شبح جنگ در نقاط مختلف جهان؛ ۲۰۲۳ و پراکندگی درگیری‌ها

8:55 - 23 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۰۱۸
شبح جنگ در نقاط مختلف جهان؛ ۲۰۲۳ و پراکندگی درگیری‌ها
مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که تعداد جنگ و درگیری‌های سال ۲۰۲۳ در طول سه دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

خبرگزاری میزان - «همه چیز تا سال جدید تمام می‌شود» به یکی از مسخره‌ترین پیشگویی‌های تاریخ تبدیل شده است.

این گفته از سوی کارشناسان در لندن، پاریس، برلین، سنت‌پترزبورگ و جا‌های دیگر اروپا در زمان آغاز جنگ جهانی اول در آگوست ۱۹۱۴ بیان شده بود. 

این افراد پیش‌بینی خود را بر اساس تجربیات اخیر پایه‌گذاری کرده بودند؛ تجربه مورد نظر این بود که اروپا از زمان سقوط ناپلئون در یک قرن پیش از آن، متحمل درگیری‌های طولانی و بزرگ نشده بود.

با این حال، درگیری گسترده‌ای که با حمله اتریش به صربستان آغاز شد، به دور از پایان یافتن آن قبل از آتش‌بس در سال ۱۹۱۸، چهار سال به طول انجامید و به مرگ حدود ۲۰ میلیون نفر قبل از آتش‌بس در سال ۱۹۱۸ منجر شد.

چند روز قبل، موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن آخرین نسخه از مطالعه سالانه معتبر درگیری‌های مسلحانه خود را منتشر کرد. این مطالعه صلح چندانی را تا پیش از پایان سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی نمی‌کند.

این گزارش تصویر ترسناکی را از افزایش خشونت در بسیاری از مناطق، از جنگ‌هایی که به‌طور مزمن در برابر شکست صلح مقاومت می‌کنند، ترسیم می‌کند.

این مطالعه که به جای رویارویی بین چین، روسیه، آمریکا و متحدانش به درگیری‌های منطقه‌ای می‌پردازد، ۱۸۳ درگیری را برای سال ۲۰۲۳ ثبت می‌کند که بالاترین تعداد درگیری در سه دهه اخیر است.

این گزارش آنچه را «قابلیت حل‌ناپذیری به‌عنوان ویژگی تعیین‌کننده چشم‌انداز درگیری‌های جهانی معاصر» خوانده، برجسته می‌کند.

گروه‌های مسلح غیردولتی نقش زیادی در این درگیری‌ها دارند. این گروه‌ها معمولا از سوی کشور‌های قدرتمند حمایت می‌شوند.

اگرچه جهان با یک جنگ بزرگ مانند جنگ‌های جهانی اول و دوم تهدید نمی‌شود، اما تنش‌ها به‌ویژه بین آمریکا و چین در حال افزایش است. 

بلومبرگ در مقاله‌ای درباره این موضوع نوشت که یکی از دلایل اصلی که اروپا در سال ۱۹۱۴ وارد جنگ شد، این بود که هیچ یک از بازیگران بزرگ آن‌طور که باید از درگیری و فاجعه انسانی ناشی از آن نمی‌ترسیدند. پس از یک قرن که در آن اروپا فقط جنگ‌های محدودی را تجربه کرده بود، بسیاری از دولتمردان جنگ را ابزاری قابل استفاده برای سیاست می‌دانستند که این یک قضاوت نادرست فاجعه‌بار بود.

امروزه برخی از مقام‌های ارشد کشور‌ها دچار چنین توهمی شده‌اند. 

در ادامه مقاله بلومبرگ با اشاره به جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه نوشته شده که نگرانی‌هایی از گسترش درگیری‌ها در منطقه وجود دارد.

درگیری‌های منطقه‌ای در سرتاسر جهان وجود دارد که جنگ اوکراین و جنگ غزه تنها ویرانگرترین آن‌ها هستند.

جمهوری آذربایجان منطقه قره‌باغ کوهستانی را تحت کنترل خود درآورده و این موضوع باعث خروج بیش از ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان ارمنستانی از این منطقه شده است. تنش بین روسیه و گرجستان همچنان ادامه دارد و وضعیت روابط در دوران مدرن بین‌ الجزایر و مراکش بدتر از همیشه است. در پاکستان، تروریسم داخلی تشدید شده و تنش‌ها با دولت هند نیز به طرز خطرناکی افزایش یافته است.

گزارش موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن، می‌گوید: بحران پرشتاب آب‌وهوایی همچنان به‌عنوان یک علت ریشه‌ای در درگیری‌ها عمل می‌کند.

شدت درگیری‌ها سال به سال افزایش یافته و براساس تازه‌ترین مطالعه انجام شده، تعداد تلفات در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال قبل آن ۱۴ درصد و حوادث خشونت‌آمیز ۲۸ درصد افزایش یافته است.

نویسندگان این گزارش دنیایی را توصیف می‌کنند که در میان افزایش بازیگران، انگیزه‌های پیچیده و هم‌پوشانی، تاثیرات جهانی و تسریع تغییرات آب‌وهوایی تحت سلطه درگیری‌های غیرقابل حل و خشونت‌های مسلحانه گیر افتاده است.

مطالعه موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن پیش از آغاز دور جدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه انجام شده، اما خشونت‌های فزاینده‌ای را که از سوی شهرک‌نشینان مسلح در کرانه باختری به‌راه افتاده، ثبت کرده است. 

بدون تعجب، اوکراین خشن‌ترین مکان روی کره زمین است، اما برزیل، میانمار، مکزیک و عراق نیز شاهد میزان بالایی از خشونت بوده‌اند.

در نیجریه، بیش از ۱۰ هزار نفر بر اثر خشونت، عمدتا از سوی گروه‌های تروریستی، و بیش از ۹ هزار نفر در سومالی جان خود را از دست دادند. 

تعداد پناهجویانی که به دلیل جنگ آواره شده‌اند خیره کننده است؛ حدود ۱۲ میلیون نفر در پی درگیری‌های کنونی آواره شده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *