واکنش‌های جهانی به حادثه تروریستی کرمان

19:02 - 13 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۸۳۷
واکنش‌های جهانی به حادثه تروریستی کرمان
حادثه تروریستی در کرمان با واکنش‌های بین‌المللی همراه شده است.

خبرگزاری میزان_ حادثه تروریستی کرمان که به شهادت شماری از زائران در مسیر گلزار شهدای کرمان در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی شد، واکنش‌هایی را به دنبال داشت.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه

ما از حادثه تروریستی و منزجرکننده در استان کرمان بسیار متاسفیم.

خداوند کسانی را که در این حملات جان خود را از دست دادند رحمت کند و برای مجروحان نیز شفای عاجل آرزومندم.

من به مردم دوست و برادر ایران تسلیت می‌گویم.

پیام تسلیت ولادیمیر پوتین

پیام تسلیت پوتین خطاب به رهبر و رئیس جمهور ایران در پی عملیات تروریستی در کرمان: کشتار غیرنظامیانی که از آرامگاه بازدید می‌کردند از نظر ظلم و شقاوت بسیار تکان دهنده است، ما تروریسم را در تمام اشکال آن محکوم می‌کنیم.

انصارالله یمن

دفتر سیاسی انصارالله یمن با انتشار بیانیه‌ای انفجار‌های جنایتکارانه در شهر کرمان که به شهادت و مجروحیت ده‌ها نفر انجامید را محکوم کرد و به رهبری و دولت و ملت ایران و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

انصارالله یمن این حادثه را تلاش دشمن برای ضربه زدن به نقش ایران در استکبارستیزی و حمایت آن از آرمان امت و مقاومت دانست.

انصار الله یمن تاکید کرد که  جمهوری اسلامی ایران قوی‌تر از تمام توطئه هاست و تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد ناامنی در ایران به یاری خداوند متعال با شکست مواجه خواهد شد.

پیام تسلیت عمار حکیم

سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق اقدام تروریستی در شهر کرمان ایران را که ده‌ها قربانی غیر نظامی در پی داشته به‌شدت محکوم و تقبیح کرد.

وی از خداوند متعال برای شهدا رحمت و مغفرت و برای مجروحان طلب شفا و سلامت کرد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه این حادثه را به رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت ایران تسلیت گفت. 

حکیم بار دیگر از جامعه جهانی به‌خصوص کشور‌های آسیب‌دیده از آفت تروریسم خواست که برای خشک کردن منابع تأمین مالی تروریسم و کاستن از پیامد‌های منفی آن بر ثبات و امنیت ملت‌ها، دست به دست هم دهند و همکاری کنند.

آیت‌الله سیستانی

حادثه تروریستی امروز در استان کرمان که صد‌ها انسان بی گناه را به خاک و خون کشید موجب تأسف و تأثر فراوان شد.

این مصیبت جانکاه را به خانواده‌های داغ‌دار وعموم مردم شریف ایران تسلیت عرض می‌کنیم و از خدواند متعال برای شهدای گرامی رحمت و رضوان الهی و برای مجروحان شفای عاجل مسألت داریم.

وزارت خارجه سلطنت عمان

دولت عمان تسلیت خالصانه و همدردی صمیمانه خود را به ایران و خانواده‌های قربانیان دو بمب گذاری در استان کرمان ابراز داشته و برای مجروحان این حادثه آرزوی شفای عاجل می‌کند.

وزارت خارجه اردن

حمله تروریستی عصر امروز در شهر کرمان که به شهادت تعدادی از شهروندان ایرانی منجر شد را محکوم می‌کنیم.

ونزوئلا

حادثه تروریستی امروز در شهر کرمان را محکوم و با دولت، ملت و خانواده‌های قربانیان این حوادث تروریستی ابراز همدردی و همبستگی می‌کنیم.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا هم در پیامی نوشت: مفتخرم بدین وسیله ضمن تقدیم درودی برادرانه از جانب خود و به نمایندگی از ملت و دولت ونزوئلا، مراتب همبستگی خود را به مناسبت گرامیداشت چهارمین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی اعلام نمایم. ونزوئلا عظمت روح مبارزه و مقاومت قهرمان سردار سلیمانی را ارج می نهد، وی نبردی ستودنی برای پیشبرد ریشه کنی تروریسم اعمالی قدرت‌های استکباری به‌راه انداخت.

مقتدی صدر

ما با اندوه فراوان خبر بمب‌گذاری تروریستی را در کشور برادر عزیزمان ایران دریافت کردیم که در این حادثه غیرنظامیان بی‌گناه به شهادت رسیدند.

ضمن تسلیت به ملت ایران، برای ایشان امنیت، سلامتی، آرامش و برای شهدای این حادثه هم‌نشینی با اولیای الهی و پیامبر اکرم (ص) را آرزومندم.

دولت عراق حادثه تروریستی امروز در کرمان را که به شهادت ده‌ها نفر منجر شد، محکوم کرد و ضمن اعلام همبستگی خود با ملت و دولت ایران در مواجهه با این حادثه دردناک، بر آمادگی کشورش برای ارائه انواع کمک‌ها به منظور کاستن از شدت این اقدام جنایتکارانه و بزدلانه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان

پاکستان حملات غیرانسانی تروریستی در کرمان که جان چندین بی‌گناه را گرفت به‌شدت محکوم می‌کند.

جمهوری آذربایجان

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان حادثه تروریستی کرمان را محکوم کرد و به دولت و مردم ایران تسلیت گفت.

قطر

دولت قطر حادثه تروریستی کرمان را به شدت محکوم و به خانواده‌های شهدا و دولت و ملت ایران تسلیت گفت و برای مجروحان شفای عاجل مسالت کرد.

دولت قطر در بیانیه خود همچنین بر موضع دوحه در رد خشونت و تروریسم و اقدامات جنایتکارانه با هر انگیزه و علتی تاکید کرد.

ارمنستان

نخست‌وزیر ارمنستان گفت: با دلی سنگین از فاجعه‌ای که امروز در کرمان رخ داد و بر اثر آن افراد بی‌گناه کشته و مجروح شدند، باخبر شدم.
  
در این لحظه سخت، از طرف مردم جمهوری ارمنستان و خودم، جناب عالی، به من اجازه دهید تا برای همه بستگان قربانیان ابراز تاسف کنم و برای همه مجروحان آرزوی بهبودی عاجل کنم.

سازمان ملل 

دبیرکل سازمان ملل حمله تروریستی امروز در کرمان را به‌شدت محکوم کرد و به دولت و ملت ایران تسلیت گفت و خواستار پاسخگو شدن مسئولان این حمله شد.

رئيس مجلس اعلاى اسلامى عراق

حادثه تروريستى امروز كرمان از عزم ملت هاى مقاوم جهان اسلام نميكاهد.

شيخ همام حمودى رئيس مجلس اعلاى اسلامى عراق حادثه تروريستى شهر كرمان كه منجر به شهادت و مجروح شدن جمعى از عزاداران مراسم سالگرد شهادت سردار عزيز اسلام حاج قاسم سليمانى شد را  به مقام معظم رهبرى و ملت شريف ايران و بالاخص مردم شهيد پرور كرمان تسليت گفت. 
شيخ همام حمودى ضمن ابراز همدردى و آرزوى سلامتى براى مجروحين اين حادثه تاكيد كرد اين حوادث از عزم ملت هاى مقاوم كم نخواهد كرد بلكه بر اصرار و عزيمت آنها براى تحقق اهداف آرمانى خويش خواهد افزود. 

وى  خاطر نشان كرد حوادث تروريستى از اين قبيل، دليل شكست سياست هاى داعش گونه زورگويان صهيونيستي و غربى است.

نیمه برافراشته شدن پرچم کشورهای عضو شانگهای

سفارت ایران در چین در صفحه رسمی خود در فضای مجازی در واکنش به اقدام تروریستی کرمان نوشت: به احترام شهدا و قربانیان حادثه تلخ تروریستی زائران گلزار شهدای کرمان و حاج قاسم سلیمانی، دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای واقع در پکن، پرچم سازمان و اعضا را به‌حالت نیمه برافراشته درآورد.

مالزی

نخست‌وزیر مالزی با تسلیت گفتن شهادت جمعی از مردم ایران در عملیات تروریستی در کرمان، خواستار محاکمه مغز متفکر و عاملان این جنایت شد.

وزارت خارجه اتریش

وزارت خارجه اتریش در پیامی نوشت: ما از تلفات زیاد ناشی از بمب‌گذاری شهر کرمان وحشت زده‌ایم و همبستگی خود را با مردم ایران اعلام می‌کنیم؛ عاملان باید پاسخگو باشند.

وزارت خارجه هلند

وزارت خارجه هلند در پیامی نوشت: هلند حملات در شهر کرمان را به‌شدت محکوم می‌کند؛ آمار بالای کشته‌ها و مجروحان در ایران عمیقا غم‌انگیز است.

پیام تسلیت کشورهای آمریکای لاتین

دولت‌های مکزیک، ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه ضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی در کرمان، شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از ایرانیان را به مردم و دولت ایران تسلیت گفتند.

بلاروس

الکساندر لوکاشنکو در ارتباط با قربانیان چند انفجار در کرمان به رئیس‌جمهور ایران تسلیت گفت.

 رئیس‌جمهور بلاروس در پیامی تلفات متعدد بر اثر انفجارهای  پی‌درپی در مراسم عزاداری در شهر کرمان را به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران تسلیت گفت.

در این پیام تسلیت آمده است : بلاروس با اندوه عمیق خبر تلفات متعدد بر اثر انفجارهای پیاپی در مراسم عزاداری در شهر کرمان را دریافت کرد؛ بلاروس هرگونه مظاهر افراط‌گرایی و تروریسم را به‌شدت محکوم می‌کند.

آن‌چه رخ داد جنایتی است که صلح و امنیت را نه تنها در ایران بلکه در سراسر منطقه به‌شدت مختل می‌کند.

رئیس‌جمهور بلاروس از طرف هموطنان خود و شخصا ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان، برای مجروحان شفای عاجل آرزو و همچنین از رئیس‌جمهور ایران و مردم این کشور ابراز حمایت کرد.

برزیل

دولت برزيل طی بيانيه‌ای ضمن محكوم كردن اقدام تروريستی كرمان ، به خانواده قربانيان حادثه تسليت گفت و با مردم و دولت ايران ابراز همبستگی کرد.

فرانسه

دولت فرانسه در بیانیه‌ای گفت: فرانسه حمله تروریستی روز گذشته در کرمان را به شدیدترین وجه محكوم می‌کند.

نروژ

دولت نروژ در بیانیه‌ای گفت: نروژ حمله در شهر کرمان را به‌شدت محکوم می‌کند؛ عاملین باید پاسخگو باشند. تسلیت صمیمانه خود را به خانواده قربانیان و مردم ایران ابلاغ می‌کنیم.

صربستان

آلکساندار ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان در صفحه رسمی خود در ایکس با مردم ایران در پی حمله تروریستی کرمان ابراز همدردی کرد.

ووچیچ گفت: من از اقدام وحشتناک تروریستی در ایران عمیقا متاثر هستم. این ضایعه را به ملت دوست ایران و رئیس‌جمهور این کشور تسلیت می‌گویم و برای مجروحان و خانواده‌هایشان آرزوی شفای عاجل دارم.

حماس

جنبش مقاومت اسلامی حماس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: حادثه تروریستی در شهر کرمان که غیرنظامیان را هدف قرار داد و به شهادت و زخمی شدن صدها نفر منجر شد، محکوم می‌کنیم. هرگونه اقدام تروریستی که غیرنظامیان را هدف قرار دهد و موجب برهم زدن امنیت و ثبات جمهوری اسلامی ایران در راستای خدمت به طرح‌های شوم دشمن صهیونیستی شود که امنیت و منافع ملت‌های منطقه را هدف قرار داده، محکوم می‌کنیم.

حماس تاکید کرد که این مصیبت و فاجعه بزرگ را به ایران و خانواده‌های قربانیان خالصانه تسلیت گفته و از درگاه خداوند برای مجروحان شفای عاجل را مسئلت دارد.

کویت

وزارت خارجه کشور کویت در بیانیه‌ای گفت: دو حمله رخ داده در استان کرمان که در آن ده‌ها انسان بی‌گناه کشته شدند، محکوم می‌کند. این وزارتخانه مراتب تسلیت و همدردی صمیمانه دولت کویت را به جمهوری اسلامی ایران و خانواده‌های قربانیان اعلام و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان دارد.

پیام تسلیت اداره کل مسلمانان گرجستان

اداره کل مسلمانان گرجستان در پیامی گفت: با شنیدن خبر کشته و زخمی شدن انسان‌های بسیاری بر اثر حمله تروریستی به مردم در شهر کرمان، به‌شدت متاثر شدیم. این حادثه تلخ را به مردم و دولت ایران تسلیت می‌گوییم، از خداوند متعال برای جان‌باختگان این حادثه رحمت واسعه و برای خانواده‌های آنان صبر و برای مجروحان شفا مسئلت داریم.

دفتر  UNAMA سازمان ملل 

رئیس دفتر  UNAMA سازمان ملل مقیم تهران در پیامی به نماینده ویژه رئیس‌جمهور، ضمن ابراز همدردی با دولت و مردم ایران به دلیل حمله تروریستی کرمان، اعلام کرد: در کنار جمهوری اسلامی ایران هستیم.

بحرین

وزارت خارجه بحرین: حادث تروریستی کرمان که به جان‌باختن تعداد زیادی از غیر نظامیان منجر شد را به شدیدترین حالت محکوم می‌کنیم. این واقعه را به دولت و ملت ایران تسلیت می‌گوییم.

نیوزیلند

وزارت خارجه نیوزیلند در پیامی نوشت: قلب ما در پی حمله وحشتناک تروریستی کرمان با مردم ایران است . نیوزیلند تمامی اشکال تروریسم و در هر مکانی را محکوم می‌کند. ما به بازماندگان کشته‌شدگان این واقعه تسلیت می‌گوییم.

هند

سخنگوی وزارت خارجه هند در پیامی گفت: از انفجارهای مهیب در شهر کرمان ایران شوکه و اندوهگین هستیم. در این زمان سخت، ما همبستگی خود را با دولت و ملت ایران اعلام می‌کنیم.

سازمان همکاری اسلامی

حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در پیامی گفت: انفجار تروریستی که غیرنظامیان در ایران را هدف قرار داد و به تلفات و مجروحین بسیاری منجر شد، محکوم می‌کنیم. دبیرخانه سازمان ضمن ابراز تسلیت و همدردی صمیمانه خود به دولت و ملت ایران و خانواده‌های قربانیان و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان، حمایت و همبستگی خود را با جمهوری اسلامی ایران در این حادثه دردناک تجدید می‌کند.

کره جنوبی

وزارت خارجه کره جنوبی گفت: دولت کره جنوبی حملات و بمب‌گذاری انجام شده در کرمان که به کشته شدن حدود یکصد نفر و مجروح شدن تعداد زیادی از ایرانیان منجر شد را قویا محکوم کرده و مراتب تاسف عمیق خود را از این حملات اعلام می‌کند. دولت کره جنوبی بدینوسیله با قربانیان و خانواده‌های داغدار این حادثه ابراز همدردی کرده و بهبودی سریعتر مجروحان حادثه را آرزومند است.

وزارت خارجه چین

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: چین از حمله تروریستی شدیدی که در استان کرمان در جنوب شرق ایران رخ داد و تلفات سنگینی برجای گذاشت، شوکه شده است؛ ما برای قربانیان تسلیت عمیق خود را ابراز می‌کنیم و صمیمانه به مجروحان و خانواده قربانیان ابراز همدردی می‌کنیم. چین با همه اشکال تروریسم مخالف است، حملات تروریستی را قویا محکوم می‌کند و از تلاش‌های ایران برای حفظ امنیت و ثبات ملی قاطعانه حمایت می‌کند.

مصر

دولت مصر در بیانیه‌ای گفت: اقدام تروریستی شهر کرمان واقع در جنوب ایران که به صدها قربانی و مجروح از بین غیرنظامیان بی‌گناه منجر شد را به شدیدترین وجه محکوم می‌کند؛ به دولت و ملت ایران صمیمانه تسلیت عرض می‌کنیم و برای خانواده قربانیان آرزوی صبر داریم.

بلژیک

وزارت خارجه بلژیک با انتشار بیانیه ای در شبکه اجتماعی ایکس انفجارهای تروریستی در کرمان را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده: بلژیک در محکومیت بمب‌گذاری در شهر کرمان با اتحادیه اروپا همراه است. افکارمان با قربانیان و عزیزانشان است. تروریسم هرگز توجیه نمی‌شود. بلژیک در همبستگی با مردم ایران که شایسته صلح و ثبات هستند، ایستاده است.

عراق

ریاست‌جمهوری عراق با انتشار بیانیه‌ای به انفجارهای تروریستی شهر کرمان واکنش نشان داد.

براساس بیانیه ریاست‌جمهوری عراق، عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور این کشوربر همبستگی عراق و ایستادگی در کنار ایران در مقابله با این اقدام تروریستی زشت تاکید کرد و این حادثه دردناک را به رهبری، دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

موریتانی

وزارت خارجه موریتانی با صدور بیانیه‌ای، ضمن ابراز تاسف فراوان، حادثه تروریستی در کرمان را محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه موریتانی آمده است: اخبار مربوط به حمله تروریستی در استان کرمان که صدها نفر از مردم بی‌گناه را هدف قرار داد تقبیح و محکوم می‌کنیم. موریتانی این مصیبت بزرگ را به مردم و حکومت ایران تسلیت عرض کرده و از خداوند عزوجل برای شهدا، رحمت واسعه، برای مجروحین شفای عاجل و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزومند است.

سوریه

سوریه بیانیه شدیداللحنی درباره دو حمله تروریستی کرمان صادر کرد.

وزارت خارجه و مهاجرین سوریه در این بیانیه اعلام کرد: سوریه ضمن ابراز تاسف و تسلیت به رهبری، دولت و ملت ایران و خانواده‌های شهدا و مجروحین، برای مجروحین شفای عاجل مسئلت و تاکید می‌کند که اقدامات تروریست‌ها و حامیان آنها در رسیدن به اهداف شوم خود حتما به شکست خواهد انجامید و لازم است هر جایی که هستند تحت تعقیب قرار گرفته و مجازات شوند.

در ادامه این بیانیه آمده: سوریه  همبستگی کامل خود را با جمهوری اسلامی ایران در رویارویی با این حملات تروریستی و توطئه‌های شوم، اعلام می‌کند و معتقد است که ایران قدرت عبور از این مصیبت دردناک را دارد.

لبنان

وزارت خارجه و اتباع لبنان هم حمله رخ داده در شهر کرمان را محکوم کرده و نسبت به مخاطرات این اقدام جنایتکارانه و امکان تاثیر آن بر بی‌ثبات‌سازی امنیت منطقه هشدار داد. 

وزارت خارجه و اتباع لبنان همچنین مراتب تسلیت عمیق خود را به دولت و ملت ایران و خانواده‌‌های قربانیان ابراز داشته و امید شفای عاجل برای مجروحان کرد.

رئیس‌جمهور چین

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در واکنش به حادثه تروریستی کرمان گفت: از شنیدن خبر حمله تروریستی در ایران شوکه شدم.

وی گفت: از طرف دولت و مردم چین با خانوده قربانیان این حادثه همدردی می‌کنم. چین با همه اشکال تروریسم مخالف است و قاطعانه از تلاش‌های ایران در حفظ امنیت و ثبات ملی‌اش حمایت می‌کند.

ترکمنستان

رئیس شورای مصلحت ترکمنستان و رئیس‌جمهور این کشور در پیام‌های جداگانه‌ای به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور کشورمان، حادثه تروریستی کرمان را محکوم و با خانواده جان‌باختگان ابراز همدردی کردند.

در پیام رئیس‌جمهور ترکمنستان خطاب به آیت‌الله رئیسی آمده است: این حادثه تروریستی که به تلفات جانی و مجروحیت‌های جانی و مالی ناشی از انفجار در شهر کرمان منجر شد را به شما و همه مردم برادر جمهوری اسلامی ایران تسلیت عرض می‌کنم. در این شرایط سخت از شما خواهشمندم که صمیمانه‌ترین مراتب همدردی و حمایت ما را به خانواده‌های داغدار و بستگان این انفجار اعلام فرمایید.

انگلیس

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در واکنش به اقدام تروریستی کرمان گفت: انگلیس بمب‌گذاری هولناک روز گذشته در کرمان ایران را که باعث کشته شدن تعداد زیادی از ایرانیان شد، محکوم می‌کند.

پیام تسلیت رئیس جمهور سوریه در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

بشار اسد رییس جمهور سوریه در پیامی حادثه تروریستی کرمان را محکوم کرد که متن آن به شرح زیر است:


آیت الله سید ابراهیم رئیسی 
رئیس جمهوری اسلامی ایران
برادر
ما در درد و اندوه شما برای قربانیان حملات تروریستی نفرت انگیز که در شهر کرمان و در جوار مزار شهید قاسم سلیمانی رخ داد شریک هستیم.

 مصیبت وارده را به رهبری و ملت ایران بخصوص خانواده قربانیان تسلیت عرض می‌کنیم و همدردی می‌نمائیم.

 امیدواریم خداوند متعال شهدا را مشمول رحمت بیکران خود قرار داده و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت داریم.

 این حملات تروریستی که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد بیانگر میزان ناتوانی تروریست‌ها و حامیان آنان در وادار ساختن مردم ما برای عقب نشینی از اصول و دست کشیدن از منافع و ناتوان ساختن مردم در دفاع از حاکمیت و کرامت کشورشان است. خون شهدا همواره قطب نمائی خواهد بود که ما را به راه حق و سرافرازی هدایت می‌کند.

 مجددا به جنابعالی تسلیت عرض می‌کنیم و همیشه برای کشور برادر خود آرزوی خیر و ثبات و بهروزی داریم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *