دیوان بین‌المللی کیفری، مدعی شد که از زمان تصدی مسئولیت در ژوئن ۲۰۲۱، با جدیت تحقیقاتی را که از سوی سلف وی آغاز شده بود، دنبال کرده است.

با این حال، با انعکاس مواضع دادستان سابق، کریم خان به مخاطبان خود گفت که در ۲ سال گذشته، او تماس برقرار کرده و درخواست کمک و همکاری کرده است.

به نظر می‌رسید که همان دادستان وقتی بلافاصله تحقیقات را در ۲۵ فوریه ۲۰۲۲، تنها یک روز پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین، آغاز کرد، هیچ مانعی در مورد زمان و منابع نداشت.

تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۲، کریم خان اعلام کرد که قصد دارد «تحقیقات جامع دیوان بین‌المللی کیفری» در مورد جنایات جنگی ادعایی روسیه را آغاز کند در حالی که در آن زمان، تعداد غیرنظامیان کشته شده ۳۷۹ نفر بود.

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی تحقیقاتی را در مورد جنایات احتمالی در اوکراین در ۲۴ ساعت پس از جنگ آغاز کرد و دفتر او تمام منابع لازم را برای پایان دادن به این تحقیقات و صدور حکم بازداشت علیه مقامات روسیه یک سال بعد در اختیار داشت.

در مقابل، هم کریم خان و هم سلف او در دیوان کیفری بین‌المللی نزدیک به ۱۰ سال را سپری کردند و هنوز نمی‌توانند تحقیقات درباره جنایات گذشته مستند دیوان کیفری بین‌المللی در فلسطین را نهایی کنند.

در زمینه وضعیت غزه، کریم خان در جریان کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود در قاهره اذعان کرد که ۵ کشور آفریقای جنوبی، بنگلادش، بولیوی، کومور و جیبوتی برای بررسی جنایات احتمالی رژیم صهیونیستی ارجاع داده‌اند.

تا ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳، تعداد فلسطینی‌های کشته شده در غزه به حدود ۱۲ هزار نفر رسید که ۳۰ برابر بیشتر از تعداد کشته‌شدگان اوکراینی بود، زمانی که خان تحقیقات کامل دیوان بین‌المللی کیفری علیه روسیه را آغاز کرد. علاوه بر این، با در نظر گرفتن نسبت جمعیت، تعداد تلفات غزه ۴۸۲ برابر بیشتر از اوکراین بود.

با این وجود، هنگامی که از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در مورد ارجاع ۵ کشور در رابطه با جنایات رژیم صهیونیستی سوالی پرسیده شد، خان از پاسخ مستقیم خودداری کرد و به‌طور اتفاقی گفت که دفتر وی همچنان در حال تحقیق است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *