پوشش رسانه‌های آمریکا از غزه؛ جانبدارانه و متمایل به روایت رژیم صهیونیستی

9:15 - 11 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۲۶۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پوشش رسانه‌های آمریکا از غزه؛ جانبدارانه و متمایل به روایت رژیم صهیونیستی
رسانه‌های غربی و آمریکایی پوششی جانبدارانه و متعصبانه از رویدادهای غره به تصویر می‌کشند که متمایل به روایت رژیم صهیونیستی است.

خبرگزاری میزان – سی‌ان‌ان به‎تازگی گزارشی را با عنوان «برای اولین بار از زمان شروع جنگ، گزارش کلاریسا را از داخل غزه تماشا کنید»، منتشر کرد.

این گزارش مربوط به یک بیمارستان صحرایی در رفح بود که خبرنگار این شبکه، آن را تهیه کرده بود.

با وجود این، روزنامه‌نگاران آمریکایی از داخل غزه گزارشی نداده بودند، به جز تعدادی گزارش که در کنار سربازان صهیونیست حضور داشتند.

رژیم صهیونیستی به‌عنوان یک رژیم اشغالگر که کنترل مرز‌های نوار غزه را در اختیار دارد، دسترسی خبرنگاران خارجی را رد کرده و مصر را نیز برای انجام این کار تحت فشار قرار داده است، اما موضوع نحوه دسترسی خبرنگاران آمریکایی به این بیمارستان است.

پوشش‌های تحریف شده از غزه در رسانه‌های آمریکا

طی ۳ ماه گذشته، به‌شدت پوشش‌های جانبدارانه از رژیم صهیونیستی، تحریف‌شده و ناقص به‌ویژه در تلویزیون آمریکا پخش شده است.

بیشتر مجریان اخبار و مجریان برنامه در کلام، لحن صدا و انتخاب‌های سرمقاله، تعصب شدیدی را برای رژیم صهیونیستی ابراز می‌کنند، غلبه تحلیل‌های نظامی از سوی افسران ارشد بازنشسته آمریکا به همان اندازه به رژیم صهیونیستی و علیه حماس متمایل بود.

سیل پوشش عمیق انسانی، شخصی، گرم و احساسی درباره صهیونیست‌های بازداشت شده و به هلاکت رسیده با گزارش‌های کم‌عمق‌تر و کمتر درباره قربانیان و اسیران فلسطینی در تضاد بود؛ بنابراین جای تعجب است که آیا گزارش یک بیمارستان صحرایی در غزه بهتر، متعادل‌تر و انسانی‌تر خواهد بود؟

آنچه در ادامه گزارش شبکه آمریکایی از بیمارستان صحرایی رفح می‌آید، قابل تامل است.

رسانه‌های آمریکایی از مسئولیت و تعهد روزنامه‌نگاری در ارائه تصویری کاملا منطقی از وضعیت غزه به مخاطبان کوتاهی می‌کنند.

مروری بر تناقضات گزارش سی‌ان‌ان

سی‌ان‌ان در گزارش خود تنها یک بار در ابتدا به بیش از ۲۲ هزار حمله نظامی رژیم صهیونیستی و «شدت و وحشیانه بودن» آن‌ها اشاره می‌کند، اما اشاره‌ای نمی‌کند که بمباران این رژیم آنقدر بی‌رویه و مرگبار بوده که محققان حقوقی آنچه را که در غزه اتفاق می‌افتد یک نسل‌کشی می‌دانند و چندین پرونده حقوقی بزرگ برای جلوگیری از آن وجود دارد.

این گزارش، می‌گوید که بیشتر بیماران را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند که از هر ۳ مرگ، ۲ نفر از آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، اما اشاره‌ای به این واقعیت ندارد که بمباران رژیم صهیونیستی منجر به شهادت، مجروح و مفقود شدن بیش از ۸۰ هزار فلسطینی که بیشتر آن‌ها غیرنظامیانی هستند و در خانه، بیمارستان‌ها یا مدارس ساکن بودند.

گزارش اشاره می‌کند که بیمارستان صحرایی رفح از سایر مراکز درمانی که بیش از حد شلوغ هستند، بیماران و مجروحان را پذیرش می‌کند، اما دلیل آن را نمی‌گوید؛ زیرا رژیم صهیونیستی به‌طور نظام‌مند اکثر بیمارستان‌های غزه را بمباران کرده و به حدی آنها را هدف قرار داده که از دسترس خارج شده‌اند.

همچنین هیچ اشاره‌ای به صد‌ها کارمند پزشکی که رژیم صهیونیستی به شهادت رسانده و منجر به کمبود شدید کادر پزشکی شده است، نمی‌شود.

سی‌ان‌ان، فاش نمی‌کند که رژیم صهیونیستی از تحویل تجهیزات نجات دهنده زندگی و حتی اولیه پزشکی به غزه خودداری می‌کند.

همه انسان‌های رنج‌کشیده‌ای که این شبکه آمریکایی با آن‌ها مصاحبه می‌کند - با عضو قطع شده، خانواده شهید شده، استخوان‌های شکسته و چهره‌های مخدوش - عمدتا در زمینه‌هایی منفعل و تقریبا انتزاعی ارائه می‌شوند که انسانیت کامل آن‌ها یا ماهیت کامل درگیری را نشان نمی‌دهد.

در نتیجه، بیشتر فلسطینی‌هایی که در این گزارش دیده می‌شوند، چهره‌هایی تک‌بعدی مانند به نظر می‌رسند که تنها ترس و نگرانی را بیان می‌کنند.

رسانه‌های آمریکایی غزه را در چارچوب دیگر درگیری‌ها در اروپا و خاورمیانه مورد بحث قرار می‌دهند، اما از این جنگ به‌عنوان جدیدترین قسمت از پاکسازی قومی، استعمار و اشغال ۷۵ ساله فلسطینیان از سوی رژیم صهیونیستی یاد نمی‌کنند.

آن‌ها به این واقعیت اشاره نمی‌کنند که اکثریت ساکنان غزه پناهندگان یا نوادگان پناهندگانی هستند که در سال ۱۹۴۸ از سوی شبه‌نظامیان صهیونیست مجبور به ترک خانه‌های خود شدند تا جان خود را از دست ندهند.

در حالی که روزنامه‌نگاران غربی اشاره می‌کنند که رژیم صهیونیستی و مصر دسترسی به غزه را «تقریباً غیرممکن» کرده‌اند، به نظر می‌رسد که این امر به دلیل خطر بمباران این رژیم است.

این توجیه با توجه به این واقعیت که روزنامه‌نگاران غربی در سراسر خط مقدم جنگ در اوکراین حضور داشته‌اند، بسیار عجیب است.

این موضوع بیان نمی‌شود که خبرنگاران خارجی از ورود به غزه منع شده‌اند، زیرا رژیم صهیونیستی می‌خواهد روایت جنگ را کنترل کند.

موضوع، پوشش ضعیف رسانه‌ای از رویداد‌های غزه است، زیرا در آمریکا، انگلیس و سایر کشور‌های غربی، آسیب‌هایی را که ناشی از ترویج دیدگاه‌های جعلی رژیم صهیونیستی و دولت‌های غربی بیش از هر چیز دیگری ایجاد کرده است، می‌توان دید.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *