انتخابات‌های کلیدی ۲۰۲۴؛ رقابت بایدن و ترامپ در آمریکا و تلاش پوتین برای ادامه حضور در کرملین

7:30 - 04 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۸۶۷
انتخابات‌های کلیدی ۲۰۲۴؛ رقابت بایدن و ترامپ در آمریکا و تلاش پوتین برای ادامه حضور در کرملین
جهان در سال ۲۰۲۴ با انتخابات‌های زیادی مواجه است که بر اساس گزارش فرانس۲۴، ۵ مورد از آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردارند.

خبرگزاری میزان - جهان در سال ۲۰۲۴ شاهد انتخابات‌های بسیاری خواهد بود و تعدادی از این انتخابات‌ها بسیار کلیدی خوانده شده‌اند.

فرانس ۲۴ در گزارشی با موضوع بررسی انتخابات‌های مهم جهان در سال ۲۰۲۴، نوشت: در حالی که نیمی از جهان در سال ۲۰۲۴ به پای صندوق‌های رای می‌روند و حدود ۳۰ کشور رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنند، اما پنج انتخابات کلیدی وجود دارد که جهان به‌طور ویژه به تماشای آن‌ها خواهد نشست.

رقابت احتمالی بایدن و ترامپ

ده‌ها میلیون آمریکایی روز پنجم نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان) در رقابتی که می‌تواند جو بایدن را تا سن ۸۶ سالگی در قدرت نگه دارد، رئیس‌جمهور جدید کشورشان را انتخاب می‌کنند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر رای‌دهندگان بر این باورند که بایدن با سن بالای خود پیرتر از آن است که بتواند ریاست‌جمهوری آمریکا را در اختیار داشته باشد. در طرف مقابل هم رقیب احتمالی او، یعنی دونالد ترامپ هم ۷۷ ساله حضور دارد که طی ماه‌های گذشته حاشیه‌های زیادی داشته است.

با این حال هنوز مشخص نیست که این رقابت واقعا دوباره انجام خواهد شد یا خیر. 

دونالد ترامپ همچنان درگیر پرونده‌های متعدد کیفری است و او در ماه‌های آینده باید در دادگاه‌های مختلفی حضور پیدا کند. همچنین سابقه هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا نگرانی‌ها را از حضور دوباره او در این رقابت انتخاباتی بالا برده است؛ نگرانی‌های بسیاری وجود دارد که در صورت شکست دوباره ترامپ در انتخابات، مشکلاتی به مراتب بزرگ‌تر از آنچه در سال ۲۰۲۰ رخ داد در آمریکا پیش بیاید.

در همین حال، وضعیت جو بایدن هم چندان مساعد نیست. موضوع پرونده هانتر، فرزند او و همچنین دستور مجلس نمایندگان برای آغاز تحقیقات رسمی استیضاح بایدن از دیگر مشکلاتی است که کارزار انتخاباتی او با آن روبرو است. 


پوتین ۶ سال دیگر در قدرت می‌ماند؟

 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در حالی که نظامیان این کشور در حفظ مواضع خود در اوکراین موفق بوده‌اند، اعلام کرده است که بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد خواهد شد. پیروزی پوتین باعث ماندن او در قدرت برای دست‌کم شش سال دیگر خواهد شد. پوتین از سال ۲۰۰۰ ریاست‌جمهوری کشورش را برعهده دارد. 

ولادیمیر پوتین روز هشت دسامبر (۱۷ آذر) اعلام کرد که برای پنجمین دوره در انتخابات ریاست جمهوری نامزد می‌شود و در صورتی که او در این رقابت پیروز شود تا سال ۲۰۳۰ و یعنی به مدت ۳۰ سال رئیس‌جمهور این کشور باقی خواهد ماند.

پوتین در سال ۲۰۲۰ قانون اساسی را اصلاح کرد تا به او اجازه دهد از نظر تئوری تا سال ۲۰۳۶ در قدرت بماند. این موضوع باعث خواهد شد تا او بتواند حتی رکورد دوران حضور در قدرت در این کشور را که متعلق به استالین بوده است، هم بشکند.

با توجه به ادامه جنگ اوکراین احتمال کمی وجود دارد که کسی بتواند مقابل ولادیمیر پوتین به پیروزی برسد.

نارندرا مودی و بازی قدرت

نزدیک به یک میلیارد نفر از مردم هند طی ماه‌های آوریل و می، پای صندوق‌های رای خواهند رفت تا مشخص شود نارندرا مودی و حزب او می‌توانند برای دور سوم در قدرت باقی بمانند یا خیر.

با وجود پیشرفت‌های اقتصادی که در هند ایجاد شده، این سیاستمدار تنش‌های قومی و مذهبی را در این کشور به اوج رسانده و افراط‌گرایی مذهبی به‌ویژه در قبال مسلمانان در این کشور بسیار افزایش یافته است.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد فعلا نارندرا مودی و حزب او وضعیت مناسبی دارند و از بخت قابل توجهی برای پیروزی در انتخابات برخوردارند؛ اما در همین حال، از آنجایی که هنوز چند ماه تا زمان انتخابات باقی مانده ممکن است اتفاقات دیگری در فضای سیاسی این کشور رخ دهد.

حامیان نارندرا مودی استدلال می‌کنند که او توانسته به جایگاه هند در نظام بین‌الملل اعتبار قابل توجهی بدهد.

انتخابات پارلمان اروپا

بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر اتحادیه اروپا واجد شرایط شرکت در انتخابات پارلمان اروپا هستند. این انتخابات قرار است در ماه ژوئن برگزار شود.

این انتخابات آزمونی برای حمایت پوپولیست‌ها و سیاستمداران دست راستی خواهد بود که اخیرا در چند کشور توانسته‌اند به پیروزی‌هایی دست پیدا کنند؛ از به قدرت رسیدن دولت جورجیا ملونی در ایتالیا گرفته تا هلند و پیروزی خیرت ویلدرس نگرانی‌ها را در بروکسل افزایش داده است.

در همین حال، طرفداران اتحادیه اروپا فعلا می‌توانند خوشحال باشند که در لهستان دونالد توسک، رئیس پیشین شورای اروپا توانسته دولت راست‌گرای این کشور را کنار زده و خود به‌عنوان نخست‌وزیر قدرت را در دست بگیرد.

موضوع مهاجرت‌ها یکی از چالش‌های اساسی پیش‌روی طرفداران اتحادیه اروپا خواهد بود و احتمالا در صورتی که سیاستی درباره این موضع اتخاذ نشود، راست گرا‌ها و پوپولیست‌ها از بخت قابل توجهی برای پیروزی در انتخابات پارلمان اروپا برخوردار خواهند بود. 

مکزیک و نخستین رئیس‌جمهور زن؟

شهردار سابق مکزیکوسیتی و یک تاجر با ریشه‌های بومی، هر ۲ برای تاریخ‌سازی در مکزیک با یک‌دیگر رقابت خواهند کرد. انتخابات ریاست‌جمهوری مکزیک قرار است در ماه ژوئن برگزار شود و در آنجا برای نخستین بار یک زن تلاش می‌کند که خود را به جایگاه رئیس‌جمهوری این کشور برساند.

کلودیا شین‌بام، شهردار سابق مکزیکوسیتی، به نمایندگی از حزب مورنا نامزد می‌شود.

خوچیتل گالوز، رقیب او به نمایندگی از یک ائتلاف مخالف دولت انتخاب شده و تلاش می‌کند در انتخابات پیروز شود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *